• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 19 آبان 1398
کد مطلب : 87254
+
-

مسجد بابری به هندوها رسید

براساس حکم دیوان‌عالی هند، هندوها می‌توانند در محل مسجد بابری، یک معبد بسازند

آسیا
مسجد بابری به هندوها رسید


دیوان‌عالی هند، به دهه‌ها مناقشه هندوها و مسلمانان بر سر مالکیت مسجد معروف بابری پایان داد و مالکیت آن را براساس حکمی که برخی آن را جنجالی می‌خوانند به هندوها واگذار کرد.
به گزارش الجزیره، براساس حکمی که دیروز صادر شد، دولت هند باید 5جریب زمین به مسلمانان در شهر آیودیا در شمال ایالت اوتارپرادش بدهد تا در آن برای خود مسجد بسازند.
دولت هند از مدت‌ها پیش برای جلوگیری از خشونت‌ها در پی صدور حکم دادگاه، تدابیر امنیتی را در سراسر این کشور افزایش داده است. مسلمانان و هندوها، دهه‌ها بر سر مالکیت بر این مکان مذهبی اختلاف‌نظر دارند و درگیری‌ها بین آنها در دهه 90بیش از 2هزار کشته به‌جا گذاشت.
درحالی‌که هندوها از این حکم استقبال کرده‌اند، جامعه مسلمانان هند نسبت به آن دیدگاه متفاوتی دارد. ظفریاب جیلانی، وکیل «سازمان وقف سنی» در هند گفته است که این حکم رضایت‌بخش نیست اما این سازمان به آن احترام خواهد گذاشت.
فیضان مصطفی، معاون دانشگاه حقوق حیدرآباد اما به الجزیره گفته است که این حکم، ‌مناقشه‌برانگیز است؛ «قضات تمام تلاش خود را کرده‌اند تا حکمشان متعادل باشد اما در نهایت، حکمشان بیشتر از تبعیت از قانون، از ایمان پیروی می‌کند؛ چون آنها می‌گویند نمی‌توانند درباره باورهای هندوها کاری کنند و اگر هندوها می‌گویند رام (یکی از خدایان آنها) در این مکان متولد شده است، باید آن را قبول کنند. باور برای مقاصد مذهبی خوب است اما آیا می‌توان مناقشات حقوقی ملکی را با استناد به آن حل کرد؟»
قرار است چند معتمد به انتخاب دولت، محل احداث مسجد جدید برای مسلمانان را انتخاب کرده و بر ساخت آن نظارت کنند.
با توجه به سوابق درگیری بین هندوها و مسلمانان بر سر مالکیت این مسجد، دولت هند با حساسیت این مسئله را زیرنظر داشت و بعد از اعلام حکم، نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور در توییتر گفت که نباید به این حکم به چشم پیروزی یا شکست نگاه کرد.
پلیس هند در روزهای گذشته واحدهای بیشتری به آیودیا فرستاده است و مغازه‌ها و دانشگاه‌ها تا روز دوشنبه تعطیل شده‌اند. با وجود درخواست پلیس از مردم برای خودداری از شادی‌کردن، بعد از اعلام حکم، فریادهای شادی مردم بیرون از دیوان‌عالی هند شنیده شد.
پلیس به‌شدت بر شبکه‌های اجتماعی هم نظارت می‌کند تا جلوی انتشار مطالب ملتهب‌کننده را بگیرد. در برخی موارد، حتی پلیس به توییت‌های مردمی پاسخ داده و از کاربران خواسته است توییت‌هایشان را پاک کنند.
هندوها معتقدند که این مسجد، روی یک معبد متعلق به آنها ساخته شده است که در قرن شانزدهم توسط فاتحان مسلمان از بین رفته است. مسلمانان، در مقابل می‌گویند که نسل‌ها در این مسجد عبادت کرده‌اند.
این مسجد 460ساله در سال 1992توسط اوباش هندو ویران شد. این اقدام، باعث بروز درگیری‌های گسترده و بسیار خشن مذهبی در سراسر کشور شد که در جریان این درگیری‌ها، بیش از 2هزار نفر که بیشتر آنها مسلمان بودند، کشته شدند.
به گزارش بی‌بی‌سی، حکم دیوان‌عالی هند به نفع هندوها در شرایطی که شکاف مذهبی و اجتماعی در این کشور عمیق‌تر از گذشته شده، می‌تواند پیامدهای ناگواری درپی داشته باشد و به همین‌خاطر است که دولت تدابیر امنیتی را در سراسر کشور تشدید کرده است. عمق شکاف مذهبی و اجتماعی، از زمانی که حزب راست‌گرای هندوی بهاراتیا جاناتا در سال 2014روی کار آمده بیشتر شده است. بسیاری از نمایندگان مجلس، ‌وزرا و رهبران حزب بهاراتیا جاناتا در سال‌های اخیر خواستار ساختن معبد در محل این مسجد بوده‌اند. علاوه بر آیودیا، نمایش اقتدار ملی‌گرایی هندو در دیگر مناطق این کشور هم باعث بروز تنش‌هایی شده و فاصله مسلمانان و هندوها را از هم بیشتر کرده است.


مناقشه تاریخی مسجد بابری

1528
مسجد بابری به فرمان بابور، نخستین شاه مغول هند ساخته شد

1949
هندوها چند بت به این مسجد می‌برند و پرونده حقوقی مالکیت آن باز می‌شود. از آن زمان، براساس حکم دادگاه، درهای مسجد قفل شد.

1992
اوباش هندو، مسجد بابری را ویران کردند. در پی این اقدام شورش‌هایی در هند شروع شد که سرانجام، باعث کشته شدن 2هزار نفر شد.

2003
گروهی از باستان‌شناسان به دستور دادگاه تحقیق درباره ساختمان مسجد را شروع کردند و اعلام کردند پیش از آن، در این محل یک معبد قرار داشته است.

2010
3 قاضی حکم دادند که این مکان، باید بین مسلمانان و هندوها تقسیم شود. این حکم هم بعدا توسط دیوان‌عالی برگردانده شد.

2017
رئیس دیوان‌عالی هند پیشنهاد کرد این مناقشه، در خارج از دادگاه حل شود. 2 سال بعد رسما اعلام شد که هیأت حل اختلاف شکست خورده.

2019
دادگاه عالی حکم داد که زمین مسجد بابری، برای ساخت یک معبد به هندوها واگذار شود و دولت زمینی دیگر به مسلمانان بدهد.


این خبر را به اشتراک بگذارید