• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 1 آبان 1398
کد مطلب : 86199
+
-

گلایه‌های معاون اول رئیس‌جمهوری از رسانه‌هایی که برای دولت بحران‌سازی‌ می‌کردند

می‌خواستند دولت را ناکارآمد نشان دهند

دولت
می‌خواستند دولت را ناکارآمد نشان دهند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه هم‌اندیشی با علما و روحانیون که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد از رسانه‌هایی که در 2سال گذشته برای دولت بحران‌سازی‌ کرده‌اند، گلایه و انتقاد کرد و گفت: نمی‌توان انتظار داشت در شرایطی که هجمه‌های گسترده علیه دولت وجود دارد، دولت بتواند مسائل اقتصادی کشور را حل‌و‌فصل کند. نمی‌توان انتظار داشت بخش خصوصی، میدان‌دار اقتصاد کشور باشد اما عده‌ای چوب لای چرخ فعالیت این بخش بگذارند.

وی هدف از این بحران‌سازی‌‌ها را تلاش برای ناکارآمد نشان‌دادن دولت دانسته و با اشاره به یکی از تصمیمات دولت در ماه‌های اخیر درخصوص تغییر در نحوه توزیع بنزین، گفت: این تصمیم به‌صورت سری و محرمانه در یکی از جلسات مورد بررسی قرار گرفت که متأسفانه نه یک رسانه بیگانه بلکه یکی از رسانه‌های کشور که اتفاقا متعلق به یک نهاد حکومتی است، این موضوع را منتشر کرد که ظرف دو، سه روز آینده دولت قصد دارد درباره بنزین تصمیم‌گیری کند.
جهانگیری افزود: اگر توانمندی وزارت نفت، ‌قدرت مدیریت دولت و حلم، صبر و بزرگواری مردم نبود، همین موضوع می‌توانست به یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های کشور تبدیل شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، جهانگیری ادامه داد: پس از انتشار این خبر صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های کشور تشکیل شد و مصرف روزانه بنزین که روزی 90میلیون لیتر بود، ‌به روزی 160میلیون لیتر رسید که فراهم‌کردن و توزیع این میزان بنزین کاری بسیار دشوار بود و هرکس که باعث چنین اتفاقی شده بود، قصد داشته که کشور را به هم بریزد و سپس بگوید که دولت قادر به اداره امور کشور نیست.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه باید اعتماد مردم بازسازی شود، خاطرنشان کرد: نباید اعتماد مردم به کارآمدی نظام و دولت از بین برود؛ چرا‌که بزرگ‌ترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران، اعتماد مردم است.

کسانی 22میلیارد دلار منابع ارزی به استانبول و دوبی بردند
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود به نمونه دیگری از این بحران‌سازی‌‌ها برای دولت اشاره کرد‌ و با اشاره به انتقادهای گسترده به ارز 4200تومانی برای برخی اقلام و کالاهای ضروری، خاطرنشان کرد: تصمیمی که در این خصوص اتخاذ شد، مورد تأیید همه ارکان نظام بود اما عده‌ای که به‌دنبال جعل خبر و ناامید‌کردن مردم هستند، بارها در رسانه‌ها تیتر زدند که 18میلیارد دلار از منابع کشور با این تصمیم به باد رفت و یک‌بار هم توضیح ندادند که استدلالشان چیست؟
سؤال مشابهی را خبرنگار روزنامه کیهان در نشست خبری رئیس‌جمهوری با اصحاب رسانه مطرح کرده بود که روحانی در جواب وی گفته بود: این حرف، حرف کاملا غلطی است که 18میلیارد دلار بر باد رفته است. نخیر، بر باد ندادیم، 18میلیارد را دادیم به مردم رفتند خرید کردند و جنس آوردند و به مردم دادند.
جهانگیری هم در این‌باره تصریح کرد: ممکن است که عده‌ای در این میان ارز دولتی دریافت کرده اما کالا وارد کشور نکرده باشند که این کار حتما خیانت است و باید با فرد خائن به‌خصوص در شرایط جنگی با اشد مجازات برخورد شود.
جهانگیری تصریح کرد: کسانی که ارز 4200تومانی را زیر سؤال می‌برند و می‌گویند که دولت منابع کشور را به باد داده، همان کسانی هستند که در مقطعی 22میلیارد دلار منابع کشور را به استانبول و دوبی بردند تا به‌گفته خودشان قیمت ارز را در کشور کاهش دهند، درحالی‌که نه قیمت دلار کاهش پیدا کرد و نه مشخص شد که 22میلیارد دلار چه شد؟
معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه دولت از وضعیت معیشت و دشواری‌های پیش‌آمده در زندگی مردم آگاه است، گفت: عده‌ای در این شرایط به‌طور شبانه‌روزی دولت را راجع به پرداخت ارز 4هزار و 200تومانی برای کالاهای اساسی نکوهش می‌کنند اما ما نمی‌توانیم نسبت به زندگی مردم بی‌توجه باشیم و نمی‌گذاریم که با رها شدن قیمت‌ها، فشار مضاعفی به زندگی مردم برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی وارد شود.

FATF  و CFT در جلسه سران 3قوه تصویب شد و به تأیید رهبری رسید
جهانگیری درباره کسانی که تلاش کردند تا برجام به شکست منجر شود نیز گفت: این موضوع بر کسی پوشیده نیست اما در برهه کنونی باید با اجتناب از سخنان اختلاف‌انگیز روی موضوع اصلی یعنی دشمنی آمریکا و عبور کشور از وضعیت کنونی تمرکز کنیم.
وی درباره مبارزه با فساد نیز تصریح کرد: دولت با فساد به‌معنای واقع کلمه مخالف است و از تمام توان برای مبارزه با مفاسد بهره خواهد جست، ولی این مبارزه باید با روش‌های منطقی و عقلایی باشد که منجر به تکثیر فساد نشود.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به ارائه لایحه شفافیت از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی و تأکید به ضرورت ایجاد اتاق شیشه‌ای برای تصمیم‌گیران کشور، گفت: خوب است مردم در جریان همه امور ازجمله مذاکرات درون دولت، مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرند و مطلع شوند. با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران 3قوه و تأیید مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر‌چه سریع‌تر این لوایح را تصویب کند.
وی ادامه داد: نمی‌توان دست و پای فردی را بست و از او خواست تا در دریا شنا کند. اما آنها می‌دانند که مدیران کشور با وجود تنگناها این کار ناممکن را شدنی می‌کنند زیرا یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی تربیت مدیرانی در بخش‌های مختلف است که دل در گرو کشور دارند؛ مدیرانی که اگر می‌خواستند می‌توانستند با چندین برابر حقوق و دستمزد در کشورهای اروپایی و آمریکا فعالیت کنند.

سیاست دولت، عبور از کنار تخریب‌هاست

معاون اول رئیس‌جمهوری درخصوص سکوت دولت نسبت به انتقادهای روزافزون، گفت: سیاست دولت حفظ آرامش در کشور به‌عنوان یک ضرورت است؛ بنابراین از کنار تخریب‌ها عبور می‌کند. جهانگیری تصریح کرد: امروز مهم‌ترین هدف‌گذاری آمریکا این است که اعتماد مردم نسبت به توانمندی مدیران کشور و امید آنها به آینده را از بین ببرد و برای تحقق این هدف تلاش می‌کند با تولید و انتشار اخبار جعلی، به مردم القا کند که اقلام و کالاهای ضروری به میزان کافی وجود ندارد تا مردم به بازار هجوم برده و به‌دنبال خرید کالا بیش از نیاز معمول خود باشند.
معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت از نقدهای سازنده استقبال می‌کند، گفت: معتقد هستیم که ضعف‌ها باید به دولت گفته شود زیرا اگر دولت از اشکالات مطلع نباشد، منابع کشور به هدر می‌رود اما اینکه یکسره خبر منفی و جعلی درباره عملکرد دولت تولید و منتشر شود، به دور از انصاف است.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه باید اعتماد مردم بازسازی شود، خاطرنشان کرد: نباید اعتماد مردم به کارآمدی نظام و دولت از بین برود؛ چرا‌که بزرگ‌ترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران، اعتماد مردم است.
علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در این مراسم با بیان اینکه فشارها و محدودیت‌های مقطع فعلی با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست، گفت: دولت مشکلات و مسائل مردم را به‌خوبی می‌داند و برای حل این مسائل تلاش می‌کند.
‌‌ربیعی افزود: در شرایطی که هجمه علیه دولت یک هنر شده است، جامعه روحانیت دولت را حمایت می‌کند که جای تقدیر دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید