• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77871
+
-

یاران محرم درپویش جمع‌آوری پسماندهای خشک

اقدامات شهرداری برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی

یاران محرم درپویش جمع‌آوری پسماندهای خشک

حامد فوقانی- محمود مولایی _ خبر‌نگار

با شروع مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، فعالیت شهرداری تهران برای رفت‌و‌روب سطح شهر بیشتر شد. به گزارش همشهری، سازمان مدیریت پسماند پیش از شروع ‌ماه محرم طی ابلاغ دستورالعملی به شهرداری مناطق 22گانه از آنها خواست تا در دهه نخست ‌ماه محرم فعالیت خود را در جمع‌آوری پسماند خشک به صوت شبانه‌روز عملی کنند. بدین‌ترتیب، پاکبان‌ها در سرتاسر سطح شهر تهران و به‌خصوص در نزدیکی مساجد، هیئت‌ها و تکایا دست به‌کار شدند. طبق آمار سازمان مدیریت پسماند تا ساعت 17روز عاشورا، نزدیک به 3هزار پاکبان در جمع‌آوری زباله از سطح شهر مشغول بودند. با سیاست درنظر گرفته‌شده، در 2روز گذشته پاکبان‌ها روی جمع‌آوری پسماند در نزدیکی مساجد، هیئت‌ها و تکایا متمرکز شده بودند. مدیر روابط عمومی سازمان پسماند در این رابطه به همشهری گفت: «خوشبختانه تا حالا مشکلی بابت جمع‌آوری پسماند در سطح شهر برای عزاداران امام حسین‌(ع) به‌وجود نیامده است. فعالیت نیروهای پاکبان شهرداری تهران به‌گونه‌ای بود که هم‌اکنون اطراف تمام مساجد، تکایا و هیئت‌ها پاکسازی شده است.» 

شهرداری تهران در مدت 10روز نخست ‌ماه محرم به حالت آماده‌باش درآمده بود تا عزاداران سیدالشهدا‌ بابت زباله‌های خشک مشکلی نداشته باشند. صدرالدین علی‌پور، مدیرعامل سازمان پسماند در مورد آماده‌باش نیروهای پاکبان به شهرنوشت گفت: «این آماده‌باش بیشتر در اطراف هیئت‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و مکان‌هایی که مراسم اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می‌شود، خواهد بود زیرا در این اماکن میزان پسماندها یا دورریزهای پلاستیکی بیشتر است.» 
در کنار 3هزار پاکبان شهرداری تهران، حدود 485دستگاه ماشین‌آلات برای جمع‌آوری، دپو و انتقال پسماند در شهر فعالیت کردند. این فعالیت شبانه‌روزی ر‌فت‌و‌روب و نظافت معابر شهر به‌مدت 3روز دیگر ادامه خواهد داشت. بدین‌ترتیب، از امروز تا روز جمعه 13‌ماه محرم اقدامات شهرداری ادامه خواهد داشت.

یاران محرم در پویش جمع‌آوری پسماند 
 همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، فعالان حوزه شهری و محیط‌زیستی برای جمع‌آوری پسماندهای خشک به‌ویژه پسماندهای ظروف یکبار مصرف پای کار آمدند و در چند نقطه از تهران خادمان و پاکبانان را یاری رساندند. بر همین اساس تعدادی از شهروندان که از چند روز قبل به پویش‌هایی همچون «#نذر_سبز_محرم»، «#پس_از_این»، «محرم یاران»، «محرمی متفاوت با تفکیک زباله‌های خشک و تَر» و «#پاکبان_محرم_باشیم» پیوسته بودند، اقدام به جمع‌آوری زباله‌های ریخته شده در سطح معابر کردند. آنها ضمن کمک‌رسانی به پاکبانان، دیگر عزاداران حسینی را هم دعوت به تلاش هرچه بیشتر برای حفظ محیط‌زیست شهر ‌کردند و از مردم ‌خواستند تا استفاده از ظروف یکبار مصرف را کاهش دهند.

دیروز تعدادی از مدیران شهری و فعالان محیط‌زیستی به همراه تعدادی از شهروندان داوطلب، برای جمع‌آوری ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و پسماند از سطح معابر در قالب پویش «#نذر_سبز_محرم» کار خود را از میدان نبوت (هفت حوض) آغاز کردند. در این اقدام که حجت نظری، عضو شورای شهر تهران نیز حضور داشت، داوطلبان ضمن جمع‌آوری پسماندهای خشک، با در دست داشتن پلاکاردی، شهروندان را به رعایت نظافت شهر، رها نکردن زباله در معابر عمومی و حذف ظروف یکبار مصرف سرطان‌زا دعوت کردند. جالب اینکه برخی از عزاداران با دیدن چنین اقدامی، همان لحظه داوطلب شده و پا به پای سایرین پسماندهای ریخته شده را جمع‌آوری می‌کردند. نظری، عضو شورای شهر تهران هدف از انجام چنین حرکتی را اینگونه بیان کرد: «عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) اقدام عظیمی است که امروزه نه فقط در کشورهای مسلمان، بلکه توسط مسلمانان در سراسر جهان از دهه اول‌ماه محرم آغاز شده و تا اربعین حسینی ادامه می‌یابد. متأسفانه مدتی است، در کنار شور و شعوری که برای عزاداری حسینی وجود دارد، به برخی مسائل ازجمله محیط‌زیست بی‌توجه شده‌ایم و همین امر سبب شده تا در کنار شکوهی که از اجتماع بزرگ شیعیان و عزاداران فرزند پیامبر اسلام و یارانش به تصویر کشیده می‌شود، رها کردن زباله و بی‌توجهی به مسائل محیط‌زیستی در این ایام، گرد خستگی بر تن خیلی‌ها بنشاند.» او گفت: «به همین دلیل در ادامه، پویش #به_جای_پلاستیک که مدتی قبل کلید خورد، راهکارهایی ساده را برای کاهش مصرف پلاستیک و موارد جایگزین آن پیشنهاد کرده‌ایم. در همین راستا در روز عاشورای امسال هم، مانند سال گذشته به همراه تعدادی از فعالان محیط‌زیستی اقدام به جمع‌آوری پسماند از سطح معابر شهر کردیم.» براساس این گزارش داوطلبانی که دیروز در میدان نبوت حاضر شده بودند، پس از جمع‌آوری پسماند در نقاط اطراف همچون خیابان آیت، میدان هلال‌احمر و چهارراه سرسبز به منطقه10تهران رفتند و در محدوده خیابان‌های آزادی، دامپزشکی، کارون و امام‌خمینی (ره) و محله‌های جیحون و سلسبیل، فعالیت کردند.



260آتش‌نشان در 89نقطه تهران

سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران مانند سازمان پسماند و شهرداری‌ مناطق 22گانه برای پیشگیری از برخی مشکلات در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی وارد عمل شد. بدین‌ترتیب، 260آتش‌نشان در 89نقطه از شهر تهران در این 2روز به حالت آماده‌باش درآمدند. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در این رابطه به شهرنوشت گفت: «پیش‌بینی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران این بود که در این روزها امکان دارد ترافیک‌های کاذب ایجاد شود.» 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید