• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 1 آبان 1398
کد مطلب : 86183
+
-

کنترل و مدیریت هوشمند شهر

شهردار تهران: فضای گسترده‌تری را برای کسب‌وکار دیجیتال فراهم می‌کنیم

کنترل و مدیریت هوشمند شهر

با موفقیت‌های اخیر در فناوری‌های دیجیتال که کاربرد خود را در حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل شهری و خرید کالا‌ نشان داده، حمایت دولتی از رشد این فناوری‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

شهردار تهران در مراسم افتتاح بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال گفت: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری می‌توانیم کنترل و مدیریت شهر را در شرایط مختلف به‌صورت هوشمند انجام دهیم.
به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی‌ ادامه داد: در دوره حاضر که مسئولیت شهرداری تهران را با این شرایط سخت پذیرفتیم، به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که سرمایه‌های ما در شهر به حجم ساختمان‌ها و کالبدهایی که می‌سازیم نیست، بلکه توجه به زیرساخت‌ها و فراهم‌کردن فضای کسب‌وکار برای کسانی که می‌توانند در حوزه‌های نرم‌افزاری کار کنند، یک مسئولیت و وظیفه بسیار کم‌عارضه و در عین حال پربازده است.

او با ذکر مثالی گفت: مردم تهران در سال96 در یک نظرسنجی اعلام کردند آلودگی و ترافیک 2مشکل اصلی شهر تهران است؛ اگر الان دوباره این سؤال پرسیده شود، شاید مشکلات اقتصادی در صدر فهرست باشد، اما مسائل اجتماعی و اقتصادی در آن دوران، بعد از آلودگی و ترافیک بود. یک شرکت خصوصی در این شرایط سرویسی را در مورد دوچرخه ارائه می‌کند که البته نخستین نیست اما برتری‌های زیادی بر موارد پیشین دارد؛ سرویس مذکور این ویژگی را دارد که برخلاف قبلی‌ها در هر جای شهر می‌توان دوچرخه را تحویل گرفت و در هر کجای شهر آن را تحویل داد. استفاده از زیرساخت‌های مدرن، با هوشمندی چنین سرویسی را برای شهروندان فراهم کرده و در این زمینه اقداماتی که در سطح شهر تهران می‌تواند صورت بگیرد، بسیار است.

حناچی در این مراسم که با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و احمد مسجدجامعی عضو شورای ‌شهر تهران برگزار شد، تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که در درجه اول مشکلات شهر تهران را احصا کنیم و در درجه دوم، فضا و اطلاعات لازم را برای کسانی که می‌توانند به این مشکلات در فضای دیجیتال بپردازند، فراهم کنیم. مطمئنا با زیرساخت‌هایی که در شهرداری تهران هست و زمینه همکاری‌ که در شورای فناوری شهرداری تهران به‌وجود آمده، فضای بیشتری را برای کسب‌وکار در حوزه‌های دیجیتال فراهم می‌کنیم. همچنین با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری می‌توانیم کنترل و مدیریت شهر را در شرایط مختلف به‌صورت هوشمند انجام دهیم.
شهردار با اشاره به‌وجود رصدخانه شهری در تهران، گفت: این رصدخانه وظیفه تولید و پالایش اطلاعات دیجیتال و تبدیل آنها به نقشه‌های مختلف را بر عهده دارد؛ رصدخانه‌ای که از طریق آن برنامه‌های آینده را نیز پیش می‌بریم. به‌طور طبیعی، در اختیار داشتن این حجم از اطلاعات در کنار چالش‌هایی که شهرداری تهران با آنها روبه‌رو‌ست، می‌تواند فضا را برای شرکت‌های استارتاپی فعال در این حوزه فراهم کند.

رونمایی از سردیس استادان 
شهردار همچنین در مراسم نکوداشت و رونمایی از سردیس استادان پیشکسوت علوم تربیتی و روانشناسی با عنوان «یاد یار مهربان» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه توجه به فعالیت دانشمندان بومی بسیار مؤثر است، گفت: امروز که به دانشگاه آمده‌ام نمی‌توانم این حس را منتقل نکنم که روزهایی که مشغله زیادی دارم، دلم برای دانشگاه تنگ می‌شود. هر‌چند که به‌صورت حداقلی کلاس‌هایی دارم، فضای دانشگاه و آموزش و پژوهش با هیچ‌چیز قابل مقایسه نیست.
او افزود: زمانی که ما دانشجو بودیم برای رشته خودمان به تمام نقاط ایران سفر کردیم تا نوع معماری در شهرهای مختلف ایران را مطالعه کنیم، اما امروز دانشجویان این کار را نمی‌کنند. به هر حال، توسعه فناوری، عمق دانش را برای دانشجویان ما کم کرده است.
شهردار تهران بر ایجاد سازوکاری برای شناساندن بیشتر بزرگان ایران به دانشجویان تأکید کرد و گفت: ما در کنار ارج‌نهادن به کسانی که هم‌اکنون دیگر در کنار ما نیستند، باید دانشمندان حاضر را نیز تکریم کنیم. ازجمله آقای پروفسور ثبوتی که شخصیت برجسته‌ای در فیزیک کشور محسوب می‌شوند.
در این مراسم از سردیس استادان پیشکسوت علیمحمد کاردان، غلامحسین شکوهی و پریرخ دادستان در محل دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی رونمایی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید