• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80931
+
-

سنگ‌‌نورد 8ساله هنگام صعود به دیواره‌ای 7متری دچار حادثه شد

سقوطی که همه را شوکه کرد

داخلی
سقوطی که همه را شوکه کرد


سنگ‌نورد 8ساله هنگام صعود در مسابقات سنگ‌نوردی فولادشهر به طرز عجیبی سقوط کرد و به کما رفت. حالا با گذشت 4روز از این حادثه در شرایطی که تلاش پزشکان برای نجات این کودک ادامه دارد، فیلم حادثه‌ای که برای وی اتفاق افتاده دست به‌دست می‌شود و بررسی‌ها برای روشن شدن دلیل این حادثه هولناک آغاز شده است.
به گزارش همشهری، روز جمعه سالن ایثار فولادشهر میزبان مسابقات سنگ‌نوردی رده سنی نونهالان و نوجوانان یکی از باشگاه‌های اصفهان بود. برگزارکنندگان مسابقه جمعی از بهترین مربیان و ورزشکاران رشته سنگ‌نوردی اصفهان بودند. آنها برای اینکه بین ورزشکاران نونهال و نوجوان‌شان مسابقه‌ای برگزار کنند از مدتی قبل مذاکراتی را با چند باشگاه آغاز کردند تا اینکه سرانجام با باشگاه به توافق رسیدند.
از صبح روز جمعه مسابقات آغاز شد. شرکت‌کنندگان در رده‌های مختلف از دیواره ورزشگاه بالا می‌رفتند تا اینکه حدود ساعت 11:30نوبت به یکی از شرکت‌کنندگان که پسر 8ساله‌ای به نام آرمان غیاثی است، رسید. او مقابل دیواره قرار گرفت و مسابقه آغاز شد. آرمان در مدت زمان کمی خودش را به ارتفاع حدود 7متری رساند اما درست در همان لحظه بود که ناگهان آرمان سقوط کرد و درست در کنار تشکی که زیر دیواره قرار داشت، افتاد.
سقوط آرمان همه حاضران در سالن را شوکه کرد. خیلی زود پزشکان حاضر در سالن مسابقات خود را به او رساندند. او بیهوش شده و صدمه زیادی دیده بود اما هنوز به‌درستی میزان آسیب مشخص نبود. به همین دلیل با آمبولانس به بیمارستان زرین‌شهر منتقل شد. این حادثه باعث شد مسابقات نیمه‌کاره رها شود و همه پیگیر وضعیت این ورزشکار باشند.
پسر 8ساله بر اثر سقوط از ارتفاع 7متری سطح هوشیاری‌اش پایین بود؛ به همین دلیل ساعتی بعد برای انجام اقدامات تخصصی به بیمارستان الزهرای اصفهان منتقل شد و تاکنون در کما به سر می‌برد.
به دنبال وقوع این حادثه فیلمی که به‌طور ناخواسته توسط یکی از تماشاگران از لحظه سقوط آرمان ضبط شده بود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای داشت. صحنه هولناکی که به وضوح نشان می‌داد پسر ورزشکار پس از سقوط در فاصله نزدیکی از تشکی که برای ایمنی زیر دیواره قرار داشت، افتاد. با وجود این هنوز هیچ‌کس نمی‌دانست که علت اصلی وقوع حادثه چیست و شایعاتی درباره ایمن نبودن تجهیزات، مجوز نداشتن مسابقات و استاندارد نبودن تشک مسابقات مطرح شد. محمد سلطان‌حسینی، مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان در این‌باره به ایرنا، گفت: «بررسی‌های اولیه نشان داد که این مسابقه بدون هماهنگی با هیأت کوهنوردی برگزار شده است. هرگونه مسابقه ورزشی باید با هماهنگی هیأت مربوطه باشد؛ چراکه هیأت‌های ورزشی قبل از برگزاری مسابقات به بررسی فنی، سخت‌افزاری و ایمنی می‌پردازند اما برای این مسابقه هماهنگی صورت نگرفته بود.»
احمد مرادی‌هرندی، مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان نیز به ایرنا، گفت: «بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که یکی از دلایل حادثه، مشکل نیروی انسانی در نحوه بستن بند حمایت از این پسر ورزشکار بود. این مسابقه درون‌باشگاهی بود.»

علت حادثه چه بود؟
در شرایطی که  ابهامات درخصوص سقوط آرمان غیاثی همچنان پابرجاست، کیوان زمانی، عضو هیأت‌مدیره باشگاه در گفت‌وگو با همشهری توضیحات بیشتری درباره این حادثه ارائه کرد و گفت: «باشگاه هیچ مسئولیتی در این‌باره ندارد و تنها حامی مسابقه بود و برگزاری و مسائل فنی همه برعهده عده‌ای از مربیان بود.»
وی در ادامه گفت: «ورزشکاران سنگ‌نوردی برای صعود از یک هارنس استفاده می‌کنند و طناب مخصوص به هارنس متصل می‌شود و در ادامه با کمک فردی که مسئول حمایت است صعود آغاز می‌شود. معمولا خود ورزشکار، مربی او و مسئول حمایت پیش از مسابقه هارنس، اتصالات و قلاب‌ها و طناب‌ها را کنترل می‌کنند و سپس مسابقه شروع می‌شود. در این مسابقه هم روال همین بود اما پس از صعود آرمان به ارتفاعی بین 6تا 7متر ناگهان او سقوط کرد.»
زمانی درباره علت این سقوط گفت: «‌آنچه مسلم است خطای انسانی باعث وقوع این حادثه شده است؛ و الا تجهیزات، طناب‌ها، قلاب‌ها و... همه سالم هستند. با وجود این تیم‌های کارشناسی باید در این خصوص اظهارنظر کنند.» او درباره تجهیزات استفاده شده در مسابقات نیز گفت: «شواهد نشان می‌دهد تشکی که از آن زیر دیواره استفاده شده 2متر عرض دارد اما طبق استاندارد تشکی که زیر دیواره قرار می‌گیرد باید 3متر عرض داشته باشد.»





آخرین وضعیت ورزشکار 8ساله

آرش نجیمی، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان از پایین بودن سطح هوشیاری او خبر داد و به ایرنا، گفت:« او در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است و دچار شکستگی جمجمه و همچنین دست، پا و لگن و خونریزی مغزی شده و سطح هوشیاری او پایین است.» با وجود این عضو هیأت‌مدیره باشگاه مدعی است که خونریزی اتفاق نیفتاده است. زمانی به همشهری گفت: «براساس سی‌تی‌اسکنی که به‌تازگی گرفته شده او دچار خونریزی نشده و مغزش دچار تورم است. خونریزی داخلی به‌طور کامل کنترل شده و پزشکان با تزریق دارو تلاش می‌کنند که آرمان همچنان بیهوش بماند تا وضعیت بدنی و آسیب‌های او بهبود یابد.»

دیواره‌ای که آرمان از آن سقوط کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید