• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80064
+
-

مادر! سپاس

گفت‌وگو با مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره خدمات ارائه شده به خانواده‌های شهدا

مادر! سپاس

نیلوفر شادان/خبر‌نگار

مادران شهدا یادگاران گهرباری هستند که درس صبر و مقاومت به جامعه می‌آموزند. بی‌شک غم از دست دادن فرزند غم بسیار بزرگی است اما این مادران، این غم بزرگ را به‌خاطر معامله‌ای که با خدا کرده‌اند می‌پذیرند و صبورانه پای پیمان خود ایستاده‌اند.
شاید حتی تصورش هم برای بسیاری از ما سخت باشد که سال‌ها چشم انتظار بمانی تا پیکر فرزندت به وطن برگردد اما بسیاری از این مادران این درد فراق را چشیده‌اند و دم نزده‌اند حتی شاکر خدا هم هستند و بارها گفته‌اند که راضی‌ام به رضای خدا.
به‌نظر می‌رسد کمترین کاری که مردم می‌توانند برای خانواده‌های بیش از 220هزار شهید کشور انجام دهند تکریم و سپاسگزاری از آنهاست که در این بین مادران شهدا همواره اولویت بیشتری دارند.
در استان تهران 114همسر و مادر شهید، 371مادر تک فرزند شهید، هزار و 142مادر دو شهید، 55مادر 3شهید و 10مادر 4شهید به بالا داریم. همچنین 13مادر تهرانی تنها یک فرزند داشته‌اند که آن را هم تقدیم انقلاب کرده‌اند.
نادر نصیری- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ- که افتخار 32سال خدمت در نهادهای ایثارگران و رسیدگی به امور خانواده‌های شهدا را دارد به همشهری می‌گوید:«ما افتخار می‌کنیم که در مقام سپاسگزاری از کسانی قرار گرفته‌ایم که فرزندان خود را تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده‌اند و همچنان پیروان واقعی ولایت هستند. بنیاد شهید یک نهاد فرهنگی است که با ابتکار معمار کبیر انقلاب برای رسیدگی به امور خانواده‌های شهدا و ایثارگران ایجاد شد و اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد. یکی از این اقدامات برپایی برنامه‌های متعدد و متفاوت فرهنگی است که به پاس مقاومت و صبوری خانواده‌های شهدا برگزار می‌شود.»
او به تمرکز جدی مقام معظم رهبری به رسیدگی به خانواده‌های شهدا اشاره می‌کند و می‌گوید: «ایشان با وجود مشغله‌های متعدد در عرصه‌های مختلف بین‌المللی بارها تأکید کرده‌اند که دیدار خانواده‌های شهدا از دستور کار خارج نشود و خودشان نیز این امر را فراموش نمی‌کنند. بنابراین تکلیف بر ما مشخص است. وظیفه ما تکریم خانواده شهدا به‌ویژه پدر و مادر آنهاست.»
نصیری می‌گوید:«طرح سپاس به‌دنبال تأکید مقام معظم رهبری بر توجه به خانواده‌های شهدا در دستور کار ما قرار گرفته و در طول سال و به مناسبت‌های مختلف با حضور مسئولان ادارات، سازمان‌ها و مسئولان بنیاد انجام می‌شود البته در مناسبت‌های ویژه مانند روز مادر یا روز پدر برنامه‌های مفصل‌تری خواهیم داشت. هم‌اکنون در آغاز هفته دفاع‌مقدس تمرکز ویژه‌ای روی دیدار با آنها و میثاق بستن با آرمان‌های امام و شهدا داریم که حتما در 19هزار گلزار شهدای سراسر کشور با حضور خانواده‌های شهدا و گلباران مزار آنها انجام می‌شود.»
نصیری که بارها با مادران شهید دیدار داشته، مهم‌ترین خواسته آنها را حمایت از ولایت فقیه و فاصله نگرفتن از آرمان‌های امام و انقلاب عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد:«آنچه موجب دلگرمی خانواده‌های شهدا به‌خصوص مادران شهید می‌شود برقراری ارتباط عاطفی با آنها و تأکید بر اینکه فراموش نشده‌اند، است. آنها بسیار خوشحال می‌شوند وقتی ما بعد از گذشت 30یا 40سال هنوز به خانه آنها سر می‌زنیم و قدردان آنها هستیم. ما در استان تهران بالغ بر 20هزار مادر شهید داشتیم که بالغ بر 10هزار نفر آنها در قید حیات هستند. مادران شهدا اسطوره مقاومت و ایثار هستند. بی‌طور حتم این مادران مقاوم بودند که چنین فرزندان شجاعی را پرورش دادند و به میدان جنگ فرستادند بنابراین تجلیل از مقام شامخ آنها وظیفه همه ماست. ما بارها به مناسبت‌های مختلف جلساتی را با حضور جوانان و مادران شهدا برگزار کرده‌ایم تا نسل جوان با نگاه این خانواده‌ها آشنا شوند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید