• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 20 اسفند 1396
کد مطلب : 9241
+
-

فرزانه شرفبافی، مدیرعامل ایران ایر خبر داد

هما خلبان زن استخدام می‌کند

اشتغال
هما خلبان زن استخدام می‌کند

احمد میرخدائی/ خبرنگار

 هواپیمایی هما، خلبان زن استخدام می‌کند؛ خبر کوتاه است اما قابل‌تأمل؛ چراکه از یک سو تعداد خلبانان زن در صنعت هوایی ایران انگشت‌شمار است و تا سال 94فقط 6خلبان در صنعت هوایی ایران مشغول به‌کار بوده‌اند و از سوی دیگر در تاریخ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز جذب خلبان زن بی‌سابقه بوده و می‌تواند گامی روبه‌جلو در مسیر افزایش مشارکت بانوان در اقتصاد ایران باشد.

 

 

نرخ بیکاری زنان و مردان


 به گزارش همشهری، آخرین آمارهای منتشر شده از تحولات بازار کار ایران نشان می‌دهد که از کل جمعیت بانوان 10ساله و بیشتر در کشور، فقط 15.9درصد از آنها در جرگه جمعیت فعال اقتصادی قرار می‌گیرند و شاغل یا بیکار هستند؛ درحالی‌که نرخ مشارکت اقتصادی مردان 10سال به بالا در اقتصاد ایران 64.1درصد است. براساس این گزارش، 5میلیون و 223هزار نفر از زنان ایرانی جزو جمعیت فعال محسوب می‌شوند که از این تعداد، یک‌میلیون نفر بیکار هستند اما این نسبت در مردان اختلاف فاحشی دارد؛ 21میلیون و 250هزار نفر از مردان ایرانی بالای 10سال جزو جمعیت فعال اقتصادی هستند و از این تعداد فقط 10.1درصد بیکار محسوب می‌شوند که در مقایسه با نرخ بیکاری زنان، آمار قابل‌تأملی است.


نگاهی به سهم بسیار نابرابر زنان و مردان در چهره اقتصاد ایران، گرچه می‌تواند به‌واسطه مسئولیت خطیر زنان در خانواده و بعد اجتماعی کشور قابل توجیه باشد اما در شرایطی که ضریب تحصیل و اخذ مدارک دانشگاهی بانوان نسبت به مردان پیشی گرفته و سهم آنها از آموزش عالی بیشتر از مردان است، تغییر در نسبت اشتغال مردان و زنان نیز از مسائل ناگزیر به‌نظر می‌رسد.

 

 

چراغ سبز هما به خلبانان زن


در این وضعیت، استخدام خلبان زن در نخستین و بزرگ‌ترین ایرلاین ایرانی که از قضا مدیریت آن نیز برای نخستین بار نصیب بانوان شده، می‌تواند نشانه‌ای از تغییر ناگزیر سهم مردان و زنان از اقتصاد باشد. مهرماه امسال بود که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، رسماً حکم مدیرعاملی فرزانه شرفبافی بر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) را امضا کرد تا سکان شناخته‌شده‌ترین ایرلاین ایرانی در جهان به‌دست بانوان بیفتد. حالا آنطور که شرفبافی می‌گوید: ۵ مدیرکل زن در این شرکت هواپیمایی فعالیت می‌کنند و علاوه بر این، حدود هزار و ۷۸۰ زن مستقیماً در این شرکت هواپیمایی و حدود ۴ هزار زن دیگر در قالب آژانس‌های هواپیمایی یا شرکت‌های مربوطه با این شرکت کار می‌کنند که ۱۶ درصد از آنها در رده‌های مدیریتی فعال هستند. در کنار اینها، حالا مقرر شده خلبانان زن نیز امکان حضور در کادر پرواز این ایرلاین را پیدا کنند.

 

 

توضیحات مدیرعامل هما


به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما می‌گوید: هما هرساله برای جذب خلبانان جدید فراخوان منتشر می‌کند و امسال نیز براساس همین سنت از علاقه‌مندان برای حضور در این صنعت دعوت به‌عمل‌آمده است اما در سال‌جاری، برای نخستین بار حضور خلبانان زن نیز در این فراخوان گنجانده شده که از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته شرفبافی براساس این فراخوان، پس از برگزاری آزمون‌های ورودی، مرحله گزینش برمبنای شایستگی افراد بین مردان و زنان خلبان انجام خواهد شد و افراد واجد شرایط به کادر پرواز هما ملحق می‌شوند. او می‌افزاید: خلبانان پذیرفته شده در این فراخوان، پس از گذراندن ۶ تا ۸‌ماه و شرکت در آزمون‌های اولیه، اعم از آزمون‌های پزشکی و گزینش، در دوره‌های خلبانی آموزش لازم را می‌بینند و با مقررات سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین شرکت هواپیمایی هما آشنا می‌شوند. براساس اظهارات شرفبافی، در این مرحله خلبانان جوان برگزیده، آموزش بر یک تایپ از هواپیماها را آغاز کرده و پس از اتمام آن به‌عنوان کمک‌خلبان به‌طور آزمایشی کار خود را در ناوگان هما آغاز می‌کنند.

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید