• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77648
+
-

آماده‌باش شهر برای تاسوعا و عاشورا

شهروندان یکدیگر را برای پیوستن به کمپین‌های تولید پسماند کمتر و رعایت حال نیروهای خدماتی دعوت می‌کنند

گزارش
آماده‌باش شهر برای تاسوعا و عاشورا


حامد فوقانی/ خبر‌نگار
با نزدیک شدن به روز تاسوعا و عاشورای حسینی شهرداری تهران به حالت آماده‌باش درآمد. به گزارش همشهری، این درصورتی است که مدیریت شهری از شهروندان و هیأت امنای هیئت‌های مذهبی و تکایا درخواست کرده تا با توجه هرچه بیشتر، نیروهای خدماتی را برای برگزاری هرچه بهتر مراسم فردا و پس‌فردا همراهی کنند. در این بین، یکی از مهم‌ترین موضوعات، مدیریت پسماند، به‌ویژه پسماندهای خشک است. از سوی دیگر، همکاری با پلیس راهور برای روان‌سازی ترافیک در محدوده امامزاده‌ها، تکایا، میادین بزرگ و محورهای منتهی به بهشت زهرا(س) فراموش نشود. با چنین رویکردی، طی روزهای باقیمانده تا پایان هفته، هم عزاداران حسینی در پایتخت سراسر سیاه‌پوش می‌توانند از برکات معنوی مراسم بهره‌مند شوند و هم مشکلات کمتری برای نیروهای خدماتی شهر به‌وجود آید. به همین منظور پویش‌هایی مثل «#پس_ از_ این»، «محرمی متفاوت با تفکیک زباله‌های خشک و تَر»، « پاکبان #محرم باشیم» و «نه_ به_پلاستیک» به راه افتاده تا شهروندان را به رعایت تفکیک پسماند و عدم‌رهاسازی زباله در معابر عمومی دعوت کنند. این در حالی است که طبق روال چند سال اخیر، مردم با انتشار تصویری از نیروهای خدمات شهری در فضای مجازی و درج جمله «برای جمع‌آوری هر زباله، قامت مردی خم می‌شود» یکدیگر را به کاهش تولید زباله و توجه به مسائل زیست‌محیطی دعوت می‌کنند.

در برخی از دیگر شهرهای کشور هم کمپین‌های مختلفی برای 2روز آینده به راه افتاده است. به‌طور نمونه شهرداری ارومیه، کمپین «پاکبانان محرم» را در دستور کار قرار داده که هدف از این طرح ثبت‌نام داوطلبانه شهروندان جهت کمک به پاکبانان در روز تاسوعا و عاشورای حسینی است. «محرم بدون پلاستیک»، «جمع‌آوری ظروف یکبار مصرف» و «حفظ فرهنگ عاشورایی» از دیگر کمپین‌هایی به‌حساب می‌آید که در این راستا در برخی از شهرها تشکیل شده است.

دستورالعملی تازه
با فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان، سازمان مدیریت پسماند شهر تهران دستورالعمل اجرایی برای رُفت و روب معابر شهر تهران را به مناطق 22 گانه شهرداری ابلاغ کرده است. بر این اساس ماشین‌آلات و تجهیزات جمع‌آوری پسماند خشک و نظافت معابر، فعالیت شبانه‌روزی طی دو روز آینده خواهند داشت. نیروی‌های پاکبان و ناظران خدمات شهری هم به‌صورت آماده‌باش در ایام سوگواری سیدالشهدا حضور دارند. در دستورالعمل ابلاغ شده به مناطق 22 گانه بر جمع‌آوری زباله در حوالی مساجد، تکایا و حسینیه‌ها تأکید شده؛ چنان که شهرداری تهران در آیین ملی، مذهبی و سنتی مسلمانان سهم پاکیزه نگهداشتن سطح شهر را به‌عهده داشته باشد. کارگران شهرداری در نزدیکی مساجد، تکایا و حسینیه‌ها حضور دارند و قرار است بلافاصله بعد از پایان مراسم عزاداری امام‌حسین(ع) نسبت به جمع‌آوری زباله و انتقال آن اقدام کنند.

این‌طور که مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند، به همشهری گفته امسال هم مانند سال‌های قبل این سازمان برنامه رُفت و روب شهر تهران را همزمان و بلافاصله پس از پایان مراسم اجرا خواهد کرد. شهرام فیروزی گفت: «طبق دستورالعمل، شهرداری‌های مناطق مسئولیت جمع‌آوری پسماند خشک را به‌عهده دارند. البته ما الان می‌بینیم که شهروندان کمتر در سطح شهر زباله می‌ریزند و این مسائل را خیلی رعایت می‌کنند. بنابراین، کار ما سخت نیست.»

آمارهای سال‌های پیش نشان می‌دهد که میزان تولید پسماند پلاستیکی طی روزهای تاسوعا و عاشورا حدود 10 درصد افزایش می‌یابد. از سوی دیگر در مجموع، حجم کل پسماند خشک به 3برابر روزهای عادی می‌رسد و به همین منظور مدیریت شهری از مدیران تکایا، مساجد و شهروندان درخواست کرده تا تولید پسماند پلاستیکی مانند فوم و پلیمری را به حداقل برسانند. البته آمار از کاهش حدودا 350 تنی پسماند طی 3سال اخیر در هرسال نسبت به سال گذشته، درروزهای نهم و دهم محرم خبر می‌دهد. روزانه در شهر تهران بین 8 تا 9 هزار تن زباله تولید می‌شود که از این میزان ۶۴۰۰ تن پسماند خانگی، ۷۰۰ تن زباله حجیم، ۳۱۱ تن پسماند مخلوط، هزار تن پسماند تفکیک شده از مبدأ و ۱۰۰ تن هم پسماند ویژه نظیر پسماند پزشکی است. همچنین خوب است بدانید که در تهران ۵۵ هزار مخزن جمع‌آوری پسماند وجود دارد؛ این در حالی است که  بیش از 15هزار کارگر به همراه ۲۵۰۰ خودرو مسئول جمع‌آوری پسماند هستند.

سرعت در رُفت و روب معابر
مخازن 120 و 220 لیتری برای جمع‌آوری ظروف یکبارمصرف به مساجد و تکایا داده شده تا روند رُفت و روب به سرعت انجام گیرد. مراحل رُفت و روب معابر شهر به این شکل است که جمع‌آوری پسماند یک روز بعد از واقعه عاشورا ادامه خواهد داشت. به این ترتیب که صبح روز بعد از عاشورای حسینی فعالیت شهرداری مناطق 22 ادامه خواهد داشت تا به سرعت عملیات جمع‌آوری زباله و انتقال آن انجام شود. کارگران رُفت و روب و پاکبان‌ها در این روزها فعالیت شبانه‌روزی خواهند داشت. مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند درباره اینکه چه تعداد نیروی انسانی از شهرداری تهران در امور رُفت و روب حضور دارند، می‌گوید: «قبل از برگزاری مراسم عزاداری روز عاشورا نمی‌توانیم به‌طور دقیق آمار بدهیم. معمولا آمار بعد از این روز یعنی روز چهارشنبه اعلام خواهد شد. با این حال، شهروندان مطمئن باشند که نگرانی بابت رُفت و روب معابر وجود ندارد و ما با همکاری شهرداری مناطق 22گانه تمام تلاش خود را برای پاکیزه نگه‌داشتن سطح شهر انجام می‌دهیم.» 


در راستای نهادینه کردن فرهنگ مدیریت پسماند و تکمیل آموزش‌های ارائه شده به شهروندان در این زمینه، کاربران فضای مجازی می‌توانند به پویش «#پس_از_این» بپیوندند تا ضمن دسترسی به امکانات آموزشی و استفاده از برخی خدمات سازمان مدیریت پسماند نظیر آدرس نزدیک‌ترین غرفه بازیافت، بازدید از مرکز آموزش، کتابخانه تخصصی و... ؛ شکایات، نظرات و پیشنهادهای خود را در حوزه پسماند و نظافت و پاکسازی شهر را از طریق این پویش مطرح کنند. نرگس رجایی، سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند در این رابطه به همشهری گفت:  فاز نخست این کمپین با محوریت ‌ماه محرم و فرهنگسازی در جهت جلوگیری از دورریز مواد غذایی و کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف اجرا می‌شود.


پلیس راهور تهران بزرگ از برگزاری جلسات و هماهنگی با تکایا و مساجد برای کنترل بار ترافیکی پایتخت در دهه اول‌ماه محرم خبر داده است.
در این راستا، پلیس در اطلاعیه اعلام کرده محدودیت‌های ترافیکی خاص وجود ندارد اما در برخی مناطق مانند بازار تهران، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امامزاده صالح(ع)، چیذر، جوادیه، اسکندری، میدان امام حسین(ع)، میدان منیریه، نارمک، ستارخان، دولت و... که حجم زیادی از دسته‌جات عزاداری را شاهد خواهیم بود، احتمال اعمال مقطعی محدودیت ترافیکی وجود دارد و توصیه شده شهروندان نیز کمتر با وسیله نقلیه در این معابر تردد کنند. همچنین توصیه شده رانندگان در معابر اطراف تکایا هنگام شب آرام‌تر تردد کنند.


همانطور که گفته شده طی روزهای اخیر پویش‌های مردمی و هشتگ‌های مختلفی برای مدیریت پسماند و روان‌سازی ترافیک برای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در فضای مجازی به راه افتاده است. برخی از پست‌های منتشر شده در اینستاگرام، تلگرام و توییتر را در زیر می‌خوانید.
رضا کیانیان، بازیگر در اینستاگرام خود با انتشار یک ویدئو در این ایام از محیط‌زیست حمایت کرد. در این ویدئو آمده است: «محرم امسال را بدون زباله پاس بداریم؛ هدف فرهنگ عاشورا حرکت به سمت انسان‌سازی است.»
مرجانه گلچین، بازیگر نیز با انتشار ویدئویی که در کانال‌های تلگرامی منتشر شده و با این عبارت که «بیایید به فکر آیندگانمون باشیم» پیوستن خود به کمپین «نه_به_پلاستیک» را اعلام کرد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید