• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 2 آبان 1398
کد مطلب : 86318
+
-

حل مشکلات شهر با هم‌افزایی منتخبان مردم

نخستین نشست هم‌اندیشی منتخبان شورای شهر در کمیسیون‌ها، سازمان‌ها و مجامع برگزار شد


اولین نشست هم‌اندیشی نمایندگان منتخب شورای شهر تهران در کمیسیون‌ها، سازمان‌ها، هیأت‌ها و مجامع دیروز در سالن الغدیر شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.
به گزارش همشهری، محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران ابتدا در این نشست هم‌اندیشی گفت: «امیدواریم شاهد افزایش کارایی، اثربخشی و عملگرایی نمایندگی‌ها در رفع مشکلات شهروندان باشیم، چراکه بخشی از شکوه‌ها و گلایه‌هایی که شهروندان از مدیریت شهری دارند مربوط به کمیسیون‌ها و کمیته‌هایی است که شورا به‌صورت مستقیم یا از طریق معرفی نماینده در تصمیمات آن مشارکت دارد و ما باید از اختیارات و جایگاه خود جهت تسهیل مشکلات مردم استفاده کنیم.» او با بیان اینکه نخستین انتظار هیأت‌رئیسه شورا از نمایندگان، ارائه گزارش از چگونگی کارکردشان است، اضافه کرد: «هم اعضای شورا که در مراجعی به‌عنوان نماینده شورا عضویت دارند و هم افرادی که از طرف شورا به‌عنوان نماینده شورا معرفی می‌شوند، باید براساس رویکرد واحد و مکانیسم تصمیم‌گیری مشخصی نظرات خود را در چارچوب وظایف قانونی کمیسیون و کارگروه مربوطه اعمال کنند. بنابراین، نخستین موضوع، نزدیکی دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات قبل از تصمیم‌گیری‌هاست. بر همین اساس شورا انتظار دارد از مشورت و ارائه اطلاعات و نگاه اعضای نمایندگی شورا در موضوعات تخصصی استفاده کند تا بتواند رویکرد منسجم با کمترین تناقض و تضاد را در موضوعات گوناگون اتخاذ کند و به هم‌افزایی و نگاه مشترک در حوزه‌های مختلف برسد.» هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: «مدیریت یکپارچه شهری، موضوعی است که توسط مدیریت شهری تهران با جدیت دنبال می‌شود و شاید ایجاد انسجام در نمایندگی‌ها، نخستین گام داخلی برای تحقق مدیریت یکپارچه و غیرجزیره‌ای شهری باشد.»

در زمینه شفاف‌سازی‌ با کسی تعارف نداریم
مجید فراهانی، عضو ناظر شورا بر امور نمایندگان منتخب در کمیسیون‌ها و مجامع هم در ادامه این نشست با بیان اینکه در زمینه شفاف‌سازی‌ با کسی تعارف نداریم، گفت: «همه قسمت‌ها باید مکانیزه باشد و سامانه برای آن درنظر گرفته شود. متأسفانه امروزه برخی بخش‌ها به‌صورت هیأتی اداره می‌شود، درصورتی که باید همه امور الکترونیکی باشد. معاونت پایش برنامه و امور نمایندگی‌ها مددکار هستند و همه امور را به نحو احسن پیگیری خواهیم کرد.»
او بیان کرد: «نمایندگان، سفیران شورا هستند و همه افراد، نمایندگان را به‌عنوان مجموعه‌های منتسب به شورا قلمداد می‌کنند. بنابراین انتظار می‌رود که متناسب با چنین دیدگاه و جایگاهی کار کارشناسی انجام بدهید. همچنین انتظار داریم صورتجلسه را در قالب مشخص در سامانه قرار بدهید تا ما هم بدانیم جلسات منظم تشکیل می‌شود یا خیر. بدین‌منظور باید جلساتی که برگزار می‌شود را در سامانه ثبت کرد.» در ادامه این نشست، سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات و ناظر امور اداری و اجرایی شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت جایگاه نمایندگان گفت: «متأسفانه جایگاه نمایندگان به‌رغم ساختار اداری در سال‌های قبل مورد توجه قرار نگرفته و امیدواریم در این دوره با نظارت آقای فراهانی و برگزاری چنین نشست‌هایی چنین جایگاهی را در ساختار اداری و اجرایی شورا منسجم کنیم. ما (نمایندگان) باید باور کنیم دارای جایگاه مهم در قانون اساسی و خدمت به مردم هستیم. همه اعضای شورای پنجم نگاهشان کارشناسانه است و جایگاه شورا را رفیع و تأثیر‌گذار و از ارکان حکمرانی کشور می‌دانند. بنابراین امروز افرادی در صندلی شورا نشسته‌اند که بیش از یک‌میلیون و 700هزار رأی داشته‌اند؛ پس ما به مردم بدهی داریم و باید از این فرصت بهره کافی و دلسوزانه ببریم.»
علی میرباقری، مدیرکل اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران هم، هدف از برگزاری نشست هم‌اندیشی نمایندگان منتخب شورا در کمیسیون‌ها، سازمان‌ها، هیأت‌ها و مجامع را حساس کردن (نمایندگان شورا) از این بابت که مهم و تعیین‌کننده هستند عنوان کرد و گفت: «شما خط‌مقدم جبهه دفاع از حقوق مردم و عامه هستید و آرزو می‌کنم این جلسه، راهبرد و رهگشایی باشد برای اینکه بتوانیم به کمک شما در کنار اعضای شورا، مسیر مردم‌سالاری را بیش از پیش باز و برای رفاه و امنیت مردم تلاش بیشتری کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید