• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 25 آبان 1398
کد مطلب : 87807
+
-

ونیز؛ قربانی اقلیم خشمگین

شهرداری ونیز، سیل ویرانگر و بی‌سابقه در این شهر را نتیجه تغییرات اقلیمی خوانده و وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است

اروپا
ونیز؛ قربانی اقلیم خشمگین


دستکاری بی‌رویه بشر در طبیعت، «قلب ایتالیا» را نشانه گرفته و وقوع سیل کم‌سابقه در ونیز، حیات یکی از بی‌نظیرترین شهرهای دنیا را به‌خطر انداخته است.
به گزارش گاردین، سطح آب در روزهای اخیر به طرز خطرناکی در ونیز بالا آمده است و هفته گذشته، به میزان 1.87متر رسید. این بدترین سیل در 50 سال اخیر در ونیز به شمار می‌رود و دومین سیل خطرناک از زمانی به شمار می‌رود که سطح آب در این شهر اندازه‌گیری می‌شود. بدترین سیل در این شهر، 1.94ارتفاع داشته که  در سال 1966ثبت شده است.
در روزهای آخر هفته، سطح آب کمی پایین آمد اما میزان همچنان نگران‌کننده 1.6متر در این شهر ثبت شد و در ادامه تا 1.2متر کاهش پیدا کرد. با این حال دیروز جمعه، سطح آب دوباره تا 1.4متر بالا آمد.
ونیز عملا روی آب بنا شده است و به‌خاطر آبراه‌ها و ساختمان‌های تاریخی آن، یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا به شمار می‌رود. سیل روزهای اخیر، 85درصد این شهر را در برگرفته و علاوه بر صدها میلیون یورو خسارت، برخی از بی‌نظیرترین ساختمان‌های تاریخی این شهر را محاصره کرده است. یکی از این ساختمان‌ها، کلیسای بسیار معروف و تاریخی سنت‌مارک است که به‌گفته مقامات، سیل خسارات جبران‌ناپذیری را  به آن وارد کرده است. اسقف این کلیسا گفته است که آب به محوطه زیرزمینی کلیسا نفوذ کرده و آسیب زیادی به سازه کلیسا و همین‌طور موزاییک‌ها و کاشیکاری‌های آن وارد کرده است.

خشم طبیعت
لوئیجی برونیارو، شهردار ونیز، این سیل مخرب را تغییرات اقلیمی خوانده و از دولت کمک خواسته است. او گفته است: « ونیز به زانو درآمده است.... ما از دولت درخواست کمک داریم. این سیل، نتیجه تغییرات اقلیمی است.» شهردار ونیز در این شهر وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. چشم‌انداز ترسناک ویرانی ونیز، دولت ایتالیا را هم وادار به واکنش کرده و جوزپه کونته، نخست‌وزیر این کشور پنجشنبه را وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد. براساس مصوبه هیأت وزیران ایتالیا، 20میلیون یورو برای کمک به این شهر اختصاص داده شده است. کونته گفته است سیل در ونیز، به «قلب ایتالیا لطمه وارد کرده است» و دولت تا آنجا که بتواند سریع اقدام می‌کند تا به این شهر و مردمان آن کمک کند.

انتقام هدفمند
یکی از راه‌های کلیدی برای جلوگیری از وقوع مجدد سیل ویرانگر در ونیز، مهار تغییرات اقلیمی است. کارشناسان در روزهای اخیر، بارها درباره ارتباط این سیل با تغییرات اقلیمی صحبت کرده‌اند. این پدیده که به آن آکوا آلتا (سطح بالای آب) گفته می‌شود در ونیز عجیب نیست، اما 5مورد از بدترین 10سیلی که ونیز به‌خود دیده است، در 10سال گذشته روی داده است.
با وجود این نشانه‌ها، برخی مقامات شورای شهر ونیز، چندان به مقابله با این تغییرات اعتقاد ندارند؛ نمایندگان راست افراطی شورای شهر ونیز، هفته گذشته در جلسه بررسی بودجه، از تصویب مکمل بودجه برای اقدامات لازم برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی در2020امتناع کردند. به‌صورتی کاملا کنایه‌آمیز، سیل تنها دو دقیقه بعد از این تصمیم، برای نخستین بار در تاریخ به صحن شورای شهر محلی ونیز آمد و جلسه نمایندگان شورا را قطع کرد.

خشم عمومی از سیل
وضعیت پیش‌آمده در ونیز، همچنین باعث افزایش خشم عمومی نسبت به دولت و مقامات شده است و آنها به‌شدت از اینکه طرح عظیم سیل‌بندهای ونیز همچنان به بهره‌برداری نرسیده خشمگین هستند.
این طرح عظیم چند میلیارد دلاری که کار ساخت آن در سال 2003شروع شده، بارها به‌خاطر فساد، تخمین نادرست هزینه و اعتراض‌های فعالان محیط‌زیست به تعویق افتاد. این پروژه بزرگ که «موسی» نام دارد، 78دروازه دارد که می‌توان با بالابردن آنها در مواردی که سطح امواج بالا می‌آید، از وقوع سیل در ونیز جلوگیری کرد. تلاش‌های اخیر برای آزمایش بخش‌هایی از این پروژه مهندسان را به‌شدت نگران کرده است؛ هنگام بالا بردن برخی دروازه‌ها، مهندسان لرزش‌های بسیار شدیدی را مشاهده کردند و بعد از بررسی‌های بیشتر متوجه شدند که این دروازه‌ها، زنگ زده‌اند.
کونته که در پی وقوع سیل اخیر به ونیز سفر کرده بود، وعده داده است که دولت این طرح را تا سال 2021به اتمام خواهد رساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید