• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 17 دی 1398
کد مطلب : 92189
+
-

نبرد هوش مصنوعی با حواس‌پرتی راننده‌ها

تا2سال دیگر سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با نظارت بر حال راننده‌ها، جلوی عامل یک‌دهم تصادفات در جهان را بگیرند

نبرد هوش مصنوعی با حواس‌پرتی راننده‌ها

عمادالدین قاسمی پناه_خبرنگار

از سال 2022، اتومبیل‌هایی در خیابان‌ها و جاده‌ها تردد خواهند کرد که مجهز به سیستم‌های داخلی هوش مصنوعی(AI) هستند و هنگام خواب‌آلودگی یا حواس‌پرتی به راننده هشدار می‌دهند. به گزارش دیلی‌میل، شرکت مهندسی بوش در حال توسعه یک «سیستم نظارت داخلی» است که از دوربین‌های تعبیه‌شده در فرمان خودرو و آینه‌ها برای دید بهتر رانندگان استفاده می‌کند. این سیستم هوش مصنوعی مراقب مسافران هم خواهد بود و در مورد نبستن کمربند ایمنی و تنظیم ابزارهای ایمنی مانند کیسه‌های هوا هشدار می‌دهد.

پژوهش‌های پیشین برآورد کرده‌اند که حدود یک‌دهم تصادفات رانندگی ناشی از حواس‌پرتی رانندگان یا خواب‌آلودگی آنها بوده است.
هارالد کروگر، عضو هیأت مدیره شرکت بوش، می‌گوید: اگر خودرو بتواند درک کند که راننده و سرنشینان آن چه می‌کنند، رانندگی ایمن‌تر و راحت‌تر می‌شود.
او ادامه می‌دهد: دوربین‌ها و هوش‌مصنوعی وسیله نقلیه را به یک «نجات دهنده» تبدیل می‌کنند.
هنگامی که پلک‌های راننده سنگین می‌شود، یا به‌نظر می‌رسد که حواس راننده پرت شده و همچنین هنگامی که راننده سرش را به اطراف می‌چرخاند، کامپیوتر خودرو با استفاده از دوربینی که در قسمت فرمان تعبیه شده است، این موقعیت‌ها را تشخیص می‌دهد.
زمانی که سیستم مشکلی را کشف می‌کند، می‌تواند براساس آن مشکل اقدام کند. به این ترتیب ممکن است به رانندگان بی‌توجه هشدار دهد یا به رانندگان خسته توصیه کند که استراحت کنند و یا حتی سرعت خودرو را کاهش دهند. براساس اعلام شرکت بوش، داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سیستم مانیتورینگ داخلی فقط توسط نرم‌افزار اتومبیل ارزیابی می‌شود و این داده‌ها نه ذخیره  و نه به شرکت بوش یا جای دیگری منتقل می‌شود.
مهندسان این شرکت از فیلم‌های واقعی رانندگان برای ساخت این هوش مصنوعی استفاده کردند. آنها به این ترتیب توانستند علائم پرت‌شدن حواس را ثبت و با مطالعه علائم خستگی(وضعیت پلک‌ها و تعداد پلک‌زدن) سطح خواب‌آلودگی رانندگان را تعیین کنند.
خودروهای بوش، علاوه بر نظارت بر راننده، در آینده از سایر سرنشینان وسیله نقلیه(هم در صندلی جلو و هم سرنشینان عقب خودرو) با استفاده از دوربینی که متصل به آینه‌های بغل و آینه داخل خودرو است مراقبت می‌کنند.
هوش مصنوعی خودرو نه‌تنها می‌تواند به رانندگان هشدار دهد که سرنشینان کمربند ایمنی خود را نبسته‌اند، بلکه کیسه‌های هوا و کشش کمربند را هم به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند تا به بهترین نحو از سرنشینانی که به شکل درست ننشسته‌اند(مثل کسانی که به سمت جلو خم شده‌اند) محافظت کند.
این هوش مصنوعی همچنین می‌تواند براساس استفاده یا عدم‌استفاده از صندلی کودک مشخص کند که هنگام تصادف از کیسه‌های هوا استفاده بشود یا نه.
این خودرو درصورت پارک بودن، همچنین می‌تواند به محافظت از کودکان داخل ماشین در برابر گرمازدگی و خطرات احتمالی کمک کند. بر این اساس، یک پیام هشدار‌دهنده به تلفن هوشمند راننده ارسال  یا با مرکز اورژانس تماس گرفته می‌شود.
آمارها نشان می‌دهد که در آمریکا، 940کودک از سال 1990در اتومبیل‌هایی که زیر آفتاب دمای آنها قابل تحمل نبوده، جان خود را از دست داده‌اند. همچنین در سال 2019و تا لحظه تنظیم این گزارش، 53کودک پس از اینکه با بی‌توجهی در خودرو رها شده یا به تنهایی وارد خودرو شده‌اند، کشته شده‌اند.
بوش قصد دارد تولید انبوه سیستم ایمنی مبتنی بر هوش مصنوعی را در سال 2022 آغاز کند. در این سال مقررات جدید اتحادیه اروپا همه وسایل نقلیه جدید را ملزم خواهد کرد که درصورت خواب‌آلودگی یا حواس پرتی به رانندگان هشدار دهند. طبق اعلام کمیسیون اروپا، با اتخاذ چنین تدابیری، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2038بیش از 25هزار نفر از مرگ نجات یابند و از حدود 140هزار صدمه شدید جلوگیری شود. علاوه بر این، نظارت بر سرنشینان اتومبیل می‌تواند یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد عملیاتی‌شدن خودروهای بدون راننده را حل کند.
یک وسیله نقلیه خودران باید بتواند کنترل خودرو را به راننده خود واگذار کند. بر این اساس، ابتدا خودرو باید اطمینان حاصل کند که راننده آماده است یا نه. به‌عنوان مثال، خودرو باید بتواند بررسی کند که راننده خواب، مشغول کتاب‌خواندن یا سرگرم موبایلش نباشد.

محافظت از سرنشین
هوش مصنوعی خودرو نه‌تنها می‌تواند به رانندگان هشدار دهد که سرنشینان کمربند ایمنی خود را نبسته‌اند، بلکه کیسه‌های هوا و کشش کمربند را هم به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند تا به بهترین نحو از سرنشینانی که به شکل درست ننشسته‌اند محافظت کند

این خبر را به اشتراک بگذارید