• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89348
+
-

مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان

سال83 بود که ماده2 قانون جامع حمایت از معلولان مصوب شد. بر اساس این قانون وظیفه مناسب‌سازی فضاهای شهری از لحظه‌ای که معلولان از خانه خارج می‌شوند (پیاده‌روها، اتصال خیابان به پیاده‌رو، اتوبوس‌ها و...) تا زمانی که به مقصد می‌رسند وظیفه شهرداری است. اگرچه مناسب‌سازی معابر برای معلولان از سال‌ها قبل در دستور کار شهرداری قرار گرفت، اما هنوز به لحاظ کمی اقدام چشمگیری انجام نشده است. 

شهردار یزد در این باره به همشهری می‌گوید: در واقع شهری که آماده نباشد تا برخی از قشرهای جامعه در آن حضور پیدا کنند، نقص دارد. هدف ما این است که این نقص بزرگ شهر را رفع کنیم.
جمال‌الدین عزیزی با تاکید بر لزوم تبدیل شدن شهر یزد به هدف گردشگری خاص برای معلولان کشور، می‌افزاید: رفع نیاز معلولان برای حضور پرشور در شهر، همان رعایت حقوق شهروندی است. هدف ما این است شرایطی را در شهر فراهم کنیم تا معلولانی که برای گردشگری به شهر یزد سفر می‌کنند و افراد دارای معلولیت که در این شهر زندگی می‌کنند بتوانند به‌راحتی در شهر رفت و آمد کنند. به همین دلیل علاوه بر مکان‌های گردشگری، مسیرها و معابر شهر نیز مناسب‌سازی می‌شوند.
او عنوان می‌کند: برنامه‌ریزی برای اینکه یزد «شهر دوستدار معلول» شود از ابتدای دوره پنجم شورای شهر آغاز شد و طرح‌هایی نیز به اجرا درآمد. 
شهردار یزد همچنین مناسب‌سازی ۱۶ دستگاه اتوبوس برای حمل ‌و نقل معلولان در یزد را از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در زمینه مناسب‌سازی شهر میراث جهانی برای جامعه هدف می‌داند و تصریح می‌کند: استفاده از این اتوبوس‌ها، همزمان با آغاز جشنواره گردشگری معلولان در این شهر، آغاز می‌شود. در اماکن عمومی شهر نیز تعدادی سرویس بهداشتی برای استفاده معلولان تجهیز شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید