• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77308
+
-

صدای پای مهر در پایتخت

شناور شدن ساعت کار ادارات، توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش سرفاصله حرکت مترو و اتوبوس از برنامه‌های پیش‌رو برای ماه مهر است

ترافیک
صدای پای مهر در پایتخت


تا 3 هفته دیگر، سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود و در تهران 4.5 میلیون سفر شهری جدید آموزشی به شهر افزوده می‌شود تا ترددهای روزانه از سقف 20 میلیون عبور کند.
در این میان مدیریت شهری برای ساماندهی این شرایط باید برنامه‌ای دقیق و حساب‌شده داشته باشد. براساس اطلاعات رسیده به همشهری، از ابتدای سال تحصیلی قرار است 3 محور برنامه‌ای به کمک ترددهای شهری بیاید تا ترافیک آغاز سال در تهران مدیریت شود. شناور شدن ساعت کار ادارات، توسعه حمل‌ونقل عمومی ازجمله مترو، اتوبوس و تاکسی، ساماندهی سرویس مدارس و آماده‌باش نیروهای پلیس راهور ازجمله تمهیدات مجموعه مدیریت شهری و پلیس راهور تهران برای استقبال از مهر و بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی است.

شناور شدن ساعت کار کارمندان
سلامت شهروندان و کاهش آلودگی هوا و ترافیک، دغدغه‌های جدی شهرداری تهران است و در این راستا در جلسه مشترک با پلیس، موضوع شناور شدن دوهفته‌ای ساعت کار کارمندان در مهر مطرح شد و مورد توافق طرفین قرار گرفت. این موضوع از سوی شهرداری به هیأت دولت پیشنهادشده که در صورت تأیید و ابلاغ دولت اجرایی می‌شود.

مترو اول مهر رایگان است
مترو اول مهر برای دانش‌آموزان و دانشجویان رایگان است و این افراد می‌توانند در طول سال تحصیلی از تخفیف 50 درصدی بلیت مترو بهره‌مند شوند. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در این‌باره به همشهری گفت: این افراد می‌توانند روز دوشنبه اول مهر در خطوط یک، 2، 3، 4، 5، 6 و 7 از خدمات رایگان مترو استفاده کنند. از دیگر تسهیلات شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه همزمان با بازگشایی مدارس ارائه کارت بلیت الکترونیک تخفیف‌دار ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان است. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند با ورود به سامانه

eticket.tehran.ir برای ثبت‌نام کارت‌بلیت‌های دانش‌آموزی و دانشجویی اقدام کنند و از ۵۰‌ درصد تخفیف بهره‌مند شوند، هدف از اعطای کارت بلیت‌های الکترونیکی تخفیف‌دار به دانش‌آموزان و دانشجویان را ترغیب افراد به استفاده بیشتر از حمل‌ونقل عمومی بیان کرد. همچنین برنامه کاهش سرفاصله حرکت نیز در دستور کار است که به‌زودی برنامه آن اعلام خواهد شد.

هفته گذشته جلسه هماهنگی استقبال از مهر ۹۸ با حضور پلیس راهور تهران بزرگ و مدیران ارشد حمل‌ونقل تهران برگزار شد. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این جلسه با اشاره به محورهای هفتگانه طرح استقبال از مهر گفت: اقدامات اجرایی این طرح در زمینه مدیریت و کنترل ترافیک، روان‌سازی و تسهیل عبورومرور در شبکه معابر، اجرای طرح‌های ایمنی‌سازی در حاشیه مدارس و معابر مجاور آن شامل انجام عملیات خط‌کشی و نصب علائم و تابلوهای موردنیاز، نظارت، کنترل و مدیریت ترافیک خصوصا نقاط گلوگاهی با هماهنگی مرکز کنترل ترافیک، توزیع مناسب نیروهای پلیس جهت استقرار در محل‌های گره‌ ترافیکی و ارائه تسهیلات حمل‌ونقل عمومی با افزایش عرضه و کاهش سرفاصله قطارهای مترو و اتوبوسرانی و اجرای طرح اتوبوس مدرسه توسط شرکت واحد اتوبوسرانی و نظارت بر عملکرد تاکسی‌ها جهت ارائه خدمات مناسب صورت می‌گیرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد برنامه‌ریزی برای آغاز سفرهای شهری دانش‌آموزان و دانشجویان مهم‌ترین موضوع در شروع فصل پاییز است، از این ‌جهت مدیریت عملکرد سرویس‌های مدرسه و برقراری سرویس مدارس در روز اول مهر و هماهنگی با آموزش‌و پرورش جهت استقرار سرویس‌ها در حیاط مدارس که امکان توقف سرویس داخل حیاط مدارس فراهم باشد، از دیگر اقدامات در دست اجراست.

ثبت تخلف معاینه‌فنی در حال تردد
2 خودروی سیار ثبت تخلف معاینه فنی و تست کنار جاده‌ای با حضور معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران و رئیس پلیس راهور پایتخت رونمایی شد. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران در حاشیه رونمایی از این خودروها در جمع خبرنگاران گفت: موضوع سلامت شهروندان در کلانشهر تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا از این ۲ خودرو رونمایی شد. وی ادامه داد: بیشتر خودروها به‌ویژه خودروهای سنگین ممکن است بعد از اخذ معاینه‌فنی، شرایط متعادل خود را از دست داده و موجب ایجاد مشکلات آلایندگی شوند که در این خصوص خودروی جدید تست کنار جاده‌ای رونمایی شد. به گفته سردار مهماندار، این خودرو با کمک ستاد معاینه‌فنی و شهرداری تجهیز شده و با گشتزنی مستمر در معابر پایتخت، میزان آلایندگی خودروهای سنگین را اندازه‌گیری می‌کند. وی تأکید کرد: اگر میزان آلایندگی خودرو بیش‌از حد مجاز باشد برگه معاینه‌فنی ابطال و به راننده ۱۰روز فرصت داده می‌شود که نسبت به اخذ معاینه فنی مجدد اقدام کند.

ساماندهی سرویس مدارس تهران تا قبل از مهر
 علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران
آماده‌سازی‌ ناوگان نظارتی سرویس مدارس انجام شده است و تنظیم شیفت‌های ویژه بابت 15روز اول سال تحصیلی ازجمله اقدامات اجرایی است؛عوامل نظارتی نیز در پایانه‌های مهم مستقر خواهند شد. سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به نمایندگی از شهرداری تهران، دبیر کارگروه ماده 18سرویس مدارس است. صدور مجوز سرویس مدارس برای شرکت‌های مجری، رانندگان و خودروها براساس ضوابط طراحی و تدوین شده و ابلاغ آن توسط سازمان تاکسیرانی صورت می‌گیرد. ثبت اطلاعات شخصی متقاضیان (راننده سرویس و شرکت‌ها) در پایگاه اطلاعاتی «سپند» صورت می‌گیرد. مدارس هم ملزم به همکاری با پیمانکارانی هستند که مجوز سازمان تاکسیرانی را دریافت کرده‌اند. تاکنون بیش از 300شرکت پیمانکار پروانه تخصصی حمل‌ونقل دانش‌آموزی را دریافت کرده‌اند. سال گذشته حدود 20هزار راننده متقاضی ثبت نام برای سرویس مدرسه بودند و پیش‌بینی ما این است که آمار سال‌جاری بیش از سال گذشته باشد. همچنین ثبت نام و تخصیص ناوگان مدارس تا هفته دوم مهرماه انجام می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید