• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 25 مهر 1398
کد مطلب : 85734
+
-

جاماندگان کربلا در تهران به زیارت می‌روند

راهپیمایی جاماندگان اربعین شنبه از مسیر میدان امام حسینع تا حرم عبدالعظیم حسنیع برگزار می‌شود

جاماندگان کربلا در تهران به زیارت می‌روند

حامد فوقانی _ خبر‌نگار

اینطور که حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران به همشهری گفت: شهرداران مناطق 7، 12، 13، 14، 15، 16 و 20 آمادگی کامل برای میزبانی از راهپیمایی جاماندگان از اربعین را دارند. او با بیان اینکه در مسیر پیاده‌روی روز شنبه، نمایشگاه‌های مختلفی برای مراسم برپا خواهد شد، افزود: «نمایشگاه‌های کتاب، لوازم کودکان و نوجوانان و غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی درخصوص تاریخ و نهضت قیام امام حسین(ع) دایر می‌شود. همچنین محل‌هایی برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی در خیابان هفده شهریور پیش‌بینی شده است.» خلیل‌آبادی که ریاست شورای شهرستان ری را نیز برعهده دارد همچنین درباره خدمات منطقه20 در روز اربعین حسینی گفت: «مراکز آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی، ابن‌بابویه و امامزاده عبدالله نیز برای میزبانی از زوار آمادگی کامل دارند. ادارات مختلف شهرستان ری نیز هماهنگی لازم را برای فراهم‌سازی فضای پیاده‌روی، اسکان موقت و پارکینگ زائران انجام داده‌اند.» او همچنین از پیشنهاد همشهری برای راه‌اندازی پویش جمع‌آوری پسماندهای خشک نیز استقبال کرد و گفت: «البته نیروهای داوطلب و کارکنان 7منطقه برای این منظور کاملا آماده هستند؛ با این حال در هماهنگی با دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران و اداره‌کل محیط‌زیست و توسعه پایدار نیز می‌توان همانند پویشی که در روز عاشورای امسال با عنوان «نذر فرهنگی» راه افتاد را برقرار کرد.» خلیل‌آبادی همچنین از شهروندانی که در مراسم جاماندگان اربعین شرکت می‌کنند، خواست تا اپلیکیشن مخصوص این مراسم را از طریق مارکت‌های مختلف تلفن همراه دانلود کرده و از مزایای آن بهره لازم را ببرند.

خیل عظیمی از عاشقان حسینی در مسیر میان مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه تا کربلا هستند؛ با پای پیاده. برخی دیگر - که چند روز پیش خود را به حرم حضرت امیرالمومنین(ع) رسانده بودند - از نجف اشرف به سمت کربلا راه افتاده‌اند. اما برای عده‌ای هم قسمت نشده و نتوانسته‌اند به پیاده‌روان اربعین بپیوندند. با این حال پیش‌روی تهرانی‌های بازمانده از سفر به عراق، مراسم جاماندگان اربعین قرار دارد. بازماندگان اربعین می‌توانند از 3نقطه خود را به سوی قبله پایتخت ایران برسانند؛ مسیری به طول 17کیلومتر که مبدأ آن میدان امام حسین(ع) و مقصدش حرم شاه‌عبدالعظیم حسنی(ع) است. خادمان و داوطلبان با همراهی نیروهای شهرداری‌های 7منطقه تهران و پلیس نیز در این راه، میزبان جاماندگان اربعین خواهند بود تا صبح شنبه مراسم با شکوهی آغاز شود؛ مراسمی که در آن برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است.

همراهی  مترو، پلیس و شهربان
  نمایشگاه‌های عکس با عناوین «روایت جنون»، «مسیر جاوید» و «ایران و عراق، لایمکن الفراق» در ایستگاه‌های متروی امام خمینی(ره)، تجریش، شادمان، فردوسی، میدان انقلاب اسلامی، تئاترشهر، ارم سبز، میرداماد و قیطریه برپا می‌شود.
  تهیه و چاپ سربند یاحسین در ایستگاه امام حسین علیه السلام و توزیع بین مسافران مترو و نیروهای پلیس هم برای راهنمایی آنها در ورودی ایستگاه  حضور دارند.
  از ساعت24 جمعه‌شب (26مهر) در محدوده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مسیرهای پنج‌گانه ممنوعیت توقف اعمال می‌شود.
  از ساعت 6 بامداد روز شنبه (27مهر؛ اربعین حسینی) ممنوعیت تردد تمام خودروها و موتورسیکلت‌ها در مسیرهای پیاده‌روی و محدوده حرم حضرت عبدالعظیم‌حسنی(ع) تا پایان مراسم برقرار خواهد بود.
  شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران علاوه بر برپایی موکب شهربان، به انضباط شهری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین در پایتخت با حضور ۳۷۰نیروی شهربان کمک خواهد کرد.

این اپ را نصب کنید
برای مراسم جاماندگان از اربعین اپلیکیشنی با نام «رُز ری» طراحی شده تا زائران را در طول مسیر راهپیمایی همراهی کند. این اپ اندرویدی در مارکت‌های مختلف و پایگاه اینترنتی شهرداری منطقه ۲۰ در دسترس است و قابلیت‌های زیر را دارد:
  نمایش مسیرهای راهپیمایی و دسترسی‌ها، اطلاع از محدودیت‌های ترافیکی
  اطلاع از برنامه‌های شرکت مترو ، مسیرهای اتوبوسرانی و پارکینگ‌ها  جست‌وجوی اماکن نزدیک مثل مساجد، مدارس، غرفه‌های فرهنگی، سرویس‌های بهداشتی، ایستگاه‌های شرکت شهرسالم، اورژانس، آتش‌نشانی و ایستگاه‌های صلواتی، موکب‌های برپا شده، ستاد گمشدگان و غرفه‌های پسماند
  احادیث
  امکان اطلاع گمشده‌ها به ستاد مربوطه
  ارائه درخواست برای خادمان افتخاری
  اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئو و فایل‌های صوتی برای شرکت در مسابقه

مسیرهای سه‌گانه
مسیر شماره یک: میدان امام حسین (ع)، خیابان هفده شهریور، میدان شوش، خیابان فدائیان اسلام، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی
مسیر شماره 2: حرم مطهر امامزاده حسن(ع) خیابان امین‌الملک، خیابان قزوین، میدان حق‌شناس، میدان بهمن، خیابان شهید رجایی، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی
مسیر شماره 3: مسجد جامع جمهوری، بزرگراه نواب، میدان حق‌شناس، میدان بهمن، خیابان شهید رجایی، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی
آمادگی نیروهای خدماتی
 450نفر نیروی انسانی (کارگران ایرانی با لباس کار مناسب و کامل تیپ، اتیکت و مخزن 120لیتری و تجهیزات انفرادی نو) آماده به‌کار پشتیبانی از مناطق درگیر هستند.
   5خودرو در این مسیر به شهروندان تهرانی خدمات‌رسانی می‌کنند.
   توزیع کیسه پلاستیکی ویژه پسماند و مخزن بین اماکن برگزاری مراسم (تکایا، مساجد و حسینیه هیئت‌های عزاداری و ایستگاه‌های صلواتی و توزیع نذورات)
  رسیدگی مستمر به وضعیت مخازن موجود اعم از بازبینی، تخلیه، شست‌وشو، تعویض، تعمیر و بازسازی مخازن معیوب و همچنین نظافت بعد از مراسم
  چاپ و نصب بنر اطلاع‌رسانی به‌منظور تسریع در برقراری نظافت در اماکن و مسیر حرکت هیئأت‌، اماکن مذهبی و معابر پیرامون آنها
  مدارس و ادارات در طول مسیر راهپیمایی باید برای استفاده از سرویس بهداشتی توسط هیئت‌های عزاداری قابل استفاده باشد.

خدمات اتوبوسرانی
اتوبوس‌های شرکت واحد شرکت‌کنندگان مراسم را از مبادی ذیل به این مقصدها جابه‌جا خواهد کرد: 
  حد فاصل میدان معلم تا سه‌راه ورامین (مسیرشرق به غرب) به مقاصد: دولت‌آباد، پایانه خاوران و میدان خراسان.
  از پارکینگ مقابل میدان فرمانداری شهرری به ۱۳ آبان، نازی آباد، راه‌آهن، صالح آباد، خانی‌آباد، یافت آباد، پایانه خاوران، میدان آزادی و پایانه شمشیری.
  از ضلع جنوبی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خیابان هلال احمر به باقرشهر و کهریزک.
  از ایستگاه متروی شهرری به تورقوزآباد، قمصر، باقرشهر، زمان آباد، مفتح، عباس آباد، جاده نظامی، خزانه، راه‌آهن، صفائیه، دولت‌آباد و میدان خراسان.


خدمات مترو
ایستگاه‌هایی که در مسیر مراسم پیاده‌روی قرار دارند به‌ویژه ایستگاه‌های امام حسین(ع) واقع در خطوط 2 و 6 و ایستگاه شهر ری واقع در خط یک آماده ارائه سرویس ویژه به عزاداران و شهروندان در این روز هستند.با کاهش فاصله حرکت قطارها در خط یک، سرویس دهی به مسافران در ساعات پرتردد با حداکثر توان انجام خواهد شد.در پایان مراسم نیز ایستگاه متروی شهرری واقع در خط یک، تا جابه‌جایی کامل شرکت کنندگان، آماده ارائه خدمات حداکثری به عزاداران و مسافران محترم است.از مسافران با پس زمینه تصویری از راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی در ایستگاه میدان شهدا عکس یادگاری گرفته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید