• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74488
+
-

مستقل‌های پرامید

معمولاً فیلم‌هایی که در اسکار مورد توجه قرار می‌گیرند، از تولیدی پرخرج یا ستاره‌های گران قیمت برخوردارند اما گاهی فیلم‌های مستقل گوی سبقت را از بقیه می‌ربایند و می‌توانند نظر رأی‌دهندگان آکادمی را به‌خود جلب کنند و شگفتی‌ساز اسکار شوند. در اسکار امسال نیز فیلم‌هایی وجود دارد که ممکن است خیلی بی‌سروصدا راه خود را تا شب جوایز باز کنند و همه محاسبات را بر هم بزنند. در ادامه تعدادی از این فیلم‌ها را معرفی کرده‌ایم.

  شبکه زنبور
یکی از بازیگران بالقوه فصل جوایز که پخش‌کننده آمریکایی ندارد، «شبکه زنبور» اولیویه آسایاس است که دو فیلم قبلی وی‌ ـ «ابرهای سیل ماریا» و «خریدار شخصی»- بسیار مورد توجه قرار گرفتند. نمایش جهانی فیلم در ونیز و جشنواره فیلم نیویورک خواهد بود. در این فیلم بازیگرانی همچون ادگار رامیرز، پنه‌لوپه کروز، واگنر مورا و گائل گارسیا برنال حضور دارند. با توجه به داستان فیلم و استعدادهای قدرتمندی که در جلوی دوربین حضور دارند، چنانچه پخش‌کننده‌ای دست روی شبکه زنبور بگذارد، هیچ بعید نیست این فیلم غافلگیری بزرگ پاییز امسال باشد.

  اِما
پابلو لارین، درام خانوادگی «اِما» را هم به جشنواره فیلم ونیز و هم به جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو می‌برد که همین استراتژی جشنواره‌ای را نیز برای فیلم «جکی» اجرا کرده بود. جکی وقتی به ونیز رفت پخش‌کننده خارجی نداشت اما فاکس‌سرچ‌لایت آن را خرید و کمپینی راه انداخت که نتیجه آن نامزدی ناتالی پورتمن برای بهترین بازیگر زن و میکا لوی برای بهترین موسیقی اورجینال بود. اِما نیز تا این لحظه پخش‌کننده خارجی ندارد ولی این امیدواری وجود دارد که در فصل جوایز به موفقیت دست پیدا کند.

  واردا به روایت انیس 
آخرین فیلم انیس واردا، مستند زندگینامه‌ای «واردا به روایت انیس»، برای نخستین بار در جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد و پاییز امسال دوباره در جشنواره فیلم نیویورک ظاهر خواهد شد. با توجه به حمایت انتقادی از فیلم و مرگ واردا چند هفته پیش از نمایش افتتاحیه فیلم، جای تعجب ندارد که پخش‌کننده آمریکایی از خرید فیلم منصرف شده است. شاید با به‌دست آوردن موفقیت‌های بیشتر در جشنواره‌ها، سرنوشت خوبی در انتظار این فیلم باشد. واردا جز یک نامزدی برای فیلم «چهره‌ها، مکان‌ها» هرگز اسکاری نبرد و این فیلم آخرین شانس او برای به‌دست آوردن این جایزه است.

  بخشش 
فیلم «بخشش» جایزه بزرگ هیأت داوران در ساندنس را برد. بخشش یک درام تلویزیونی در ژانر فیلم‌هایی است که ماجرای آن در زندان می‌گذرد. اثر چینویه چکوو قرار است دوباره در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآید به این امید که بازی آلفره وودارد در این فیلم در نقش اصلی دیده شود و شانس این فیلم برای نامزدی در اسکار 2020 افزایش یابد.

  جوجو ربیت
استودیوی «فاکس سرچ‌لایت پیکچرز» همیشه به‌نحوی برنامه‌ریزی کرده تا در رقابت اسکار صاحب بخت دریافت جایزه باشد. این استودیو در سال 2017جایزه بهترین فیلم را برای «شکل آب» به دست آورد و برای دو فیلم «سوگلی» و «هرگز می‌توانی مرا ببخشی؟» 13بار در رشته‌های مختلف نامزد دریافت جایزه شد. تک‌خال آنها برای اسکار 2020نیز فیلم «جوجو ربیت» تایکا وایتیتی است که سران استودیو امید بسیاری به آن بسته‌اند و در فستیوال‌های سینمایی مختلف آن را به نمایش درمی‌آورند. سم راکول و اسکارلت یوهانسون بازیگران این فیلم هستند.

  Uncut Gems
جاش و بنی سفدی دو تن از هیجان‌انگیزترین فیلمسازان مستقلی هستند که این روزها کار می‌کنند اما درام‌های پرخاشگرانه آنها به راحتی نظر اعضای آکادمی اسکار را جلب نمی‌کند. رابرت پتینسون در فیلم قبلی این دو کارگردان، یعنی «اوقات خوش»، حسابی خوش درخشید و طرفداران این دو کارگردان امیدوارند که همین اتفاق برای آدام سندلر در Uncut Gems تکرار شود. آدام سندلر پیش‌تر تجربه از دست دادن اسکار برای فیلم‌های Punch-Drunk Love پل توماس اندرسون و «داستان‌های مایروویتز» نوآ بامباک را داشته و امیدوار است این بار بتواند اعضای آکادمی را به دادن جایزه به او مجاب کند. آغاز نمایش بین‌المللی فیلم در جشنواره تیف خواهد بود.

  گزارش
نمایش افتتاحیه این محصول استودیوی آمازون در جشنواره ساندنس بود و قرار است پیش از اینکه در سرویس اشتراکی آمازون (آمازون پرایم) به نمایش درآید، یک اکران دو هفته‌ای در سینماها داشته باشد. در این درام سیاسی به کارگردانی اسکات ز. برنز ستارگانی همچون آدام درایور و آنت بنینگ حضور دارند و کارشناسان بر این باورند چنانچه آمازون بتواند کمپین موفقیت‌آمیزی راه بیندازد، آنت بنینگ می‌تواند نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن باشد. منتقدان بعد از نمایش فیلم در ساندنس نظرات مثبتی درباره این فیلم ابراز کردند.

  تاریخ شخصی دیوید کاپرفیلد
نام آرماندو یانوچی با سریال «ویپ» بر سر زبان‌ها افتاد و سال گذشته بود که با کارگردانی کمدی سیاه «مرگ استالین» توجه منتقدان را به‌خود جلب کرد، هرچند این فیلم اصلاً مورد توجه اعضای آکادمی اسکار قرار نگرفت. در سال 2001نیز، یانوچی برای فیلم «In The Loop» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شده بود. این نویسنده ـ کارگردان اسکاتلندی امسال با فیلم «تاریخ شخصی دیوید کاپرفیلد» امیدوار است تا بتواند تجربه خوبی در اسکار داشته باشد. اینکه تاریخ شخصی دیوید کاپرفیلد چطور فیلمی است تا زمان نمایش آن در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو مکتوم باقی می‌ماند. از بازیگران مهم این فیلم می‌توان به تیلدا سوینتون و هیو لری اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید