• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 25 آبان 1398
کد مطلب : 87858
+
-

نفس تهران تازه شد

باد روز گذشته و باران امروز دودهای سیاه را از فراز پایتخت زدود

محمد سرابی _ خبرنگار

انتظار برای نسیم پاییزی به پایان رسید و وزش باد، آلودگی هوای تهران را کاهش داد. حجم آلودگی که نزدیک 10روز لایه‌سیاهی روی شهر کشیده بود با به حرکت درآمدن هوای ساکن کمتر شد و بارندگی‌ها هم بخش دیگری از آلاینده‌ها را از آسمان شست. صبح نخستین روز هفته می‌توان کوه‌های شمال شهر را دید که با نخستین برف‌های پاییزی پوشانده شده‌اند.

چند روز پیش شهردار از ساکن ماندن هوای تهران سخن گفت و تأکید کرد که باید وزش باد و تغییر شرایط جوی، آلودگی را از شهر دور کند. امروز افزایش ناگهانی قیمت بنزین هم در رفت‌وآمد درون شهر‌های بزرگ مخصوصا پایتخت مؤثر خواهد بود. اگرچه بخشی از رفت‌وآمد با استفاده از حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود اما به‌دلیل تعداد زیاد سواری‌های مسافرکش و همینطور خودرو‌های تک‌سرنشین، قیمت بنزین حجم آلودگی را که هر روز در هوای پایتخت رها می‌شود کم خواهد کرد. احتمالا مجموع این دو عامل باعث شود که تهران مدتی را بدون آلودگی پشت سر بگذارد.

شاخص آلودگی هوا که تا روز پنجشنبه به 144واحد رسیده بود در روز جمعه کاهش چشمگیری پیدا کرد. با کاهش تردد خودروها در روز تعطیل و افزایش نسبی سرعت باد در نخستین ساعات روز جمعه و همینطور کاهش میزان پایداری جو، غلظت آلاینده‌ها نسبت به روز قبل کمتر شده است که در روز شنبه هم ادامه پیدا می‌کند و به وضعیت سالم نزدیک می‌شود.

با وزش باد شدید در بعدازظهر جمعه همراه با رشد ابر و گاهی بارش پراکنده، شرایط برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم شد و در ساعات پایانی جمعه با وجود افزایش ترافیک، غلظت ذرات معلق نسبت به روز قبل باز هم کاهش پیدا کرد. بنا به آنچه هواشناسی اعلام کرده است در ابتدای این هفته دمای هوا 5 تا 10درجه کاهش پیدا می‌کند. مه رقیق و بارش باران و برف به همراه وزش باد میزان آلودگی را در شهر کاهش می‌دهد. بارندگی در مناطق دیگر نیمه شمالی کشور مانند استان‌های ساحلی دریای خزر، در برخی مناطق استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، سمنان و ارتفاعات و دامنه‌های استان‌های واقع در البرز مرکزی به‌صورت باران و برف و وزش باد گاهی شدید رخ می‌دهد. رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید به‌تدریج در غرب و جنوب کشور نیز رخ می‌دهد. وزش باد که از میانه این‌ماه سیر نزولی داشت در روز جمعه شدت گرفت و باعث شد که همراه با تاریک شدن هوا از غلظت آلاینده‌ها کم شود. در همین زمینه اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای هشدار دارد که با بارش باران و گاهی برف در سطح شهر تهران در روز شنبه ۲۵ آبان امکان آبگرفتی معابر، مسیل‌ها و اختلال در آمد و شد و به‌ویژه در نواحی کوهستانی به‌دلیل رخداد مه و لغزندگی وجود دارد.
بنا به این اطلاعیه جمعه و شنبه در بخش‌های شمالی استان (به‌خصوص ارتفاعات شرقی) به تناوب بارش باران، برف و کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود و در روز شنبه ۲۵آبان در سطح شهر بارش باران و گاهی بارش برف خواهیم داشت. 

   آلودگی زباله‌سوزی

اواخر هفته پیش معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان تهران از رصد شبانه واحدهای آلاینده‌ در پایتخت خبر داد. محمد رستگاری گفت: هدف این گشت‌ها جلوگیری از فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده، معادن شن و ماسه، فعالیت‌های معدنی آلاینده، واحدهای تولید سیمان و گچ، ضایعات‌سوزی‌ها، زغال‌سوزی‌ها و مانند آن است؛ همچنین معادن شن و ماسه شهرستان قدس و پاکدشت رصد شد. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین معضل آلودگی ناشی از منابع ثابت ما پسماندسوزی در سطح استان است. که یکی از معضلات دیرینه‌ای است که متأسفانه کماکان به قوت خود باقی است و نیازمند است که دستگاه‌های اجرایی برابر قانون مدیریت پسماند، ورود کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید