• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87139
+
-

رئیس قوه قضاییه در همایش دادستان‌های کشور درخواست کرد

تشویق گزارشگران فساد

قضایی
تشویق گزارشگران فساد


رئیس قوه قضاییه بر تشویق گزارشگران فساد تأکید کرده و گفته است: اگر کسانی به هر دلیلی از فساد مطلع شدند و آن را به مراجع مربوطه گزارش کردند، این افراد باید مورد تشویق قرار بگیرند.
به‌گزارش خبرگزاری میزان، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی که در جمع دادستان‌های سراسر کشور سخنرانی می‌کرد در زمینه حمایت از گزارشگران فساد هم یک مثال زده و گفته است: آقای خبرنگاری درباره قیر در منطقه‌ای مثل هرمزگان گزارش داد که اینجا مسئله‌ای هست و رسانه آن گزارش را پخش کرد؛ بعضی‌ها گفتند چرا خبرنگار این گزارش را تهیه و پخش کرده است. این کار باید مورد تشویق قرار بگیرد که فردی به مسائل حساس شده، پیگیری کرده و نارسایی اجتماعی، اقتصادی و آسیب فرهنگی را به دادستان اعلام کرده است. نباید اجازه دهیم چنین فردی مورد توبیخ قرار بگیرد.
وی گفت: در این جامعه کسی که گزارشگر فساد بود مورد تشویق است؛ البته سخن از عیب‌جویی و رفتن در زندگی این و آن نیست که این مسئله مردود است؛ اما اگر کسی فسادی را در جامعه به قانون و اهلش اعلام کرد، حتما باید مورد تشویق قرار بگیرد.
ساعاتی پس از این سخنرانی رئیس قوه قضاییه، محمود صادقی، نماینده مردم تهران مدعی شده که در پی انتقاد از شیوع فساد در کشور، وی را به‌اصطلاح خودش سین جیم کرده‌اند و در توییتی نوشت: «من که مثلا نماینده مردم هستم و طبق اصل۸۶ قانون اساسی مصونیت دارم خواستار شفافیت در قوه قضاییه شدم و از شیوع فساد در کشور انتقاد کردم، 3 سال است با اعلام جرم دادسرا سین جیم می‌شوم. هفته پیش هم در دادگاه انقلاب محاکمه شدم. خدا به داد آن گزارشگری برسد که هیچ پناهی ندارد!»
شهریور‌ماه امسال قاضی ناصر سراج، رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌وگویی گفته بود قوه قضاییه موضوع حمایت از سوت‌زنان یا همان گزارشگران فساد را به مجلس برده است. او گفته بود در سازمان بازرسی کل کشور یک اداره کل در این رابطه مأمور شده‌اند و به یک عده جوانان خوبی که اطلاعات خوبی هم دارند وصل شده‌اند.
طرح مشابهی را هم نزدیک به 100نماینده مجلس در بهارستان آماده کرده بودند که با عنوان قانون حمایت از افشاگران فساد در کمیسیون قضایی مجلس مانده است.

با اخلالگران امنیت مدارا نکنید
ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از اظهاراتش با تأکید بر اینکه اخلال در امنیت اجتماعی، اخلال در امنیت اقتصادی، جاسوسی و وابستگی به بیگانگان جای اغماض ندارد، گفته است: باید در این رابطه نسبت به ارتکاب جرم تصمیم‌گیری کاملا متناسب باشد. قانونگذار بین جرایم امنیتی و سیاسی فرق گذاشته است.
وی افزود: بین کسی که خواسته‌ای را بیان می‌کند؛ به‌دلیل اینکه در مخمصه‌ای قرار گرفته و دستمزدش را نداده‌اند و می‌گوید حق من در اینجا ضایع شده، با کسی که از در وابستگی به بیگانه بخواهد با سوار شدن بر این بستر، امنیت جامعه را مختل کند، تفاوت وجود دارد. آن فردی که خواسته‌ای را بیان می‌کند، نظام، حکومت و مقررات را قبول دارد؛ لذا تشخیص این قضایا مسئله مهمی است.
احتمالا اشاره رئیس قوه قضاییه به شنیده شدن صدای اعتراض‌های کارگری در کشور است. شهریور‌ماه امسال خبرگزاری‌ها از صدور احکام سنگین و حبس‌های طولانی‌مدت برای جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه ازجمله اسماعیل بخشی و سپیده قلیان خبر داده بودند که ساعاتی پس از انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی خبرگزاری قوه قضاییه از دستور ویژه رئیس دستگاه قضا برای تجدیدنظر در احکام یک پرونده خبر داد. همان روز سخنگوی قوه قضاییه نیز از صدور قرار منع تعقیب برای ۴۱بازداشتی اعتراضات کارگری خوزستان خبر داده بود. اسماعیل بخشی و سپیده قلیان 2 هفته قبل با تودیع وثیقه 750میلیون تومانی و 500میلیون تومانی آزاد شدند.
حجت‌الاسلام رئیسی گفته است: ما می‌خواهیم زحمت دوستان ما به سمت و سوی مسائل مربوط به اخلال در امنیت و مسائل اصلی در جامعه برود.
وی گفت: پرونده‌هایی در مناطق مختلف داریم که در آن استان یا شهر مسئله مردم شده و برخی از آنها تبدیل به دغدغه ملی شده است. ما این موارد را در اولویت قرار دادیم؛ شما هم پرونده‌ای را که دغدغه مردم است، در اولویت قرار بدهید.

قضات، فهرست زندانیان را چک کنند
حجت‌الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنرانی خود با تأکید بر کاهش تعداد زندانیان به دادستان‌ها و قضات توصیه کرده است از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند. او گفته است اگر می‌شود کسی را با غیرمجازات حبس، کیفر کرد و جایگزین حبس برای او درنظر گرفت، این کار را انجام بدهید. نسبت به قرار‌های تامین، برخی قرار‌های منع پیگرد و بازداشت باید بازنگاهی صورت بگیرد. تلاش کنید در جهت کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها گام بردارید.
رئیس قوه قضاییه گفت: درباره شرایط زندان‌ها همه قضاتی که قرار صادر می‌کنند، هفته‌ای یک‌بار یا ماهی یک‌بار به زندان‌ها سر بزنند. قاضی ناظر زندان خوب است؛ اما کافی نیست. ترتیبی بدهید که آقایانی که به‌نحوی افراد را به زندان می‌فرستند، حتما ماهی یک‌بار به زندان رفته و شرایط را بررسی کنند. ما در قضیه کاهش جمعیت کیفری تأکید داریم.
او گفته است: البته آن جایی که قانون مشخص کرده، تکلیف شما روشن است که در این جرم، مجازات، زندان است و قرار آن، قرار بازداشت و زندان است. در این حال باید به قانون عمل کنیم؛ اما جایی که اختیار و تشخیص با شماست، دقت کنید البته شما دقت دارید و ما برای تأکید می‌گوییم.
هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را با عنوان تقلیل مجازات حبس تعزیری به صحن بهارستان آوردند که 2فوریت این طرح با 180رأی موافق تصویب شد، جالب آنکه این طرح پس از رأی بالا به فوریت آن، برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون قضایی مجلس ارسال شد که در این کمیسیون رد شد.


رئیس قوه قضاییه : اگر می‌شود کسی را با غیرمجازات حبس، کیفر کرد و جایگزین حبس برای او درنظر گرفت، این کار را انجام بدهید

این خبر را به اشتراک بگذارید