• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75683
+
-

نخستین سالگرد افتتاح خانه موزه آیت‌الله هاشمی با حضور خانواده شهدای هفتم تیر و هشتم شهریورماه سال‌60 برگزار شد

نقل از‌خودگذشتگی‌های آیت‌الله

یاد
نقل از‌خودگذشتگی‌های آیت‌الله


محسن هاشمی: امروز جای مسئولانی که آبروی خود را فدای انقلاب و مردم کردند، خالی است

سید‌حسن خمینی: هاشمی درک درستی از زندگی سیاسی پیدا کرده بود

نخستین سالگرد افتتاح خانه موزه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی با حضور خانواده شهدای هفتم تیر و هشتم شهریورماه سال‌۱۳۶۰ و جمعی از شخصیت‌های سیاسی چون سیدحسن خمینی، سیدمحمد موسوی بجنوردی، مجید انصاری، محمد‌رضا باهنر، علی مطهری، علی‌اکبر صالحی، سیدعلیرضا بهشتی، مرتضی الویری و ابراهیم امینی روز پنجشنبه در حسینیه جماران برگزار شد.

هاشمی؛ سکوت در برابر تخریبگران
محسن هاشمی رفسنجانی در سخنان خود با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری ما به شیوه شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و امام‌خمینی(ره) در اداره کشور نیازداریم،  گفت: ویژگی مشترک رهبران انقلاب، سعه‌صدر، ازخودگذشتگی و صبر و تحمل نسبت به تخریب‌ها بود، شهید بهشتی که نخستین هدف جریان انحرافی چپ برای تخریب به شمار می‌آمد با سعه صدر بیشترین تخریب‌ها و توهین‌ها و تهمت‌ها را تحمل کرد و هیچ‌گاه برای دفاع از شخص خود سخنی نگفت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: شهید رجایی نیز تمامی توهین‌ها، تحقیرها و تخریب‌های رئیس‌جمهور وقت را تحمل کرد اما از حقوق ملت و ارزش‌های انقلاب عقب نشینی نکرد و تخریب‌ها و تحقیرها او را به وادی لجبازی و تقابل نکشاند و شهید باهنر نیز اسوه‌ای مثال زدنی از متانت، تقوا و مدارا بود.

فرزند آیت‌الله هاشمی گفت: با وداع زودهنگام این عزیزان با انقلاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای بیش از ثلث قرن، به هدف نخست تخریب‌ها، تهمت‌ها، دروغ‌ها و توهین‌ها تبدیل شد و در طول این زمان طولانی، هیچ‌گاه لب به شکایت و شکوه نگشود. اگر جایی نیز پاسخی داد، در چارچوب اخلاق، شرع و قانون بود تا چهره انقلاب در افکار عمومی و نسل جوان مخدوش نشود.

وی گفت: این بزرگان، از بذل جان، مال و آبروی خود برای انقلاب، پرهیز نمی‌کردند و بنابراین زمانی که خود هدف تخریب و توهین و تهمت قرار می‌گرفتند، اگر سکوت و آرامش موجب کمتر آسیب دیدن انقلاب می‌شد، اهدای آبروی خود را بر ضربه خوردن وجهه انقلاب مقدم می‌داشتند.

هاشمی ادامه داد: به‌عنوان شاهدی کوچک بیش از نیم قرن، در کنار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سیل تخریب‌ها و تهمت‌ها و توهین‌ها را می‌دیدم اما جز سکوت و گذشت و دعای خیر برای اصلاح تخریب‌کنندگان از ایشان نشنیدم، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با وجود آنکه در معرض و دریافت‌کننده اطلاعات و اسرار تخریب‌کنندگان بود، هیچ‌گاه در تقابل از این اطلاعات استفاده نکرد و حتی اسرار دیگران را بازگو نمی‌کرد و سعی در حفظ آبروی همه انسان‌ها، حتی مخالفان و تخریبگران سرسخت خود داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز اگر ما نگران کاهش سرمایه اجتماعی کشور، اعتماد عمومی و امید به آینده هستیم، باید ریشه آن را در فاصله گرفتن مسئولان از آرمان‌های انقلاب و اخلاق انسانی بجوییم، مردم به مسئولانی که جایگاه خود و آبروی خود را مهم‌تر از سرنوشت انقلاب و کشور می‌دانند، کمتر اعتماد می‌کنند و بداخلاقی‌ها، نزاع‌ها و اختلافاتی که به‌خصوص از دهه گذشته تاکنون آفت نظام شده است، ریشه‌های انقلاب را تضعیف می‌کند.

حرف‌های نزده هاشمی
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در آیین نخستین سالگرد افتتاح خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و گرامیداشت شهدای هفتم‌تیر و هشتم شهریور در حسینیه جماران، طی سخنانی گفت: من بسیار از آقای هاشمی شنیده‌ام که دائما می‌گفت راه‌حل مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی این است که مردم باید کار پیدا کنند. اگر می‌خواهید اعتیاد از بین برود، باید شغل بیاید. اشتغال، سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری، امنیت می‌خواهد.

به‌گزارش جماران، سیدحسن خمینی افزود: یک گام برداریم و فقر را از جامعه بزداییم، چراکه ریشه همه مشکلات به این نقطه ختم می‌شود. راه بزرگی پشت سر ما‌ست و کار بسیار بزرگی صورت گرفته است. ما حتما به گذشته خود افتخار می‌کنیم، حتما هم نسبت به وضع موجود انتقاد داریم، اما حتما هم به آینده امید داریم. البته دیکته نوشته حتما غلط دارد؛ آن هم در عرصه مسائل اجتماعی. اما عزم و همتی که گذشتگان ما داشته‌اند و کار بزرگی که انجام داده‌اند، نفس انقلاب و پیروزی انقلاب، پیروزی در دفاع‌مقدس و تلاش‌های وافری که در دوره سازندگی صورت گرفت را هم بدانیم، هم بیان کنیم و هم ارج و قرب آن را بشناسیم؛ و البته برای گام‌های بعدی همت کنیم.

وی با بیان اینکه مأیوس و دلگیر نباید شد، اظهار‌داشت: امام به آیت‌الله شیخ حسن صانعی گفته بودند «تا فحش نخوریم، کار نهضت پیش نمی‌رود و کسی که منشأ اثر است، فحش می‌خورد.» لذا سیاستمداری که از فحش بترسد، همان بهتر که دور سیاست نگردد. آقای هاشمی از این جهت هم واکسینه شده بود. او درک درستی از زندگی سیاسی پیدا کرده بود.
یادگار امام در پایان گفت: در کوران حوادث صبوری انسان‌های بزرگ و میزان حرف‌های نزده آنها ارزش‌شان را معلوم می‌کند. عزم، نیت، تلاش و نگاه آنها به آینده، برتری‌دادن مصلحت کلان مردم، دین، جامعه و کشور بر مصالح شخصی، در آقای هاشمی به خوبی وجود داشت.

هاشمی می‌خواست مردم حسرت امارات و ترکیه را نخورند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌خواست ایران نمونه و الگوی کشورهای اسلامی شود. علی مطهری با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خصلت‌های نیکی و ماندگاری داشت که منحصر‌ به‌خود او بود، گفت: هاشمی رفسنجانی چیزی را که به مصلحت جامعه تشخیص می‌داد، آبروی خود را پای آن می‌گذاشت و این کار او مصداق جمله شهید مطهری است که فرمود: مصلح کسی است که ضعف‌های جامعه را ببیند و مطرح کند؛ حتی اگر به قیمت از‌دست‌دادن محبوبیتش تمام شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پذیرش قطعنامه نمونه از‌خود‌گذشتگی مرحوم هاشمی بود. او حاضر شد تمام مسئولیت پذیرش قطعنامه‌۵۹۸ را به‌عهده بگیرد و خود را سپر بلای امام و انقلاب کند. مطهری به دیگر خصلت هاشمی رفسنجانی پرداخت و افزود: او ایران را سربلند و پیشرفته می‌خواست و تمام وجودش در گرو این مفهوم بود. رفسنجانی می‌خواست ایران نمونه و الگوی کشورهای اسلامی شود که مردم حسرت امارات و ترکیه را نخورند.

این خبر را به اشتراک بگذارید