• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86547
+
-

پایان خلیفه‌های سیاه

ابوبکر بغدادی، بعد از اسامه بن لادن و الزرقاوی،‌سومین رهبر افراطی سرشناس دنیاست که در عملیات نظامی کشته می‌شود

پایان خلیفه‌های سیاه

ابوبکر بغدادی 
27 ا‌کتبر 2019

مرگ ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش، پایانی بر حیات رعب‌انگیز یکی از ترسناک‌ترین رهبران تروریستی تاریخ است.

بغدادی جوانی متعصب و خجالتی بود که در سیر تحولات پرآشوب عراق، به رهبر بی‌رحم و هراس‌انگیز بزرگ‌ترین امپراتوری تروریستی دنیا تبدیل شد و در دوران اوجش، بر منطقه‌ای به وسعت بریتانیا در عراق و سوریه حکم می‌راند. به گزارش نیویورک تایمز، خبر کشته شدن او را یکشنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد. براساس اعلام ترامپ، بغدادی در پی عملیات نیروهای ویژه آمریکا، در محل اختفایش در شمال غرب سوریه با فعال‌کردن یک جلیقه انتحاری به زندگی خود خاتمه داد. او حدود یک دهه، با رعایت تمهیدات بسیار سخت امنیتی، از دستگیری فرار کرد. او چنان این تمهیدات را جدی می‌گرفت که حتی نزدیک‌ترین دستیارانش هم برای ملاقات حضوری با او، با چشمان بسته و بعد از ساعت‌ها حرکت با خودرو به محل ملاقات می‌رسیدند و حداکثر 30دقیقه وقت ملاقات داشتند.دنیا در سال 2014و زمانی که جنگجویان بغدادی یک سوم عراق و نیمی از سوریه را فتح و خلافت خود را اعلام کردند با او آشنا شد. 5سال طول کشید تا این خلافت از هم بپاشد و در این سال‌ها، ده‌ها هزار نفر از ده‌ها کشور دنیا خود را به «حکومت اسلامی» بغدادی رساندند. بغدادی همچنین با استفاده از قدرت اینترنت، پیروان خود در سراسر دنیا را برای انجام عملیات تروریستی تهییج کرد و هزاران نفر در حملات مختلف در آمریکا، آلمان، فرانسه، سریلانکا و دیگر کشورهای دنیا در این حملات کشته شدند.

خجالتی، کم‌حرف و متعصب
ابوبکر بغدادی، با نام واقعی ابراهیم عود ابراهیم علی البدری در خانواده‌ای مذهبی سنی در روستای جلم در مرکز عراق متولد شد و در کودکی همراه خانواده‌اش به سامرا رفت. دوستان، همکلاسی‌ها و همسایگان بغدادی او را در نوجوانی و جوانی «خجالتی»، «محتاط»، «گوشه‌گیر» و «ساکت» توصیف می‌کنند. او در سامرا در یک مسجد به حفظ‌کردن قرآن پرداخت و پیشرفتی چشمگیر از خود نشان داد. او در همین دوران، نشانه‌هایی از تعصب بروز می‌داد و وقتی که یکی از همسایه‌ها روی دست خود خالکوبی کرد، سعی کرد او را ارشاد کند. سیگارکشیدن مسئول مسجد هم از نظر او رفتار بدی بود که فرشته‌ها را فراری می‌داد.بغدادی در سال 1991یعنی در سن 20سالگی تحصیلاتش را در دانشکده شریعت دانشگاه بغداد شروع کرد و بعد آن فوق‌لیسانس و دکتری علوم اسلامی خود را از دانشگاه علوم اسلامی صدام‌حسین کسب کرد. در ازای بورسیه، او کلاس‌های قرآنی را در مسجد حاج زیدان در مجله توپچی بغداد شروع کرد. محصلانی که او را «شیخ ابراهیم» می‌خواندند، بیش از هر چیزی او را محتاط و کم‌حرف به یاد می‌آورند. در همین زمان، او از فرصت مربیگیری تیم فوتبال نوجوانان، برای ترویج اندیشه‌های وهابی استفاده می‌کرد. در سال 2003و بعد از حمله آمریکا به عراق، بغدادی به محصلان مسجد گفت که به خانه می‌رود. کمتر از یک سال بعد، یکی از محصلان مسجد، شیخ‌ابراهیم را در تلویزیون دید که در صف زندانیان آمریکایی بود. در حمله به خانه برادرزن بغدادی، او هم دستگیر شد و چون هدف اصلی نبود، 11‌ماه در اردوگاه معروف بوکا زندانی شد. برخی معتقدند او در همین دوران افراطی شد؛ با این حال هم‌بندهای او در این اردوگاه معتقدند که او وقتی وارد اردوگاه شده بود، اندیشه‌های تروریستی خشونت‌آمیزی داشت. بغدادی در این اردوگاه، به‌عنوان امیر یکی از چادرها انتخاب شد. او ابتدا، شیعه‌ها را از چادر بیرون کرد و بعد بر سنی‌ها سختگیری کرد. بغدادی در سال 2004آزاد شد و سال‌ها از نظرها دور بود. در سال 2009، مشخص شد که او مهره‌ای باارزش و مهم در گروه‌های افراطی است و تا 3سال بعد، بارها نیروهای امنیتی عراقی تا آستانه دستگیری او رفتند؛ با این حال، بغدادی با هوشیاری و البته به‌صورت شانسی از دستگیری فرار کرد تا اینکه در سال 2014، در موصل تاسیس خلافت داعش را اعلام کرد. او در یک دهه اخیر، از ترس لورفتن موقعیت حضورش، عملا از هیچ دستگاه الکترونیکی استفاده نمی‌کرد و در اختفای کامل بود. با این حال، گزارش‌های زیادی از حضور فعالش در شکنجه و حتی تجاوز به زندانیان منتشر شده است.

اسامه بن لادن 
2‌ماه می‌2011

رهبر متعصب سرشناس‌ترین گروه بنیادگرای مذهبی، بنیانگذار تروریسم مذهبی به شکل امروزین آن است. رهبر القاعده، از جهاد با ارتش شوروی در افغانستان به رهبری بزرگ‌ترین شبکه ترور دنیا رسید و بزرگ‌ترین و بی‌نقص‌ترین حمله تروریستی تاریخ، حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک در 11سپتامبر 2001، زیرنظر او انجام گرفت. گروه زیرنظر او، مسئول ده‌ها عملیات تروریستی در نقاط مختلف دنیاست و با وجود مرگ بن‌لادن، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. بن‌لادن سال‌ها در اختفا زندگی می‌کرد و موفق شد مدت زیادی، بزرگ‌ترین عملیات شکار انسان را ناکام بگذارد. با این حال، در بهار سال 2011، مخفی‌گاه او در ابیت‌آباد در 70کیلومتری شمال شرق اسلام‌آباد پایتخت پاکستان لو رفت.  نیروهای ویژه آمریکایی، با حمله به خانه او، او را کشتند و جسدش را در 24ساعت بعد از آن، به دریا انداختند.



ابومصعب الزرقاوی
7ژوئن 2006

«امیر القاعده در بین‌النهرین»، پیش از ابوبکر بغدادی در عراق فعالیت می‌کرد و در انجام قتل‌ها و شکنجه‌های وحشیانه، سرآمد زمان خود بود. این بنیادگرای اردنی، شدیدا طرفدار سربه‌نیست‌کردن شیعیان بود. او شخصا سر گروگان‌های گروهش‌-‌ القاعده در عراق- را می‌برید. او در اردن متولد شد، در فقر بزرگ شد در افغانستان در کنار مجاهدین علیه ارتش شوروی جنگید و در همانجا با بن‌لادن ملاقات کرد و بعدا راه خود را در تشکیل گروه‌های جهادی درپیش گرفت تا اینکه دوباره به القاعده پیوست و امیر این گروه در عراق شد. او در سال 2006، برای ملاقات به یک خانه امن در 8کیلومتری شمال بغداد رفت. حمله هدفمند هوایی به این خانه توسط نیروهای هوایی آمریکا، باعث کشته شدن زرقاوی شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید