• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81202
+
-

اردبیلی‌ها 4/5 مگاوات برق خورشیدی تولید می‌کنند

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان: در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری 1/5 مگاوات پنل‌‌ خورشیدی راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل از تولید 5 /4 مگاوات برق در استان به روش سلول خورشیدی خبر داد. «حسن محمدی» به ایسنا گفت: با توجه به رویکرد وزارت نیرو در توسعه انرژی‌های نو و به حداقل رساندن تولید انرژی با حداقل کربن و کاهش نیروگاه‌های سوخت فسیلی در استان اردبیل راه‌اندازی مزارع انرژی خورشیدی و تقویت نیروگاه‌ها در مقیاس کوچک در شهرهای مختلف استان اردبیل در دستور کار قرار گرفته است. 

وی بیان کرد: خرداد امسال اولین نیروگاه خورشیدی شمال غرب کشور در اردبیل افتتاح شده و در فازهای بعدی تا 2 مگاوات تولید انرژی خورشیدی مد نظر قرار گرفته است. در 17 دستگاه اجرایی استان هم با هدف کاهش 20 درصدی برق مصرفی استفاده از سلول‌های خورشیدی در دستور کار قرار گرفته و قرار است در سفر رئیس‌جمهور تا 5/1 مگاوات توسعه انرژی‌های خورشیدی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 

محمدی ادامه داد: مشترکان برق خانگی هم می‌توانند با ظرفیت 5 کیلووات از سلول خورشیدی در تامین برق خود استفاده کنند تا با نصب پنل‌های ایرانی در پشت بام به نرخ 1100 تومان برق مصرفی خود را بفروشند و در قبال آن مصرف برقشان به نرخ 890 تومان محاسبه شود. شرکت توزیع برق هم در یک تفاهم‌نامه 20 ساله نسبت به خرید برق تولیدی از این نیروگاه‌ها و سلول‌های خورشیدی اقدام کرده و این روند قطعاً به سود بهره‌برداران از انرژی‌های نو خواهد بود. 

این مسئول با بیان این‌که شاهد تولید 3 برابر مصرف برق استان در استان اردبیل هستیم که مازاد مصرف از طریق شبکه سراسری واگذار می‌شود، گفت: ما در همه شاخص‌های توسعه، انتقال و توزیع از استان‌های پیشرو هستیم به طوری که بیش از 99 درصد روستاهای استان اردبیل از برق پایدار بهره‌مندند. 

وی تاکید کرد: در قالب مزرعه پنل‌های خورشیدی در اردبیل به ظرفیت یک مگاوات در فاز اول بهره‌برداری از این مجموعه را شاهد بودیم و در فاز دوم نیز قرار است تا 2 مگاوات بر این ظرفیت افزوده شود. 
محمدی به فعال شدن نیروگاه‌های با مقیاس کوچک در گرمی و بیله‌سوار اشاره کرد و گفت: در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری نیز قرار است 5/1 مگاوات پنل‌‌های خورشیدی راه‌اندازی شود. 

محمدی با اشاره به بهره‌مندی ساکنان 17 روستای صعب‌العبور استان از نعمت برق عنوان کرد: این روستاها که اغلب مورد غفلت واقع شده و جمعیتشان نیز کم بود، اخیراً از نعمت برق بهره‌مند شدند تا همچنان وضعیت بهره‌مندی ساکنان استان اردبیل از میانگین کشوری بالاتر باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید