• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7882
+
-

تصویری غیرواقعی از پرند ارائه شده است

در پی انتشار گزارشی با عنوان «پرند؛ جزیره حاشیه‌نشینی» در تاریخ 24/۱۱/96 شرکت عمران شهر جدید پرند، توضیحات و جوابیه‌ای به دفتر روزنامه ارسال کردند که متن آن در پی می‌آید: 

سردبیر محترم روزنامه همشهری

با سلام و احترام، روزنامه همشهری روز سه‌شنبه مورخ24/۱۱/96 در گزارشی اغراق آمیز با عنوان «رپرهای معترض زیر پوست پرند، نگاهی به وضعیت نسل جدید بزرگ‌ترین شهرک مسکونی ایران» مواردی را درخصوص وضعیت شهر پرند مطرح نموده است که بسیاری از آنها خلاف واقع است. این گزارش به جای آنکه شرحی جامع و فراگیر درخصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر پرند باشد، فقط به سیاه‌نمایی پرداخته و حتی در مواردی با استفاده از اطلاعات اشتباه و غلط، تصویر غیرواقعی از این شهر به خوانندگان القا می‌کند. کسانی که تاکنون به شهر جدید پرند سفر نکرده‌اند با مطالعه این گزارش، تصور بسیار سیاه و غیرواقعی از این شهر در اذهانشان نقش خواهد بست که با واقعیت همخوانی ندارد. هر گزارش، خبر و یادداشتی باید با رعایت اصول حرفه‌ای و بهره‌گیری از اطلاعات و آمارهای واقعی و همچنین کارشناسان زبده در حوزه مربوطه، سعی نماید تا نمایی کلی و منصفانه از موضوع مورد نظر ارائه دهد. در حوزه مسائل اجتماعی موضوع حساس‌تر نیز می‌شود چون با روح و روان جامعه سروکار داریم؛ متأسفانه گزارش روزنامه همشهری بدون رعایت اصول حرفه‌ای و فقط مبنی بر روایت یک پسر نوجوان به نام محمد بنا نهاده شده است. در این گزارش هرگز به فراگیری لازم، اطلاعات آماری و به شاخص‌های موجود توجه نشده است؛ لذا بیان نکات زیر ضروری است.

1-  عدم‌شناخت و اطلاعات کافی نویسنده باعث شد تا در این گزارش چندین بار به اشتباه، تمامی سایت مسکن مهر از فاز ۳ تا ۶ به نام شهرک کوزو نامیده شود درحالی‌که شهرک آفتاب (کوزو) در فاز ۵ واقع شده است.

۲- ‌ ای کاش نویسنده که مدعی عدم‌وجود هویت شهری در پرند است به جای بهره گرفتن از اسامی پروژه‌ها (کوزو) از اسامی نامگذاری شده (شهرک آفتاب) استفاده می‌کرد. هم‌اکنون بسیاری از شهروندان از اسامی نامگذاری شده استفاده می‌کنند.

۳- افق جمعیتی پرند 483هزار نفر است که به‌دلیل عدم‌اطلاعات صحیح نویسنده ۷۰۰ هزار نفر عنوان شده است.

4-  این گزارش مدعی شده که در زلزله‌های اخیر کشور، همه دیوار‌های واحد‌های مسکن مهر ترک برداشته که به هیچ عنوان صحت ندارد.

5-  ادعا شده که پرند روی گسل قرار گرفته و در برابر زلزله ناایمن است. سؤال این است که ادعای نویسنده بر کدام معیار استوار است؟ کدام کارشناس یا مقام مسئولی روی گسل بودن پرند و ناایمن بودن زندگی در شهر پرند را تأیید کرده است. آیا مطرح کردن این موضوع بدون هیچ‌گونه استدلال و نظر کارشناسانه تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی برای شهروندان پرند نیست؟ اتفاقا براساس نقشه گسل‌های استان تهران، پرند به هیچ عنوان روی گسل بزرگی قرار نگرفته است.

6-  درخصوص مسائل اجتماعی شهر پرند نیز اغراق، بزرگنمایی و سیاه‌نمایی کاملا مشهود است. در این گزارش شهر پرند، شهر رپرها و موسیقی زیرزمینی کشور نامیده شده اما نویسنده فقط براساس تصورات غیرقابل اثبات و نه هیچ اطلاعات و آمار مستندی این ادعا را مطرح کرده است.

7-  شب‌نشینی جوانان در پارک‌ها و رپرخوانی و تعمیم آن به اکثریت نوجوانان و جوانان ساکن در پرند غیرواقعی و دروغی بیش نیست. آیا در بین جمعیت بالای ۱۰۰هزارنفری پرند که هر روز نیز بر آن افزوده می‌شود، حضور چند جوان در پارک یا رپ خواندن آنها یک بحران اجتماعی است؟!

8-  در گزارش روزنامه همشهری سخن از خودکشی نوجوان در پرند به میان آمده است اما باز هم مثل تمامی ادعاهای مطرح شده در این گزارش، هیچ توجهی به آمار‌ها و یا اظهارنظر کارشناسان نشده است. هرچند که خودکشی حتی یک نفر هم باعث تأثر بوده و باید نسبت به آن توجه داشت اما جوری وانمود شده که انگار در پرند هر روز این اتفاق می‌افتد!

9-  مصرف مواد ‌مخدر و گل در بین دانش‌آموزان پرند نیز از دیگر مواردی بوده که به‌صورت اغراق‌آمیز در گزارش همشهری منتشر شده است و دانش‌آموزان و مدارس پرند را به‌گونه‌ای متصور شده که اکثرا در حال مصرف مواد‌مخدر هستند. لازم به ذکر است طبق گزارش‌های متعددی اعلام شده میانگین سواد مردم در شهر جدید پرند از همه استان تهران به‌جز شهر تهران بالاتر است، در همین راستا قابل ذکر است که تعداد قهرمانان ملی ورزشی، نخبگان علمی و هنرمندان عزیز ساکن در شهر جدید پرند قابل توجه است که قابل اثبات است. نویسنده این گزارش تمامی این موارد و سیاه‌نمایی‌ها را در حالی مطرح کرده است که برای اثبات ادعاهای خود حتی از یک آمار رسمی یا غیررسمی، نقل قول مسئولان شهری -  انتظامی و کارشناسان اجتماعی مشرف به وضعیت پرند، بهره نگرفته است.

10 -  بهتر بود نویسنده به ساخت بوستان بزرگ مشاهیر با مساحت 32هکتار که بین فازهای 3 و 4 درحال ساخت است و بالای 40درصد پیشرفت فیزیکی دارد اشاره‌ای می‌کرد و به اثرات مثبت آن در روح جوانان اشاره می‌شد که مشابه این بوستان به‌جز در تهران در کمتر شهری مشاهده می‌شود و یا به‌وجود کارتینگ بین‌المللی پرند اشاره مختصری می‌شد.

11-  لازم به ذکر است که پردیس سینمایی زندگی در فاز6 در زمینی به مساحت 18000مترمربع، دو بوستان بزرگ مادر و کودک به مساحت‌های 20000 و 11000مترمربع در فازهای 3 و 4 طراحی و در حال برگزاری مناقصه جهت ساخت است. در اینکه شهر جدید پرند با مشکلات متعددی به‌خصوص کمبود امکانات رفاهی و خدماتی مواجه است، تردیدی وجود ندارد، شهری با قدمت بیست‌ساله و با جمعیت بالای 100هزار نفر نیازمند توجه ویژه به امکانات رفاهی آن است که حوزه رسانه در این زمینه می‌تواند کمک‌ساز باشد. گزارش روزنامه همشهری چیزی جز اغراق و تخریب شهر پرند در بر نداشت، ادعاهای بدون سندی که فقط از نیات و ذهنیات نویسنده تراوش کرده و با واقعیات موجود در شهر زیبا و آینده‌دار پرند مطابقت ندارد.

در پایان از سردبیر محترم روزنامه همشهری خواسته شده ضمن دستور درج توضیح این شرکت در پاسخ به گزارش فوق، تریبون این رسانه را دراختیار افراد مسئولیت‌پذیر و دارای صلاحیت قرار داده تا به نظام و عملکرد دولت آسیب نرسانند.

  روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید پرند  

این خبر را به اشتراک بگذارید