• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 19 آبان 1398
کد مطلب : 87212
+
-

مهرانه مهین‌ترابی، مجید مظفری و احسان کرمی درباره لذت زندگی‌بخشیدن با اهدای عضو می‌گویند

هر مرگ 8 زندگی

نگار حسینخانی_روزنامه نگار

«سلام رفقای خوبم، برای یک عده از شما این پست تکراری است ولی امشب که دوست خوب و جوانی را از دست دادم به دلم افتاد دوباره تکرارش کنم برای دوستانی که تازه همراه شده‌اند. این آمار را منتشر کردم تا وسعت کاری را که می‌توانید انجام دهید بدانید.»؛ این جمله‌ها را پرستو صالحی- بازیگر-پس از مرگ مهرداد اولادی- فوتبالیست- در صفحه‌ اینستاگرامی خود نوشت و پس از آن اطلاعاتی از مرگ هزاران تنی نوشت که تن‌هایشان را همراه تنهایی‌شان زیر خاک می‌برند؛ اینکه سالانه ٥تا٨ هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند که نیمی از آنها می‌توانند اعضایشان را اهدا کنند. اینکه ٢٥‌هزار نفر در لیست انتظارند و تنها راه نجاتشان پیوند عضو است. در این سال‌ها اما هنرمندان زیادی در فهرست اهدای داوطلبانه عضو درصورت مرگ مغزی قرار گرفتند. آنها آمدند تا الگوی کسانی باشند که دوست‌شان دارند. هنرمندانی نیز با پررنگ‌کردن خطوط کف دست راست با طرح 8=1به کمپین اهدای عضو پیوستند و با قراردادن عکس در صفحات اجتماعی با هشتگ #یک_مساوی_هشت به این جریان پیوستند. اما چه کسانی خود را الگوی دیگران کردند؟

زیبایی ادامه زیبایی
در میان زنان بازیگر، بسیاری نامشان در لیست اهدای عضو دیده می‌شود، مهرانه مهین‌ترابی یکی از آنهاست. مهین‌ترابی، درباره این اقدامش می‌گوید: «وقتی در جشن نفس شرکت کردم، تصمیم گرفتم فرم‌ اهدای عضو را پر کنم. به‌نظرم اگر چنین اتفاقی برایم بیفتد، باید اعضای بدنم چنانچه سالم باشد به دیگرانی که حیات‌شان به یک عضو وابسته است برسد. به‌نظرم این گذشت، عملی پسندیده است. البته این تصمیم درباره خود فرد بسیار راحت صورت می‌گیرد. مثلا دوستی دارم که اعضای بدنش را به دانشگاه پزشکی بخشیده تا پس از مرگ در پیشرفت علم پزشکی قدمی برداشته باشد. اما زمانی که یک مادر یا پدر می‌خواهد درباره عزیزش چنین تصمیمی بگیرد، بی‌شک در بزنگاه دشوارتری خواهد بود.» مهین‌ترابی با اینکه می‌گوید در چنین موقعیت و بزنگاه دشواری قرار ندارد، معتقد است که  شرایط ناباورانه مرگ فرزند را برای هر پدر و مادری درک می‌کند؛ اینکه آنها نمی‌توانند در آن لحظات سوگواری تصمیم بگیرند. با این‌حال باور دارد؛ «زندگی بسیار زیباست. ‌ای کاش این امکان را به دیگران بدهیم تا زیبایی را ادامه دهند. کاش با اعضایمان بتوانیم زیبایی را منتشر کنیم.»

قلب مادری در سینه دیگری
مردان نیز از این قافله عقب نماندند و از این اقدام حمایت کردند و بسیاری نام خود را در این لیست گنجاندند. مجید مظفری که یکی از بازیگران این لیست است، می‌گوید: «سال 73در یک تصادف مادرم به کما رفت و 11روز وضعیتش تغییر نکرد. دکترش معتقد بود کاری از کسی ساخته نیست، دستگاه‌ها او را نگه داشته‌اند و امکان برگشت وجود ندارد. او پیشنهاد کرد از اعضای مادرم برای حیات دیگران استفاده کنند. بسیار سخت بود و خیلی در این‌باره فکر کردم. به‌نظرم این کار می‌توانست برای دیگران زندگی‌بخش باشد؛ کسانی که جوان بودند، بچه داشتند یا در آستانه ازدواج بودند.» او می‌گوید پس از اهدا وقتی ذهنش مشغول بوده، با دیدن آنهایی که با اعضای مادرش جان دوباره گرفته بودند مطمئن شده که کار درستی انجام داده است. مظفری می‌گوید: «خوشحالم قلب مادرم در سینه یک نفر دیگر می‌تپد. مخصوصا در جشن‌ها وقتی با خانواده‌های اهدا‌کننده و پیوند‌شده روبه‌رو بودم، این حرکت انسانی آرامش بیشتری به من می‌داد که به جای اینکه اعضای بدن مادرم در خاک بپوسد به دیگران جان بخشیده است.» پس از این اتفاق و دیدن این شور و هیجان در خانواده‌های اهداکننده، مظفری نیز تشویق شد تا اگر روزی نیاز بود از اعضای او هم در این راه و کمک به دیگران استفاده شود.

جاری در جهان
البته خوانندگان نیز از قافله عقب نماندند و خودشان را به این لیست رساندند. علاوه بر آنان مجریان نام‌آشنایی هم در این فرهنگسازی مشارکت داشتند. احسان کرمی یکی از اعضای این لیست بود.  با کرمی درباره اقدامش برای گرفتن کارت پیوند اعضا صحبت کردیم. کرمی که از طریق پرستو صالحی به جشن نفس دعوت شده بود به کمپین پیوند اعضا پیوسته است. او می‌گوید: «آمار تکان‌دهنده مرگ روزانه 10تن که نیاز به عضو اهدایی دارند و نتوانسته‌اند پیوند شوند شوکه‌کننده است؛ اینکه چه زندگی‌هایی از بین می‌رود چون ما نمی‌خواهیم تن از نفس افتاده‌مان را نیز با دیگران قسمت کنیم. همین بود که فرم مخصوص اهدای عضو را پر کردم. همیشه به دیگران هم توصیه می‌کنم که عضو شوند و چه خوب است اگر آدم بتواند وقتی بین مرگ و زندگی تاب می‌خورد، برای دیگران زندگی‌بخش باشد.» کرمی می‌گوید که هیچ‌چیز بهتر از آن نیست که آدم‌ها اثری از خود به یادگار بگذارند که برای آیندگان الهام‌بخش باشد. ممکن است یک نفر با هنرش، جانش و شخصی هم با اعضای بدنش اثری از خود به یادگار بگذارد و این بر کسی پوشیده نیست که اگر شخصی حتی فرم عضویت را هم پر کرده باشد تا خانواده‌اش اجازه ندهند نمی‌توانند اعضای بدنش را اهدا کنند اما این تصمیم امروز ما شاید تصمیم آینده پدر و مادران‌مان را آسان‌تر کند. او می‌گوید: «آدم‌ها با اهدای اعضایشان در جهان جاری می‌مانند و از این موهبت برخوردار خواهند بود که زندگی‌بخش باشند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید