• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90912
+
-

انتقاد سخنگوی شورای نگهبان از مجلس

11هزار نفر برای نخستین بار در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند

انتقاد سخنگوی شورای نگهبان از مجلس

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از کوتاهی مجلس در اصلاح قانون انتخابات گفت: اصلاح قانون از سوی مجلس راهکار اصلی برای جلوگیری از ثبت‌نام‌های بی‌رویه و هزینه‌زا بود. وی افزود: در دور گذشته (انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی) بیش از ۱۲هزار نفر ثبت‌نامی داشتیم که از این تعداد نزدیک به ۹هزار نفر ثبت‌نام اولی بودند و این دور هم حدود ۱۱هزار نفر ثبت‌نام اولی داریم؛ بنابراین قانونگذار می‌توانست به‌گونه‌ای تنظیم کند که جلوی این ثبت‌نام بی‌رویه گرفته شود تا هزینه‌ای برای هیچ‌یک از نهاد‌های نظام بار نشود. با وجود این ما با عمل به مر قانون تلاش می‌کنیم حقی از کسی تضییع نشود.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر اظهارات افراد در رد یا تأیید صلاحیت‌شان با بیان اینکه در کشور آزادی داریم، اظهار داشت: اینکه یکی له یا علیه شورای نگهبان یا هر نهاد دیگری اظهارنظر کند تأثیری در رد یا تأیید صلاحیتش ندارد بلکه ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها و نظارت بر برگزاری انتخابات فقط قانون است.
خبرنگار دیگری نیز درباره تأثیر انتقاد از مقام معظم رهبری در بررسی صلاحیت‌ها پرسید که کدخدایی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری بار‌ها فرموده‌اند، کشور آزادی داریم؛ بنابراین انتقاد از هیچ نهادی را ملاک رد صلاحیت قرار نخواهیم داد، اما توهین، افترا و بحث‌های ساختارشکنانه مرزش جداست و در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه گفته شده گزارش‌های مردمی هم مرجع بررسی صلاحیت است، گفت: تشخیص صلاحیت بر عهده هیأت‌های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان است؛ بنابراین مراجع گزارش‌دهنده در حکم کارشناس هستند و می‌توانند گزارش‌های خود را ارسال کنند و ما هم محدودیتی برای اخذ گزارش از نهادهای مختلف نداریم و ماده۵٠ قانون انتخابات هم می‌گوید با استفاده از نتایج به‌دست آمده از بررسی‌های انجام شده و اخذ گزارش وزارت کشور و قانونگذار محدودیتی در این رابطه اعلام نکرده است. درخصوص روند بررسی صلاحیت‌ها هم جدول زمانی اعلام شده و وزارت کشور مورد تأیید ماست.
کدخدایی در ادامه این نشست خبری که ایسنا بخش‌هایی از آن را منتشر کرد در پاسخ به سؤالی درباره «کاندیداتوری شهردار پیشین تهران که معاون او در زندان است و مسائلی هم درخصوص آغاز تبلیغات زود هنگام این شخص وجود دارد»، گفت: ما درخصوص وضعیت افراد فارغ از اینکه چه‌کسی باشند، اظهارنظر خواهیم کرد.
وی درخصوص تفاوت دیدگاه هیأت اجرایی و شورای نگهبان و موضوع عدم‌احراز صلاحیت‌ها گفت: ما گلایه خود را کجا ببریم؛ ما معتقد هستیم همه باید وظیفه خود را بر مبنای قانون انجام دهند و این درخواست را از هیأت‌های اجرایی داشته‌ایم. طبیعتاً این رویه همیشه بوده، اما باید بگویم ما دقت لازم را خواهیم داشت تا حقی از کسی ضایع نشود. قانونگذار می‌تواند جلوی ثبت‌نام بی‌رویه در انتخابات را بگیرد.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه شما به‌عنوان سخنگوی شورای نگهبان بحث رفراندوم را تأیید کردید اما گفته می‌شود برخی افراد به‌دلیل اظهارنظر پیرامون این موضوع توسط هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند، گفت: من از غیب خبر ندارم و نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظر کنم و باید اول نتیجه بررسی‌ها به شورای نگهبان برسد.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر فردی رهبری را مورد نقد قرار دهد تأیید صلاحیت می‌شود یا خیر؟ گفت: مقام معظم رهبری همیشه از انتقاد استقبال کردند. از این‌رو بحث انتقاد در روند بررسی صلاحیت‌ها ملاک نیست، اما توهین و افترا روند دیگری است و مدنظر ما قرار دارد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره تشکیل کارگروهی در دولت پیرامون انتخابات گفت: من درباره این موضوع خبری نشنیدم. دولت در حیطه وزارت کشور تنها مسئول اجرای انتخابات است. از این‌رو تا کسب اطلاع در این راستا اظهارنظری ندارم.

نتیجه مذاکرات با شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان درباره دیدار عارف، انصاری و صادق خرازی برای رایزنی با شورای نگهبان در مورد انتخابات و اینکه آیا این دیدار در راستای تأیید صلاحیت‌هاست؟ گفت: در همه جلسات سؤالات و ابهاماتی دارند که مطرح می‌کنند و گزارش غیررسمی آن را یکی از همکاران ما ارائه داد.‌ موارد قانونی را به‌طور مفصل توضیح دادند و آقای عارف تأیید می‌کردند که مراحل قانونی، مراحلی است که شورا باید انجام دهد. وی افزود: دوستان سؤالاتی دارند و طرح می‌کنند اما اینکه اگر حضور آنها به‌منظور چانه‌زنی است و شما آن را مطرح می‌کنید، خیر، چنین چیزی نیست و شورای نگهبان در این مسیر قرار نمی‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید