• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 آبان 1398
کد مطلب : 87494
+
-

جزئیات مخزن جدید طلای سیاه

 یک روز پس از آن که رئیس‌جمهور از کشف یک میدان جدید نفتی در خوزستان خبر داد، وزیر نفت نام این میدان جدید را «نام‌آوران» اعلام کرد.

به گزارش همشهری، بیژن زنگنه در مراسم اعلام جزئیات کشف مخزن جدید طلای سیاه ایران در جمع خبرنگاران تأکید کرد: این مخزن ۵۳میلیارد بشکه نفت درجا دارد که ۳۱میلیارد بشکه آن پیش از این در مخازن دیگر شناسایی شده بود و اکنون ۲۲میلیارد بشکه نفت، درجای دیگر به ذخایر نفتی ایران افزوده شده است. به گفته بیژن نامدار زنگنه، مخزن نفتی تازه کشف شده نام‌آوران، یکی از بزرگ‌ترین مخازن نفتی است که در ایران کشف شده است. او وسعت مخزن تازه کشف شده طلای سیاه ایران را 2400کیلومتر اعلام و تأکید کرد: لایه نفتی کشف‌شده، عمقی ۸۰متری دارد و احتمال گسترش میدان به مناطق جنوب غربی و جنوب شرقی وجود دارد. وزیر نفت، میزان برآورد شده نفت برداشتی از مخزن نام‌آوران با ضریب بازیافت 10درصد را 2.2میلیارد بشکه اعلام کرد و افزود: تمام فناوری در نفت، ضریب بازیافت است و هریک درصد افزایش ضریب بازیافت، ۳۲میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه می‌کند. وزیر نفت با تأکید بر اینکه در کشف این لایه نفتی، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نقش ویژه‌ای داشت، گفت: برای توسعه این لایه ما فعلا برنامه جداگانه‌ای نداریم و توسعه این میدان در قالب توسعه میادین جفیر و منصوری پیگیری می‌شود.

او درباره اینکه تولید نفت با برداشت از این مخزن چه مقدار افزایش خواهد یافت، اعلام کرد: درباره تولید میدان‌ها باید در شرایط عادی صحبت شود، ما اکنون تنگناهای زیادی برای توسعه داریم. او درباره اینکه آیا امکان افزایش ضریب بازیافت این مخزن وجود دارد، با اشاره به اینکه ضریب بازیافت در دنیا به‌دلیل رشد فناوری در حال افزایش است، تأکید کرد: ایران از 2 روش می‌تواند ضریب بازیافت میدان‌های نفتی خود را افزایش دهد. نخست تکیه بر فناوری داخلی است که این فناوری می‌تواند با استفاده از کمک دانشگاه‌ها ارتقا یابد و دیگری همکاری با شرکت‌های بزرگ نفتی جهان و صاحب فناوری است. زنگنه درباره اینکه آیا کشف اخیر جایگاه نفتی ایران را در دنیا افزایش می‌دهد، گفت: واقعیت این است که در کوتاه‌مدت ظرفیت قابل عرضه نفت مهم است، اما در میان‌مدت و درازمدت کسی نمی‌تواند ذخایر موجود قابل بازیافت یک کشور را نادیده بگیرد.

سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران هم در این مراسم، با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در تمام سال‌های پس از انقلاب به جز ۶سال که کشور در بحبوحه جنگ بوده، هر سال کشف جدیدی داشته، گفت: در اطلس اکتشافات میدان‌های نفت و گاز ایران، همه اکتشاف‌ها در این 4 دهه بازتاب داده شده است. وی افزود: در این مدت در مجموع ۷۳میدان مشتمل بر ۳۶میدان نفتی و ۳۷میدان گازی کشف شده است که از این میان، ۲۶میدان مرزی و مشترک بوده‌اند. به گفته هندی، تمام نفت برداشت‌شده در 4دهه اخیر با اکتشاف‌های انجام‌شده جایگزین شده و در حوزه گاز شرایط به‌مراتب بهتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید