• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 7 دی 1398
کد مطلب : 91343
+
-

بو کشیدن در آرشیو

رسانه‌ها در روزهای پیچیدن بوی نامطبوع در تهران چگونه این خبر را پوشش دادند؟

بو کشیدن در آرشیو

شبنم سید مجیدی_روزنامه نگار

جست‌وجو برای بوی نامطبوع در تهران و ورق زدن تاریخ انتشار این بوها نشان می‌دهد که بیشتر این اتفاقات مثل حلقه‌های زنجیر به هم وصل می‌شود. با بررسی منشأ بیشتر بوهای بد پایتخت مشخص می‌شود که  همیشه یکی از متهمان اصلی، شهرری، کارخانه‌های اطراف آن و مجتمع پسماند آرادکوه بوده است. نخستین معضل بو در پایتخت به همان سال‌های اواسط دهه80 و داغ‌شدن معضل دفن غیربهداشتی زباله‌های پایتخت در منطقه کهریزک شهرستان ری برمی‌گردد؛ سایت زباله‌ای به نام آرادکوه که باعث شده بود یک دریاچه شیرابه 12هکتاری ایجاد شود و بوی نامطبوع آن تمام منطقه را دربرگیرد؛ ماجرایی که هنوز ابعاد آن ادامه دارد. با راه‌اندازی فرودگاه امام‌خمینی و افزایش رفت‌وآمدها در آن جاده بود که باز هم بوی آزاردهنده این منطقه توجه‌ها را به‌خود جلب کرد. انگشت اتهام علاوه بر دامداری‌ها و بعضی کانون‌های دیگر، دوباره به سمت سایت زباله کهریزک و آرادکوه گرفته شد. با گذشت سال‌ها کم‌کم این بوی نامطبوع راه خود را از جنوب شهر تهران به سمت مرکز باز کرد. در دی‌ماه 97 بود که بویی نامشخص و آزاردهنده مناطق مرکزی تهران را فراگرفت و با وجود گمانه‌زنی‌های بسیار، منشأ این بو هرگز از سوی نهادهای رسمی تأیید نشد تا آنکه در پاییز امسال دوباره آن بو در شهر پیچید؛ این بار وسیع‌تر و دامنه‌دارتر. اگر در سال 97 این بوی ناخوشایند چندساعت در مناطق مختلف شهر گزارش شد، امسال این اتفاق چندین بار در روزهای مختلف منتهی به آذر‌ماه تکرار شد. حالا بعضی زمزمه‌ها بوی منتشر شده در پایتخت را به گوگردهای ناشی از سوخت مازوت بعضی کارخانه‌های شهرری و البته سایت پسماند کهریزک نسبت می‌دهند. به گفته مردم بویی که در تهران می‌آید، شبیه همان بویی است که در اطراف فرودگاه امام خمینی مشام را آزار می‌دهد. و البته به گفته طیبه سیاوشی، نماینده مجلس که از سایت زباله آرادکوه بازدید کرده، این بو شبیه همان بویی است که در سایت زباله کهریزک نیز آن را استشمام کرده است.

بوی مرموز در شهر تهران
  12دی 1397: از ساعت 4 بعد ازظهر بویی مشمئزکننده مناطق 2، 6، 8، ۱۱ و ۱۹ تهران را فرا گرفت.
 12دی 1397: کاربران فضای مجازی پایتخت از یک بو با منبع و منشأ نامشخص خبر می‌دهند. این بو حدود ۳تا ۴ ساعت در مناطق مرکزی و شمالی شهر تهران استمشام شد و یکباره از بین رفت.
 12دی 1397: یک محقق حوزه زلزله و آتشفشان: این بو ناشی از گوگرد و فعالیت‌های آتشفشانی نیست.
 12دی 1397: معاون محیط‌زیست تهران: احتما ل دارد منشأ بو زباله‌ها باشند.
  12دی 1397: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه: در داخل مترو کمی بوی نامطبوع احساس می‌شود اما در خطوط مترو مشکلی نیست.
  12دی 1397: فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی: فرماندار تهران در گزارشی اعلام کرد منشأ این بو ایستگاه متروی ملت است.
  13دی 1397: یکی از مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی: منشأ بوی منتشرشده در شهر ارتباطی با تأسیسات نفتی و گازی ندارد و احتمالاً از ترکیدگی لوله‌های فاضلاب باشد.
  13دی 1397: مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران: وجود بوی نامطبوع در تهران ارتباطی به زباله‌ها در شهر ندارد.
  13دی 1397: عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی: احتمال دارد انتشار این بو ناشی از زباله باشد.
  ۲۲ دی 1397: انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران: این بو از آلودگی ناشی از فاضلاب بوده است. فاضلاب شیرابه‌ پسماند‌های آرادکوه و تخمیر و تجزیه مواد غذایی فسادپذیر باعث آلودگی شدید شده و بوی ناشی از این آلودگی نیز بر اثر وزش باد در سطح تهران پراکنده می‌شود.
  29دی 1397: کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران: فاضلاب یا پسماندهای آرادکوه منشأ این بو نبوده است. به مکان خاصی که این بو از آن متصاعد شده باشد، نرسیده‌ایم. هنوز تجهیزاتی برای سنجش بو نداریم.
  11آذر 1398:‌ بویی شبیه تخم‌مرغ گندیده دوباره بعد از یک سال بخش‌هایی از شهر تهران را فراگرفت.
  11آذر 1398: شینا انصاری، مدیرکل محیط‌زیست شهرداری تهران: در مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ انتشار بوی نامطبوع گزارش شده و اداره کل محیط‌زیست شهرداری تهران در این مناطق در حال بررسی موضوع است.
12آذر 1398: انوشــــــیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران: در جنوب تهران 27کانون انتشار بو وجود دارد که برای آنها اقداماتی صورت گرفته است.
  23آذر1398: بوی نامطبوع دوباره برخی مناطق تهران را در برگرفت.
  24آذر 1398: بوی نامطبوع مجددا شهر تهران را فراگرفت.
  24آذر 1398: محسن روشنی، مدیر واحد پایش آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران: با توجه به اختلاف قابل ملاحظه غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در ایستگاه شهرری با سایر ایستگاه‌های شهر تهران و افزایش زودتر غلظت در این ایستگاه، به‌نظر می‌رسد منشأ تولید این آلاینده در حوالی ایستگاه شهرری در منطقه ۲۰ قرار دارد.
  25آذر 1398: محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استانداری تهران: تاکنون 2جلسه کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف درباره بوی نامطبوع تهران برگزار شده است و فردا در جلسه‌ای با حضور استاندار تهران، جمع‌بندی نهایی آن صورت گرفته و نتایج اعلام خواهد شد.
  26آذر 1398: محسنی‌بندپی، استاندار تهران: ۳ نوع گاز به‌عنوان دلایل احتمالی انتشار بوی بد در تهران مطرح شده‌اند، اما متهمان اصلی، کارخانه‌هایی هستند که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند.
  26آذر 1398: طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی: این بو قطعا از آرادکوه در شهرری است. من و دیگر نمایندگان تهران هم که 2بار برای بازدید به سایت آرادکوه رفته بودیم، دقیقا همین بو را استشمام کردیم؛ بویی که در مسیر فرودگاه بین‌المللی می‌آید هم دقیقا همین بو است. یکی از مسئولان سازمان محیط‌زیست به من گفت که هرگاه باد تهران از شرق به غرب می‌وزد، بو را از سمت آرادکوه می‌آورد.

کهریزک و آرادکوه
  1389: دفن سنتی و غیر‌بهداشتی زباله‌های پایتخت در منطقه کهریزک شهرستان ری موجب ایجاد دریاچه شیرابه 12هکتاری از این زباله‌ها و تجمیع 250میلیون مترمکعب گاز متان در این منطقه شد.
1389: بوی نامطبوع این دریاچه شیرابه در تمام شهر منتشر شده و زندگی را بر اهالی و مردم این منطقه سخت و دشوار کرده است.
شهریور 1389: محمدرضا محمودی، معاون امور عمرانی استاندار: مقرر شده است مطالعات جابه‌جایی مرکز دفن زباله کهریزک طی 6‌ماه صورت گیرد.
 1390: علی اشرفی‌پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران: جابه‌جایی مکان کهریزک به‌طور کامل منتفی است.
 شهریور 1392: جعفر فرجی، فرماندار ری: جنوب تهران به سطل زباله بزرگ پایتخت تبدیل شده است، با این شرایط جان مردم در خطر است.
 شهریور 1392: گزارش کارشناسان رسمی دادگستری: حجم وسیع شیرابه‌ها به‌صورت دریاچه‌ای درآمده که علاوه بر بوی شدید ترش هوا، باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی در پایین‌دست شده است.
 دی 1396: فاطمه اکبری، کارشناس مسئول پسماند اداره کل حفاظت و محیط‌زیست استان تهران: ‌بوی نامطبوع آرادکوه ناشی از تجزیه فرایند کمپوست است. استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر و فناوری هاضم تنها راه مقابله با بوی نامطبوع است. حداقل، سیستم‌های زباله‌سوز این سایت را باید پیشرفته کنیم تا از بوی نامطبوع این منطقه از تهران کاسته شود.
  21 اسفند 1397:‌ عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به شهرداری تهران برای انتقال مرکز دپوی زباله تهران در آرادکوه به مکانی دیگر دستور داده است.
 1398: انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران: جایگاه دفن زباله از قبل انقلاب طراحی شده است و اکنون جابه‌جایی آن مکان و طراحی مکان جدید در دستور کار است و باید برای افق درازمدت جای دیگری در دست مطالعه قرار گیرد.

بوی ماندگار اطراف فرودگاه
  آبان 1391: شهرداری واوان: حل مشکل بوی بد در مسیر فرودگاه 15میلیارد تومان بودجه می‌خواهد.
  آبان 1394: محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران: فعالیت چند گاوداری و مجتمع صنعتی متوقف شد، اما هنوز منشأ بوی بد مسیر و اطراف فرودگاه امام خمینی نامعلوم است. پیگیری‌های ما ادامه دارد.
  آبان 1395: ناصر مهردادی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست تهران: شهرستان‌های ری و اسلامشهر 2کانون اصلی بوی بد فرودگاه امام خمینی هستند. به همه کانون‌های آلاینده در آن ناحیه اخطاریه قانونی داده‌ایم.
 دی 1395: بررسی فرایند بازیافت و تبدیل زباله در مجتمع آرادکوه کهریزک، تصفیه‌خانه‌های اسلامشهر و فرودگاه امام‌خمینی و همچنین برخی واحدهای صنعتی ازجمله دامداری‌ها و مرغداری‌های اطراف اتوبان.
  دی 1395: محسن بهرامی: مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور: رفع آلایندگی از مراکز تولید‌کننده بوی نامطبوع مدنظر است.
  7آبان 1396: عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: عامل این بوهای نامطبوع 15-14 واحد آلوده‌کننده هستند که برخی از آنها تعطیل و برخی در حال اصلاح هستند و طی 8‌ماه بو برطرف می‌شود.
  17آبان 1396: کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران: پیگیری دفن پسماندهای شهرداری تهران در کهریزک و فاضلاب شهرستان‌های اسلامشهر و بهارستان هم‌اکنون مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات برای کاهش بوی اطراف فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی است.
  26 آذر 1396: در لایحه بودجه 97، معادل 100میلیارد تومان بودجه برای رفع بوی نامساعد اطراف فرودگاه اختصاص داده شد، آن هم در شرایطی که منشأ بو مشخص نشده است.
  اردیبهشت 1397: محمد صالح ضیایی، بخشدار فشافویه: تصفیه‌خانه واوان در مجاورت اتوبان و مشکلات موجود در پسماندهای دامداری‌ها معجونی از مجموعه مسائل و مشکلات زیست‌محیطی را برای فرودگاه امام و اطراف تهران ایجاد کرده است.
  27فروردین 1397: حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران: بوی بد از آب‌های تصفیه‌شده ری استشمام می‌شود. بوی بدی که از آب استشمام می‌شود به‌دلیل این است که مراحل تصفیه به‌خوبی انجام نمی‌گیرد و مقداری از آلاینده‌ها در آب باقی می‌ماند. وقتی این آب از جاده نظامی به سمت ورامین می‌رود، بوی زننده‌ای از آن به مشام می‌رسد.
  بهمن 1397: انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران: به شهروندان قول داده می‌شود که تا تابستان 98مشکل بوی نامطبوع مسیر فرودگاه رفع می‌شود.
 21اسفند 1397: عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام تا 2سال آینده رفع می‌شود.
  آذر 1398: در جدیدترین تحقیقات مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری تهران اعلام شده که دپوی زباله آرادکوه ۲۰.۲ درصد در تولید بوی نامطبوع منطقه جنوب تهران تأثیر دارد؛ فاضلاب‌های منطقه سهم ۲۸.۷ درصدی و مجتمع‌های دامپروری نیز ۴۸ درصد در ایجاد بوی نامطبوع تأثیر دارند.
دی 1398: تابستان هم گذشت، پاییز شد و زمستان سر رسید اما مشکل بوی نامطبوع همچنان باقی است.

تاریخچه بو
در دی‌ماه 97 بود که بویی نامشخص و آزاردهنده مناطق مرکزی تهران را فراگرفت و با وجود گمانه‌زنی‌های بسیار، منشأ این بو هرگز از سوی نهادهای رسمی تأیید نشد تا آنکه در پاییز امسال دوباره آن بو در شهر پیچید؛ این بار وسیع‌تر و دامنه‌دارتر. اگر در سال 97 این بوی ناخوشایند چندساعت در مناطق مختلف شهر گزارش شد، امسال این اتفاق چندین بار در روزهای مختلف منتهی به آذر‌ماه تکرار شد 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید