• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74677
+
-

بیمة ‌گران با مالیات اضافه

بیمة ‌گران با مالیات اضافه



6 سال است که وزیران اقتصاد از علی طیب‌نیا و مسعود کرباسیان گرفته تا فرهاد دژپسند وعده حذف مالیات ارزش افزوده بر خدمات بیمه شامل بیمه شخص ثالث، تکمیل درمان و بیمه‌های عمر و زندگی را تکرار می‌کنند؛ دولت هم در لایحه‌ای به مجلس پیشنهاد داده که خدمات بیمه‌های تجاری شامل معافیت مالیات بر ارزش افزوده شود اما حالا که دولت حاضر شده، کمیسیون اقتصادی مجلس این پیشنهاد را نپذیرفته است.  

افزایش حق بیمه در برخی رشته‌های بیمه ازجمله بیمه شخص ثالث و تکمیل درمان باعث شده که بسیاری از شهروندان قید خرید بیمه‌نامه‌ را بزنند. پیشنهاد بیمه مرکزی در این سال‌ها حذف مالیات بر ارزش افزوده و عوارض‌زدایی از خدمات بیمه‌ای با هدف تشویق مردم به خرید بیمه‌نامه و افزایش ضریب نفوذ بیمه بوده و حالا این نمایندگان مجلس هستند که باید تصمیم بگیرند که پول پرداختی از مردم کمتر باشد و میزان پوشش بیمه‌ای افزایش یابد یا اینکه به ادامه وضع مالیات بر ارزش افزوده رأی دهند؟

کارشناسان چه می‌گویند؟
کارشناسان و مدیران صنعت بیمه می‌گویند حذف مالیات بر ارزش افزوده باعث تشویق به خرید بیمه‌نامه‌های ضروری و افزایش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی می‌شود. دولت در لایحه پیشنهادی خود در ارتباط با مالیات بر خدمات بیمه مستقیم و اتکایی و همچنین بیمه محصولات کشاورزی می‌گوید در بسیاری از کشورها، به‌دلیل پیچیدگی محاسبه ارزش افزوده، خدمات بیمه‌ای زندگی و غیرزندگی و بیمه‌های اتکایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند.
علی صلاحی‌نژاد از مدیران و کارشناسان صنعت بیمه در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، تمام کالاها و خدمات ارائه‌شده که جزو مصارف ضروری و نیازهای اساسی هستند، از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف شده‌اند و سؤال اصلی این است که چرا صنعت بیمه که خدمات آن مشابهت زیادی با خدمات بانکی دارد و برخی از رشته‌های آن جزو نیازهای اساسی مردم نظیر پوشش‌های بیمه‌ شخص ثالث هستند، از پرداخت مالیات معاف نشده است؟ او می‌افزاید: شرکت‌های بیمه از محل دریافت حق بیمه (ذخایر فنی) از بیمه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف مثل خرید سهام یا ایجاد مؤسسات تجاری و خدماتی دیگر به شکوفایی اقتصاد کمک کنند. مدیرعامل شرکت بیمه ملت درباره دلیل پیشنهاد دولت برای معاف‌شدن خدمات بیمه اتکایی از مالیات بر ارزش افزوده هم  می‌گوید: واقعیت این است که بیمه‌گران با قبول سهم اتکایی از بیمه‌گران سایر کشورها و در این فرایند با دریافت ارزی حق بیمه زمینه را برای تقویت ورود ارز به کشور فراهم می‌سازند. به گفته این کارشناس صنعت بیمه، دولت‌ها در کشورهای پیشرفته دنیا، هر کسب‌و‌‌کار و صنعتی را که نیاز به رشد و توسعه داشته باشد، از مالیات معاف می‌کنند، بنابراین دولت باید برای رشد و توسعه صنعت بیمه و افزایش فرهنگ و نفوذ آن بین مردم، بیمه‌ها را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کند تا بیمه‌ها بتوانند با رشد و توسعه خود، نقش‌شان را در نیل به اهداف اقتصادی جامعه ایفا کنند.

چرا بیمه‌ها دنبال معافیت هستند؟
سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که مگر شرکت‌های بیمه تافته جدابافته هستند که می‌خواهند خدمات بیمه‌ای از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مستثنا شوند؟ صلاحی‌نژاد با تأکید بر اینکه شرکت‌های بیمه مالیات بر ارزش افزوده را از بیمه‌گذاران دریافت و به‌حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌کنند، توضیح می‌دهد: امروزه برخی از پوشش‌های بیمه‌ای نظیر پوشش شخص ثالث و درمان، جزو ضروریات زندگی هر خانوار ایرانی محسوب می‌شود، ولی اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر این پوشش‌ها، باعث افزایش حق‌بیمه آنها شده که در موارد متعددی مشاهده می‌شود افراد به‌علت هزینه بالای این پوشش‌ها نمی‌توانند از برخی خدمات ضروری برخوردار‌شوند. او یادآوری می‌کند: در زمان تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۸۷، نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده ۳‌درصد و نرخ‌های حق بیمه نیز بسیار پایین‌تر از نرخ‌های حق بیمه فعلی بوده است اما بعد از گذشت سال‌ها از تصویب قانون، نرخ حق بیمه و مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته که همین امر قدرت خرید مردم برای خرید پوشش‌های بیمه‌ای را کم کرده است. این کارشناس صنعت بیمه پیشنهاد می‌کند: بهتر است دولت و نمایندگان مجلس با اعمال معافیت مالیات بر ارزش افزوده، مردم را به خرید ارزان‌تر خدمات بیمه‌ای تشویق کنند.


نبض بازار
افزایش حق بیمه در برخی رشته‌های بیمه ازجمله بیمه شخص ثالث و تکمیل درمان باعث شده که بسیاری از شهروندان قید خرید بیمه‌نامه را بزنند

مشوق بیمه‌ای
بهتر است دولت و نمایندگان مجلس با اعمال معافیت مالیات بر ارزش افزوده، مردم را به خرید ارزان‌تر خدمات بیمه‌ای تشویق کنند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید