• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 8036
+
-

رئیس ایفلا در جشن 80سالگی کتابخانه ملی:

کتابخانه‌ها دروازه‌های نیل به دمکراسی‌اند

ویژه‌برنامه جشن هشتادمین سالگرد کتابخانه ملی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی و گلوریا پرز سالمرون رئیس ایفلا و جمعی از مدیران و سفیران در مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد. در این مراسم از سامانه الکترونیکی نسخ خطی، در 3فاز تجمیع کتب، تجمیع کتاب‌های فارسی سراسر جهان و تجمیع تالیفات، مولفان فارسی‌زبان رونمایی شد و از این پس آماده خدمات‌رسانی به علاقه‌مندان است. همچنین به شکلی نمادین از نسخ خطی محدث قمی که شامل ده‌ها جلد است، رونمایی و تمبر یادبود هشتادمین سال تاسیس کتابخانه ملی توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابطال شد.

به گزارش همشهری، پرز سالمرون، رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) در سخنان خود در این مراسم گفت: «ما به مناطق مختلف خواهیم رفت و با همکاری انجمن‌های کتابخانه‌های ملی، نیازهای محلی را برای تقویت سیستم‌های کتابخانه آنها مشخص می‌کنیم. در این رویکرد، ایفلا طرح مهم و جالب توجه دیگری را زیر عنوان «نقشه راه کتابداری در جهان»‌ کلید می‌زند: جمع‌آوری داده‌ها از کتابخانه‌های ملی؛ معیارهای عملکرد؛ گردآوری داده‌های کتابخانه‌ای در سطح ملی از تمامی انواع کتابخانه‌های مناطق مختلف جهان. شما می‌توانید اطلاعات مربوط به کتابخانه‌های ایران را (نیز) پیدا کنید. ایفلا به‌دنبال این بود که نظر تمامی کتابداران و دوستداران کتابخانه و کتابداری را در تمامی مناطق و کشورهای جهان در این موضوع بشنود.»

رئیس ایفلا گفت: « نتایج این گفتمان جهانی‌ یعنی گزارش رؤیای جهانی؛‌ ماه آینده در ‌ماه مارس در نشست رئیس ایفلا در بارسلون مطرح می‌شود؛ یعنی قبل از شروع مرحله دوم این فرآیند چشمگیر، برنامه‌ریزی برای الگوی راهبردی جهانی این نقشه‌های راه برای رفع چالش‌های بین‌المللی شروع می‌شود. من معتقدم ضروری است که کتابداران کتابخانه‌های مختلف یکدیگر را درک و با یکدیگر کار کنند. اگر در سطح محلی و ملی چنین همکاری‌ای به وقوع نپیوندد، انجام فعالیت منطقه‌ای و جهانی برای تقویت فضای واحد کتابخانه موفق نخواهد شد.» رئیس ایفلا در ادامه گفت: «تمام کتابخانه‌ها رؤیا و ساختار مشترکی برای انجام مسئولیت‌هایشان داشته باشند تا به نتایج مؤثر جهانی نایل آیند؛‌ البته همزمان باید در سطح محلی و منطقه‌ای نیز هماهنگی‌هایی به عمل ‌آید. ما حاصل این تعهد خود را به واسطه سختکوشی درو خواهیم کرد و بهتر از هر کسی می‌دانیم که کتابخانه‌ها موتور ایجاد تحولند.» سالمرون در پایان با اشاره به اینکه من به رؤیا، توانایی، تعهد و مشارکتمان اعتقاد دارم، خاطرنشان کرد: «کتابخانه‌ها موتور تغییرند‌ و ما‌ کتابداران چرخ‌دنده‌هایی هستیم که این تغییر را به پیش می‌بریم و حاصل این کار دسترسی مؤثر و دمکراتیک به اطلاعات برای همگی مردم در همه جوامع خواهد بود. من واقعا معتقدم که دسترسی جهانی به اطلاعات، مسئله آزادی برای هر یک از ابنای بشر است و اینکه کتابخانه‌ها دروازه‌ای برای نیل به دمکراسی از طریق اطلاعات برای همه هستند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید