• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77826
+
-

کشت زعفران به روش مکانیزه برای نخستین بار

در استان چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: برای نخستین بار در سال زراعی جاری ۵۰ هکتار از اراضی این استان با روش مکانیزه زیر کشت محصول زعفران رفت. «حمیدرضا دانش شهرکی» در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: در صورت تامین تسهیلات بانکی مصوب شده، میزان کشت مکانیزه امسال به ۱۵۰ هکتار قابل افزایش می‌یابد.

به گفته وی، در حال حاضر سطح زیر کشت بارور زعفران در استان ۲۰۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود امسال افزون بر یک تن محصول ناخالص برداشت شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، عملکرد این محصول را ۵ کیلوگرم در هکتار برآورد کرد و افزود: با استفاده از روش‌های مکانیزه کاشت پیاز زعفران، عملکرد این محصول تا ۱۰کیلوگرم در هکتار قابل افزایش است.

دانش با اشاره به کاهش شدید منابع آبی و تغییر الگوی کشت در استان افزود: یکی از سیاست‌های سازمان جهادکشاورزی استان تغییر الگوی کشت و استفاده از کشت محصولات با مصرف کم آب است که زعفران یکی از این محصولات است و از آن برای ایجاد درآمد و اشتغال برای بهره‌برداران و به عنوان محصول جایگزین کم‌آب‌بر می‌توان استفاده کرد.
 معاون جهادکشاورزی استان، به تولید و برداشت ۹۵ کیلوگرم زعفران مرغوب پاک شده در سال زراعی گذشته در این استان اشاره کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به درآمدزایی ۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریالی محصول تولیدی زعفران در سال زراعی گذشته تصریح کرد: در زمان برداشت، زمینه اشتغال موقت ۵۰ نفر در هر هکتار فراهم می‌شود. 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از بسته‌بندی و صدور بیش از ۸۰ درصد از محصول زعفران تولیدی در استان خبر داد و گفت: این محصولات در شهرک فراوری استان خراسان رضوی فراوری می‌شود.
دانش با اشاره به این‌که یکی از برنامه‌های اصلی سازمان جهادکشاورزی توسعه و رونق کشت گیاهان دارویی و کم‌آب‌بر است، تاکید کرد: اعطای تسهیلات کم‌بهره به روستاییان برای تغییر الگوی کشت محصول کم‌آب‌بر و پربازده از اولویت‌های این سازمان است.  بخش عمده تولید و کشت زعفران استان در شهرستان‌های فارسان، کیار و بن در این استان است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید