• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74475
+
-

موازنه کسب بازده در بازارها تغییر کرد

بورس و مسکن در سود؛ دلار و سکه در زیان

بورس
بورس و مسکن در سود؛ دلار و سکه در زیان


بورس با کسب 49 درصد بازده در 5‌ماه امسال همه بازارها را در کسب سود پشت ‌سر گذاشت.

به گزارش همشهری، با وجود رکود در بازارهای طلا و ارز، بورس همچنان در حال صعود است. دیروز با رشد 1.5 درصدی شاخص کل، مقدار بازده سرمایه‌گذاری دربورس از 50 درصد هم گذشت. داده‌های آماری نشان می‌دهد بازار سهام در طول 5‌ماه بیشترین سود را در مقایسه با همه بازارها به سرمایه‌گذاران پرداخت کرده است. بخش زیادی از این رشد ناشی از ورود پول‌های جدید به بورس است که آمار آن به طول دقیق مشخص نیست و مسئولان بازار سهام هم سخنی در این‌باره نمی‌گویند. از ابتدای امسال تاکنون حجم ورود پول‌های جدید به بورس افزایش یافته و این روند همچنان ادامه دارد. این رویه موجب شده ارزش روزانه معاملات بازار سهام به 2 هزار میلیارد تومان برسد که عدد بی‌سابقه‌ای در بورس تلقی می‌شود. این اطلاعات نشان می‌دهد سهامداران در 5‌ماه امسال 200 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار خرید‌ه‌اند که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه پارسال 200 درصد افزایش داشته است.

افزایش ورود نقدینگی به بورس به افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد بازده سرمایه‌گذاری در بورس منجر شده است.

مقایسه آمارها نشان می‌دهد بخشی از دلایل هجوم نقدینگی به بورس ناشی از رکود در بازار‌های موازی ازجمله طلا و ارز و در عین حال احتمال وقوع رکود در بازار مسکن است.

رکود در بازارها، رونق در بورس
اطلاعات آماری از مقدار بازده بازار‌ها نشان می‌دهد بورس در 5‌ماه گذشته تنها بازاری بوده که توانسته از دارایی مردم در مقابل تورم محافظت کند. زیرا با توجه به تورم 40 درصدی (سالانه) همین مقدار از قدرت یا ارزش واقعی پس‌انداز‌های مردم کم می‌شود مگر اینکه به این دارایی‌ها نرخ سودی معادل تورم تعلق بگیرد. در چنین شرایطی مقدار نرخ سود بانکی 20درصد است و از ابتدای امسال تاکنون مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بازار طلا هم مطابق با قیمت دلار کاهش یافته و به‌معنای این است که سپرده‌گذاری بانکی و سرمایه‌گذاری در بازار‌های طلا و ارز نمی‌تواند مانع از کاهش ارزش ریال یا دارایی‌های مالی شود.

آمار‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که تورم در حال افزایش است قیمت هر سکه بهار آزادی در 5‌ ماه امسال 11 درصد کاهش یافته و در همین مدت قیمت هر دلار در بازار آزاد 10 درصد افت کرده است. همچنین در این مدت قیمت طلای آب شده که به‌طور سنتی یک بازار سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود 3 درصد افت کرده، اما با وجود نزول در این بازارها شاخص کل بورس تهران در طول 5‌ماه به‌طور میانگین 49 درصد افزایش یافته و بیشترین رکورد را از نظر بازده در میان همه بازار‌ها به ثبت رسانده است. پس از بورس بیشترین بازده متعلق به بازار مسکن است که در طول 5ماه 23.6 درصد رشد کرده اما برآورد تحلیلگران نشان می‌دهد بازار مسکن هم به منطقه اشباع خرید رسیده و حتی احتمال وقوع رکود و کاهش قیمت‌ها در این بازار بسیار محتمل است؛ بنابر این می‌توان انتظار داشت که جریان ورود نقدینگی به بورس در ماه‌های آینده هم ادامه داشته باشد و مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس را باز هم افزایش دهد. مطابق گزارش‌های مؤسسه بین‌المللی مکنزی، بازده سالانه بازارهای سهام، در سراسر دنیا، براساس پژوهش‌های به عمل آمده، سالانه 20 تا 30 درصد بالاتر از میانگین نرخ تورم است؛ بنابر این چنانچه نرخ تورم سالانه در ارقام فعلی باقی بماند و جریان ورود نقدینگی به بورس همچنان ادامه داشته باشد، این احتمال وجود دارد که مقدار بازده سالانه بورس در سال‌ جاری حتی به 70درصد هم برسد.


سرمایه‌گذاران در بازار سنتی طلای آب شده 3درصد زیان دیده‌اند

میانگین بازده بازار مسکن در طول 5‌ماه نخست سال 23.6درصد برآورد می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید