• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 3 دی 1398
کد مطلب : 91129
+
-

فعالان اقتصادی نقل و انتقالات مالی را چگونه انجام می‌دهند؟

بیشتر از تحریم

بیشتر از تحریم

سمیرا مصطفی نژاد_روزنامه نگار

شمارش معکوس پایان ضرب‌الاجل تصویب لوایح گروه مشترک اقدام مالی (در پولشویی)، موسوم به FATF آغاز شده‌است. ایران تا فوریه 2020فرصت دارد درباره تصویب 2 لایحه پالرمو و CFT تصمیم‌گیری کند و این یعنی کمتر از 2‌ماه دیگر. درصورت عدم‌تصویب، ایران وارد لیست سیاه FATF خواهد شد؛ درحالی‌که به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی داخلی، وارد نشدن کشوری که هم‌اکنون نیز به واسطه فشار سنگین تحریم‌های آمریکا، اقتصادش درحال لنگ زدن است، بسیار حیاتی است. در همین راستا، از 3 فعال اقتصادی درباره عواقب پذیرش یا عدم‌پذیرش لوایح FATF برای اقتصاد کشور پرسیده‌ایم و اینکه در شرایط تحریم و بلاتکلیفی FATF، جا‌به‌جایی پول برای صادرات، واردات و در بخش صنایع چه سازوکار و پیچیدگی‌هایی دارد.

نقل و انقالات مالی پیچیده شده است
ابوالفضل روغنی_رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران


قانون FATF را در دنیا همه پذیرفته‌اند؛ زیرا یک الزام بین‌المللی است و ما در دنیایی مملو از الزامات زندگی می‌کنیم؛ الزاماتی که گاه می‌توانند خوب باشند و گاه بد. ما همین الان هم به‌دلیل وجود تحریم‌ها، در مراودات بانکی خود دچار مشکلات اساسی هستیم و اگر در فرصت باقیمانده این لایحه تصویب و اجرا نشود، شرایط بسیار سخت‌گیرانه‌تر خواهد ‌شد. مبادلات بانکی انجام نخواهد ‌شد و جریانات پولشویی و دیگر مشکلات در فضای بین‌المللی اقتصاد کشور را درگیر خواهد کرد. درحال حاضر برای جا‌به‌جایی پول هم تحریم‌ها را دور می‌زنیم و هم یک فضاهایی باز هستند؛ ‌مثلا بعضی از بانک‌های اروپایی و بعضی از بانک‌های ایرانی در آلمان به‌صورت قانونی با ما کار می‌کنند و بعضی از کشورها نیز مراودات اندکی با ما دارند. 
همچنین در بخش‌هایی دادوستد به‌صورت تهاتر انجام می‌شود؛ یعنی نفت صادر کرده و مواد اولیه وارد می‌کنیم. درعین حال از طریق صرافی‌ها نیز بخشی از این کار انجام می‌شود اما شرایط سهل و آسان نیست و به‌شدت سخت‌گیرانه و پیچیده‌است. درواقع می‌توان گفت کشور معطل نمانده و تجارت در جریان است اما به شکلی دشوار و پرهزینه که بخشی بزرگ از این مشکلات نیز ناشی از تحریم‌هاست. یقین دارم که تصویب نشدن FATF توسط مسئولان مشکلات بسیار جدی‌تری را برای اقتصاد به بار خواهد آورد. اما درصورتی که FATF تصویب شود، بهانه کشورهایی که برای همکاری نکردن با ما به‌دنبال بهانه هستند، از آنها گرفته می‌شود. 
حتی اگر کشورهایی بخواهند با ما کار کنند، تصویب نشدن لایحه را بهانه همکاری نکردن قرار خواهند‌ داد. در عین حال مشکلی بزرگ‌تر به نام تحریم وجود دارد. این تحریم تمام مراودات بانکی ما را متوقف و دچار مشکل کرده‌است. تحریم مشکل اولیه است و تصویب FATF مشکل ثانویه که باید توسط سیاسیون و مقامات کشور به‌درستی و کارشناسانه در مورد آن تصمیم‌گیری شود و آن کاری انجام شود که به نفع مصالح کشور است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید