• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85626
+
-

تکمیل پروژه گیشا تا پایان سال

زیرگذر استاد معین تا بهمن به بهره‌برداری می‌رسد

تکمیل پروژه گیشا تا پایان سال

محمد سرابی _ خبر‌نگار

 پروژه گیشا که 3‌ماه پیش با برداشت قطعات فلزی پل آغاز شده بود، 50درصد پیشرفت داشته است و به گفته شهردار تهران تا قبل از پایان سال و شاید زودتر به اتمام می‌رسد. اکنون پل گیشا به وزن 3200تن از محل خود برداشته شده ‌و درحالی‌که خودرو‌ها‌ از سطح خیابان عبور می‌کنند، ساخت زیرگذری جایگزین در حال انجام است.

پیروز حناچی در بازدید صبحگاهی از محل این پروژه، گفت: در این پروژه 120هزار مترمکعب خاکبرداری انجام می‌شود که با توجه به بازبینی فنی در پروژه و کمتر‌شدن هزینه‌ها امیدواریم در زمانی که وعده داده بودیم و شاید زودتر، این پروژه را افتتاح کنیم.
شهردار درباره ترافیک خیابان مقدس اردبیلی و پل ولنجک، اظهار کرد: از زمانی که پل ولنجک افتتاح شد، با توجه به حجم بالای خودروهایی که از روی این پل حرکت می‌کنند، در خیابان مقدس اردبیلی ترافیک ایجاد شده است که همکاران ما تلاش می‌کنند این مشکل را حل کنند.
بازدید دیگر شهردار تهران از محل حفاری تونل استاد معین بود. 2 جبهه حفاری که از 2 سمت شمال و جنوب آغاز شده بود، زیر خیابان انقلاب و فاصله میان خط اتوبوسرانی بی‌آرتی و تونل مترو به یکدیگر رسیدند. اکنون کار مقاوم‌سازی‌، بتن‌ریزی، کف‌سازی‌ و نصب دیواره‌های آماده در این تونل در حال انجام است.

شهردار در بازدید از این پروژه گفت: پروژه استاد معین دشواری‌های زیادی داشت؛ چراکه تونل چند متر بالاتر از تونل مترو و چند متر پایین‌تر از خیابان آزادی اجرا می‌شد. این پروژه بسیار پیچیده است و در تقاطع با 2شریان اصلی مترو و خیابان آزادی قرار دارد. همچنین تاسیسات زیربنایی هم در مسیر عبور قرار دارد. همکاران من با وجود این دشواری‌ها تلاش کردند در محیطی امن و با سرعت بالا کار کنند.
او تأکید کرد: امیدواریم با افتتاح این پروژه، معضل همشهریان در غرب شهر حل و دسترسی‌های بهتر فراهم شود. همچنین برنامه‌های دیگری برای ارتقای کیفیت شهری پیش‌بینی شده است که درصورت تصویب اطلاع‌رسانی می‌کنیم. خوشبختانه عملیات با موفقیت پیش می‌رود و طبق وعده‌ای که داده بودیم، در ۲۲بهمن امسال افتتاح خواهد شد.

حناچی با مقایسه این دو پروژه، گفت: این دو پروژه قابل مقایسه نیستند؛ پروژه گیشا یکی از گره‌های شهری ماست و در تقاطع 2‌بزرگراه اصلی شهر قرار دارد و من همین جا از مردم به‌دلیل اجرای این پروژه و سختی‌هایی که متحمل می‌شوند، تشکر می‌کنم. در عین حال، از پلیس راهور که سعی در تسهیل راه‌ها داشت، تشکر ویژه دارم.

حناچی تأکید کرد: در گیشا با بازبینی‌هایی که صورت گرفته، پروژه ارزان‌تر و سریع‌تر انجام می‌‌شود و امیدواریم زودتر از زمان موعد افتتاح کنیم. درباره زیرگذر استاد معین هم باید گفت که پروژه پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و کار به نازک‌کاری نهایی رسیده است که حساس‌ترین کار به شمار می‌رود و ضد‌آب‌کردن جداره‌ها که مانع از ریزش آب به تونل می‌شود هم اهمیت زیادی دارد، زیرا مشکل در برخی تونل‌های دیگر ایجاد شده است.
شهردار درباره مشکل پله برقی برخی پل‌های عابر پیاده نیز عنوان کرد: تحریم‌ها باعث شده است که در تامین و نگهداری پله‌های برقی با دشواری‌هایی روبه‌رو باشیم. البته تلاش می‌کنیم این موضوع را حل کنیم؛ به‌عنوان مثال، در ایستگاه متروی امام حسین(ع) از پله‌برقی‌های ساخت داخل استفاده کردیم.

به گفته مجریان پروژه، پس از اتمام ساخت زیرگذر استاد معین و سرپوشیده‌شدن بخشی از مسیر ورود و خروج خودرو‌ها به طول 283متر، از این بخش به‌عنوان فضای عمومی استفاده خواهد شد. طرح‌هایی برای تملک برخی از اراضی اطراف و اتصال آنها به این محوطه یا ایجاد ارتباط میان زیرگذر معین و شبکه مترو و بی‌آرتی‌ هم پیشنهاد شده است. شهردار نیز به مجریان پروژه توصیه کرد برای دیوار‌های داخلی تونل از تزیینات یا رنگ‌های شاد به‌جای نمای بتنی استفاده شود.

تسهیل تردد معلولان؛ اولویت شهرداری

بخش بزرگی از مناسب‌سازی معابر عمومی، مرتبط با تسهیل رفت‌وآمد نابینایان و معلولان حرکتی است و به گفته شهردار تهران، تعمیم این مناسب‌سازی‌ به حوزه حمل‌ونقل عمومی، اتوبوس‌ها و مترو در اولویت‌های کاری شهرداری قرار دارد.
به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان در تالار ایوان شمس گفت: مناسب‌سازی‌ فضای شهری و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه موضوع بسیار مهمی است که در کشورهای دنیا پیگیری می‌شود. ما کشوری هستیم که جنگ را پشت سر گذاشته‌ایم و با معلولیت‌های پس از جنگ مواجه هستیم. به یاد دارم در زمان جنگ و سال‌های پس از آن فضاهای شهری برای معلولان مناسب‌سازی‌ می‌شد اما این کار تداوم نیافت و این سؤال را باید بپرسیم که به‌رغم بودجه و قانون و اراده‌ای که وجود داشت چرا این کار ادامه نداشت.
او اضافه کرد: ما جزئیاتی را اجرا می‌کنیم که معنای خاصی دارد اما اگر این مفاهیم به پیمانکارانی که آن را اجرا می‌کنند آموزش داده نشود ممکن است به عکس خود تبدیل شود. مثلا ما در پیاده‌روها خطوط زردی داریم که وقتی با عصای سفید به آن بزنید صدایش با صدای ضربه به بتن تفاوت دارد. پیمانکاری که این خطوط زرد را کار می‌گذارد باید بداند که این برای چه کاری است تا به بهترین شکل آن را نصب کند. حناچی به فضاهای ورزشی برای معلولان اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که علاوه بر مرکز ورزشی قمر بنی‌هاشم که در جنوب‌شرقی تهران قرار دارد مراکزی در سطح شهر برای معلولان و نابینایان مناسب‌سازی‌ شود و درنظر داریم حداقل 6نقطه را در تهران برای معلولان و نابینایان مناسب‌سازی‌ کنیم و همچنین طبق قانون تخفیف‌های لازم را هم درنظر بگیریم.
او گفت: مناسب‌سازی‌ فضاهای ساختمانی در زمان ساخت خیلی کم‌هزینه‌تر از آن است که بعد از ساخت بخواهیم ساختمان‌ها را برای معلولان مناسب‌سازی‌ کنیم. اگر ساختمان‌های ما مناسب‌سازی‌ نمی‌شوند این نقیصه مربوط به دانشگاه‌های ماست که مهندسین معمار را تربیت می‌کنند. رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این مراسم بر اهمیت حضور نابینایان در جامعه و استفاده از مکان‌های عمومی تأکید کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید