• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78428
+
-

کشت‌های پاییزه در قم افزایش می‌یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ بر اساس راهبردهای تعیین‌شده برای توسعه کشاورزی استان، کشت‌های پاییزه در قم افزایش و کشت‌های تابستانه کاهش می‌یابد. «عباس پورمیدانی» در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: حجم قابل ‌توجهی از استان قم در منطقه گرم و خشک کشور قرارگرفته و به همین دلیل کمبود منابع آبی و تنش‌های شدید محیطی به‌خصوص در فصل تابستان، مزارع و باغ‌های این استان را تهدید می‌کند. 

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی قم در سال‌های اخیر بر اساس طرح تغییر الگوی کشت به دنبال استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی همچون آب‌وخاک است و به همین منظور تلاش داریم به‌مرور کشت تابستانه استان را کم و کشت پاییزه را افزایش دهیم. پورمیدانی ادامه داد: سطح بارندگی‌ها در فصل پاییز بالاتر از سایر ایام سال است و به همین دلیل اگر فرایند کشت محصولات کشاورزی در این ایام انجام شود،‌ کشاورزان با آسودگی بیشتری به منابع آبی دسترسی خواهند داشت.‌ 

همچنین دمای هوا در این فصل برای بسیاری از کشت‌ها مناسب است و محصولات با خسارت‌های کمتری از نظر تنش‌های محیطی مواجه می‌شود. وی گفت: اما برخلاف فصل پاییز، به‌طور معمول در ایام فصل تابستان بارندگی در قم رخ نمی‌دهد و دمای هوا بسیار افزایش می‌یابد که این ۲ عامل یعنی محدودیت شدید منابع آبی و گرمای شدید هوا،‌ شرایط نامناسبی را برای کشت‌های تابستانه به وجود می‌آورد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم بیان کرد: انجام فعالیت‌های ترویجی برای همراه ساختن کشاورزان استان با این راهبرد در حال انجام است و امیدواریم به‌زودی شاهد افزایش سطح کشت‌های پاییزه استان در مقایسه با سال‌های قبل باشیم. وی ادامه داد:‌ با اجرای طرح تغییر الگوی کشت،‌ تحول در کشاورزی قم آغازشده است و این روند به‌منظور ارتقای سطح سبز استان در آینده نزدیک با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید