• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93276
+
-

سرگردانی دیابتی‌ها بین داروخانه‌ها

انسولین کجاست؟

انسولین کجاست؟

افراد دیابتی برای تامین «انسولین‌ قلمی» با یک چالش جدید مواجه شدند. به گزارش خبرنگار همشهری، دیابتی‌ها بعد از عبور سخت و نفسگیر از مانع پاییزی تامین انسولین، اکنون (در فصل زمستان) به مشکل دیگری برخورد کرده‌اند که دست‌کمی از چالش قبلی ندارد.
ماجرای جدید، به اعمال ممنوعیت عرضه انسولین در تعداد زیادی از داروخانه‌های سراسر کشور مربوط می‌شود. افراد دیابتی، بی‌خبر از آدرس عرضه انسولین، بین داروخانه‌ها سرگردان شده‌اند و نمی‌دانند چگونه باید این ماده حیاتی که روزی حداقل 3مرتبه از آن برای کنترل قند خون خود استفاده می‌کنند را تهیه کنند. دیابتی‌ها، خرید ماهانه انسولین دارند.

عوامل تامین دارو در کشور، با هدف توزیع کنترل‌شده انسولین قلمی، جلوی عرضه و فروش این نیاز حیاتی افراد دیابتی در همه داروخانه‌ها را گرفته‌اند و انسولین را فقط در تعداد محدودی از داروخانه‌ها توزیع می‌کنند.
مسئولان دولتی تامین دارو در عین حالی‌که از تکمیل انبارهای ذخیره انواع دارو به‌خصوص انسولین سخن می‌گویند، علت تصمیم‌شان برای توزیع کنترل‌شده انسولین را نظارت بیشتر روی عرضه، فروش و مصرف عنوان می‌کنند. اما در واقعیت، وضعیتی که برای دیابتی‌ها در پی این توزیع کنترل‌شده انسولین به‌وجود آمده است، سرگردانی طاقت‌فرسا و استرس‌زا بین داروخانه‌ها در شهرهای مختلف کشور است.
افراد دیابتی بدون آنکه اطلاعی از لیست داروخانه‌های عرضه‌کننده انسولین داشته باشند، مطابق روال قبل، با داشتن نسخه پزشک به داروخانه مستقر در محل سکونت‌شان مراجعه می‌کنند و با پاسخ منفی متصدیان داروخانه مواجه می‌شوند.
بدتر از این پاسخ منفی، اطلاعات غلطی است که برخی فروشندگان دارو در بازار رسمی عرضه دارو-داروخانه‌ها- به افراد دیابتی می‌دهند. برخی داروخانه‌ها به‌دلیل سیستم ضعیف ارتباط و اطلاع‌رسانی دولت در این حوزه، به افراد دیابتی اعلام می‌کنند که انسولین کمیاب و سهمیه ما قطع شده است!
مسئولان سازمان غذا و دارو البته، این گفته- کمیاب شدن انسولین- را کاملا رد می‌کنند و می‌گویند: انسولین به مقدار کافی موجود است اما توزیع آن، تغییر کرده است.
پاسخ عجیب برخی داروخانه‌ها طی هفته‌های اخیر تنش فکری-روانی گسترده برای افراد دیابتی ایجاد کرده به‌طوری که همین استرس‌های روحی و روانی باعث اختلال و نوسان شدید در میزان قند خون این افراد شده است.
بررسی‌های خبرنگار همشهری نشان می‌دهد عوامل توزیع و عرضه دارو بدون آنکه درباره توزیع کنترل‌شده انسولین، به داروخانه‌ها و افراد دیابتی، اطلاع‌رسانی درست و شفاف و بی‌واسطه انجام داده باشند، توزیع سراسری آن را بین داروخانه‌ها قطع کرده‌اند و فقط به تعداد محدودی از داروخانه‌ها این دارو را عرضه می‌کنند و خیلی از دیابتی‌ها نمی‌دانند انسولین کجاست!
در این میان، به‌دلیل نبود شفافیت درباره لیست داروخانه‌های مجاز به عرضه انسولین به افراد دیابتی، احتمال ورود انسولین تعرفه‌ای به بازار سیاه وجود دارد.
انسولین با قیمت تعرفه‌ای (حمایتی) به‌دست افراد دیابتی می‌رسد. البته فقط افرادی که نسخه پزشک داشته باشند و میزان مصرف روزانه انسولین آنها توسط سازمان تامین اجتماعی تأیید شده باشد امکان دریافت انسولین تعرفه‌ای (قیمت ارزان‌تر) را دارند.
افراد دیابتی اکنون از دولت یک درخواست بسیار بحق و بدیهی دارند؛ اینکه لیست تک‌تک داروخانه‌های مجاز به فروش انسولین توسط سازمان غذا و دارو و از طریق سایت اطلاع‌رسانی این سازمان، اعلام عمومی شود.
انتشار رسمی این لیست باعث می‌شود از یک‌سو اسامی داروخانه‌هایی که از وزارت بهداشت انسولین برای عرضه به افراد دیابتی دریافت می‌کنند به همه این افراد اعلام شود و از سوی دیگر این کار، به سرگردانی دیابتی‌ها در بازار دارو برای یافتن داروخانه‌های ارائه‌کننده انسولین پایان می‌دهد.

 در دسترس قرارگرفتن لیست داروخانه‌های عرضه‌کننده انسولین در عمل، باعث بازدارندگی ورود انسولین در بازار قاچاق به کشورهای همسایه می‌شود چون با انتشار لیست، یک مطالبه و مراجعه عمومی از طرف افراد دیابتی به داروخانه‌هایی که اسم آنها در لیست قید شده است، به‌وجود می‌آید و اگر هر یک از این داروخانه‌ها از فروش انسولین طفره برود، افراد دیابتی با اعلام اسم و مشخصات آن داروخانه به وزارت بهداشت، مسیر پیگیری‌های بعدی برای دولت در جهت کنترل و نظارت بیشتر بر روند مصرف انسولین را بسیار ساده و هموار می‌کنند.
اکنون عجیب است که به‌رغم پیامدهای مثبت اعلام عمومی لیست داروخانه‌های مجاز به توزیع انسولین که اتفاقاً یکی از همین پیامدها، به نفع دولت از بابت افزایش ریسک قاچاق دارو برای متخلفان است، هنوز این لیست برای افراد دیابتی اعلام عمومی نشده است.
در سایت اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، لیست داروخانه‌های مجاز به عرضه انسولین قابل رویت نیست.
کارشناسان البته معتقدند در شرایطی که انسولین قلمی، فقط و فقط مشروط به داشتن نسخه پزشک، به افراد دیابتی ارائه می‌شود، دلیلی برای ممنوعیت عرضه آن در همه داروخانه‌ها و توزیع محدود آن در برخی داروخانه‌ها وجود ندارد و با این کار، فقط زحمت افراد دیابتی دوچندان شده است.همه داروخانه‌ها، عناصر بازار رسمی  توزیع و فروش دارو محسوب می‌شوند و بنابراین هر نوع دارو لازم است در کل شبکه دارویی عرضه شود تا افراد نیازمند دارو در کمترین زمان و با بهترین کیفیت و شرایط بتوانند نیازشان را تامین کنند.
از طرفی، اگر هنوز حفره‌های منتهی به قاچاق، در شبکه توزیع و فروش و مصرف دارو وجود دارد، این مسیر، صرفاً با توزیع محدود یک دارو، مسدود نمی‌شود. ریشه قاچاق حتماً به عوامل اصلی دیگری بستگی دارد و بازار رسمی فروش دارو- داروخانه‌ها- حتما ریشه این وضعیت نیست. اگر ریشه قاچاق خشکانده شود، بسترهای بعدی به شکل خودکار غیرفعال خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید