• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 28 شهریور 1398
کد مطلب : 79581
+
-

نزول3میلیارد دلاری بورس

شاخص کل بورس تهران روز چهارشنبه با یک افت سنگین 8هزار واحدی معادل 6/2درصد مواجه شد

پس از ماه‌ها صعود، دیروز شاخص کل بورس تهران با یک افت سنگین 2.6درصدی مواجه شد و 3میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد.
به‌گزارش همشهری، بورس تهران از اردیبهشت پارسال تاکنون 230درصد رشد کرده است. روند نزولی اخیر که از روز سه‌شنبه آغاز شده بود دیروز از همان ابتدای صبح شدت گرفت و در نهایت شاخص کل بورس تهران با 8هزار واحد نزول، معادل 2.6درصد افت کرد. با این مقدار نزول ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام معادل 3میلیارد دلار افت کرد و ارزش کل بازار سهام ایران شامل بورس تهران و فرابورس به 1292هزار میلیارد تومان معادل 114میلیارد دلار رسید.

خروج نقدینگی
نزول سنگین روز چهارشنبه بورس از یک طرف شایعاتی را در مورد خروج نقدینگی از بورس و تداوم افت بلندمدت بازار سرمایه تقویت کرد و از طرف دیگر در بازار، این شایعه مطرح شد که فرارسیدن سال مالی شرکت‌های کارگزاری و پایان مهلت تسویه اعتبارهای دریافتی سهامداران از کارگزاران، عامل اصلی نزول بوده است. با این حال کارشناسان هر دو این فرضیات را رد کردند. به‌ویژه آنکه دیروز فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد بار دیگر بر ضرورت هدایت نقدینگی به بورس و حمایت از تولید داخلی تأکید کرد. در عین حال آمار معاملات روزانه بازار سهام که دیروز 2500میلیارد تومان بود، نشان می‌دهد نقدینگی از بازار سهام خارج نشده است.
در همین رابطه مهدی افضلیان از کارشناسان بازار سرمایه گفت: نشانه‌ای به معنی خروج نقدینگی در فضای معاملاتی فعلی وجود ندارد. اگر این اتفاق بیفتد بازار با ارزش معاملات بالا و صف‌های فروش سنگین، خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین چنین کاهش‌های احتمالی باید بیشتر بررسی شود تا ببینیم چنین حرکتی در جهت اصلاح یا در جهت ریزش است. او با اشاره به علائمی که می‌تواند نشانه‌های نزول دنباله‌دار و یا سقوط بورس باشد، تأکید کرد: اگر صف‌های سنگین ایجاد شود و ارزش معاملات بالایی داشته باشیم، در عین حال از حمایت حقوقی‌ها در این فضا برخوردار نباشیم، می‌توانیم ریزش بازار مواجه را در پیش داشته باشیم اما چنین علائمی وجود ندارد.

مشکل، سال مالی کارگزاران نیست
محمد عطایی، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد تسویه اعتبار پرداختی شرکت‌های کارگزاری به سهامداران گفت: سال مالی کارگزاری‌ها متفاوت است؛ البته سال مالی برخی شرکت‌های کارگزاری، پایان شهریور‌ماه است. ضمن اینکه قراردادهای شرکت‌های کارگزاری با بانک‌ها در مورد خط‌های اعتباری، دقیقا مشابه هم نیست و زمان قرارداد هر کارگزاری با بانک با قرارداد کارگزاری‌های دیگر از نظر زمانی احتمالا متفاوت است. او افزود: ضمن اینکه بعضی شرکت‌های کارگزاری بزرگ در زمینه معاملات اعتباری چندان فعال نیستند؛ بنابراین نمی‌توان با قاطعیت گفت دلیل نزول روز گذشته بازار سرمایه، تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها بوده است.
عطایی با بیان اینکه روندهای بازار تحت‌تأثیر متغیرهای مختلفی است ادامه داد: حساب تضمین معاملات اعتباری براساس ۵۰درصد ارزش آن سهم در سبد سهامداران است. این میزان (۵۰درصد اعتبار) کاملا منطقی است و حتی درصورت نوسان منفی بازار، ریسک‌های احتمالی پوشش داده خواهد شد.
فرشید جهانی، مدیرعامل کارگزاری جهان سهم هم در مورد تسویه اعتبارهای پرداخت شده کارگزاران به سهامداران گفت: این اتفاقات به وضعیت شرکت‌ها ارتباطی ندارد و ریسک‌های خارج از دامنه شرکت‌ها و بورس را می‌توان دلیل نزول دیروز دانست.
 او به تسویه اعتباری ۶ماه ابتدای سال اشاره‌ای کرد و گفت: کسی که اعتبار می‌دهد در شرایط بد بازار سعی می‌کند تمام اعتبار‌های داده‌شده را تسویه کند؛ باید این را درنظر داشت که اگر روند بازار خوب بود، فشار برای تسویه اعتبارات و تمدید از اول مهر به بعد با شرایط جدید بیشتر نمی‌شد.

   رشد ادامه می‌یابد

به این ترتیب با رد فرضیات مطرح شده درباره خروج نقدینگی از بورس و فرارسیدن مهلت تسویه اعتبار کارگزاران به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل نزول روز گذشته ناشی از افزایش جنگ لفظی ایران و آمریکا درپی حمله پهپادی به عربستان بود که دیروز سایه سنگین آن بر سر بازار سهام کاملا حس می‌شد و به فروش هیجانی برخی سهامداران منجر شده بود. با این حال تحلیلگران استدلال می‌کنند روند صعودی بورس متوقف نشده است و این روند بعد از یک وقفه کوتاه‌مدت دوباره از سر گرفته خواهد شد. مهدی افضلیان در همین رابطه گفت: بازار سرمایه اکنون جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود و این موضوع سبب ورود سرمایه‌گذاران جدید به این بازار می‌شود؛ از طرفی چون سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذارانی که قبلا در این بازار بوده‌اند با رشد مواجه شده است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به حضور در این بازار تمایل بیشتری دارند. علی بشیری‌زاده یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره گفت: به‌طور کلی چشم‌انداز بازار سرمایه براساس رویدادهای فعلی رو به جلو و جهش است؛ مگر آنکه اتفاق تازه‌تری رخ بدهد و فضای فعلی تغییر پیدا کند. فرشید جهانی نیز وضعیت بازار سهام در هفته آینده را بدون نوسان ارزیابی کرد و افزود: از روز شنبه‌بازار به شرایط ثابت دست می‌یابد و شاخص، جایگاه قبلی خود را به‌دست می‌آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید