• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74468
+
-

همکاری اصناف با شهرداری برای ساماندهی لاله‌زار

میادین امام خمینی و بهارستان طی تفاهمنامه با اصناف تهران ساماندهی می‌شوند

گزارش
همکاری اصناف با شهرداری برای ساماندهی لاله‌زار


محمد سرابی/ خبر‌نگار
برنامه‌های شهرداری برای رسیدگی به فضای کسب و کار در خیابان‌هایی مانند لاله‌زار باعث طرح مباحثی در میان اصناف شاغل در این خیابان‌ها شده است؛ چنان‌که برخی ‌کسبه نگران برهم‌خوردن بازار کار خود در این بخش هستند. در همین چارچوب شهرداری و اتاق اصناف تهران برای ساماندهی پهنه‌های کسب‌و‌کار در شهر، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. ایجاد بانک‌های اطلاعاتی مشترک و همسویی در بهره‌گیری از داده‌های موجود، همکاری و هماهنگی برای اجرایی‌کردن مباحث طرح‌های جامع و تفصیلی و همینطور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود طرفین از هدف‌های اصلی این تفاهمنامه 3 ساله اعلام شده است.

به گزارش همشهری، شهردار تهران که میزبان «قاسم نوده فراهانی» رئیس اتاق اصناف تهران بود، اظهار کرد: لاله‌زار نیز برای ما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و باید بگویم نقطه‌نظرات شهرداری درباره این محور هم تا حدی تغییر کرده و هم‌اکنون نمی‌خواهیم ماهیت صنفی آن را عوض کنیم. لاله‌زار ظرفیتی بیشتر از خیابان استقلال استانبول که یکی از 10جاذبه گردشگری این شهر است، دارد، اما سرشار از اغتشاش است؛ اغتشاش در جداره‌ها، اغتشاش توسط موتورسوارها و....

او با تأکید بر اینکه باید راسته اصلی لاله‌زار را بهسازی کنیم، گفت: این اتفاق به نوعی هم‌اکنون نیز در جریان است و مشاهده می‌شود که محیط لاله‌زار نسبت به یک دهه پیش از این بسیار نرم‌افزاری‌تر شده است. باید به‌جز کسبه، عناصر باارزش محور لاله‌زار را نیز تقویت و حفظ کنیم. انجام این کار بدون کمک اصناف ممکن نیست. قدم بعد از لاله‌زار می‌تواند میدان امام خمینی‌‌ و پس از آن میدان بهارستان‌ و تبدیل بخشی از آنها به پیاد‌ه‌راه باشد.

حناچی گفت: پدیده تبدیل محورها به پیاده‌راه در دنیا هم یک پدیده نسبتا جدید محسوب می‌شود، کمااینکه این رویکرد قبل از ۴‌دهه پیش چندان وجود نداشت. اگر این‌کار را به‌گونه‌ای انجام دهیم که ذی‌نفعان متضرر نشوند، به نتایج فوق‌العاده‌ای می‌رسیم. در محور ١۵خرداد هم قطعا هیچ‌کدام از کسبه راضی نیستند این محور از حالت پیاده‌راه خارج شود. به‌طور قطع، اگر لاله‌زار پیاده‌راه شود، مشتریانی که مخاطب اصناف موجود هستند نیز بیشتر می‌شوند و حتی کاربری‌های جدیدی شکل می‌گیرد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در شهرداری تهران به‌دنبال نگاه جدیدی هستیم، گفت: با این نگاه جدید حتی واحد‌های تجاری هم می‌توانند مأموریت‌های جدید بپذیرند. بهسازی برخی محورها برای ما از اولویت بالایی برخوردار است؛ بهسازی‌ای که می‌تواند در قالب پیاده‌راه‌سازی یا آرام‌سازی محور تعریف شود. از اتاق اصناف تهران انتظار دارم در این مسیر ما را همراهی و هر‌جا که لازم است، زمینه‌های لازم برای تعامل را فراهم کند. حناچی تأکید کرد: باید در سطح شهر اماکنی را داشته باشند که با آنها نشاط و آرامش مردم تامین شود. این یعنی تعریف کاربری‌هایی که پیش از این وجود نداشتند، یا تعریف کاربری در ساعت‌هایی که پیش از این خالی از استفاده بود.

او در این نشست به مسئله دستفروشان نیز اشاره و تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی مسئله دستفروشان موضوعیت ویژه‌ای پیدا کرده است. قانون از ما می‌خواهد با دستفروشان برخورد کنیم، اما وجود پدیده دستفروشی در این شرایط اقتصادی یعنی فرد تحت فشار است و نمی‌خواهد به‌کار ناهنجاری تن دهد. تحت این شرایط نباید برخورد چکشی با این قشر را در دستور کار قرار دهیم.

شهردار تهران تأکید کرد: واقعیت این است که در این شرایط اگر از دستفروش بخواهیم درچهارراه ولیعصر حضور نداشته باشد، باید نقطه دیگری برایش تعریف کنیم؛ می‌توان این پدیده را با قاعده‌مند‌کردن، نظم‌بخشیدن و نظارت بر اقلام فروشی مدیریت کرد.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوعی هم درمورد رستوران‌ها وجود دارد که از مهم‌ترین صنف فعال محسوب می‌شود؛ در بسیاری از مواقع بسیاری از رستوران‌ها بیشتر از مساحتشان در فضای شهری توسعه پیدا می‌کنند؛ ما حاضریم در بعضی نقاط به این پدیده رسمیت ببخشیم.

شهردار تهران در پایان ضمن تأکید بر اینکه باید شهر را از زمختی دربیاوریم، خاطرنشان کرد: چرا با کوتاه‌ترین تعطیلات می‌بینیم که مردم تهران با سرعت از شهرشان به سمت شمال کشور سفر می‌کنند؟ این یعنی شهروندان در پایتخت آرامش کافی ندارند و باید آرامش را به تهران بازگردانیم.


وجود پدیده دستفروشی در این شرایط اقتصادی یعنی فرد تحت فشار است و نمی‌خواهد به‌کار ناهنجاری تن دهد. تحت این شرایط نباید برخورد چکشی با این قشر را در دستور کار قرار دهیم


پیروز حناچی به مناسبت اول شهریور و روز پزشک در میان پزشکان از بیماری‌هایی گفت که تهرانی‌ها به آن مبتلا هستند و رفع آلودگی هوا و ترافیک را - به‌عنوان 2 عامل اصلی این بیماری‌ها - در گرو اتحاد مسئولان و همکاری مردم دانست. سخنان شهردار تهران در این مراسم که در برج میلاد و به مناسبت زاد روز حکیم ابوعلی سینا برگزار شد، در پی می‌آید.

به‌خاطر دارم در اکسپوی میلان در سال ٩6، یک بخش بسیار جذاب به نمایشگاهی اختصاص داشت که مستشرقین در آن نحوه طبابت حکیم ابوعلی‌سینا را به نمایش گذاشته بودند.

در سال٩6 بیش از هزار و 400مرگ گزارش شد که به‌خاطر سکته قلبی ناشی از فشارخون بود. برآوردها از مرگ بر اثر وجود ذرات معلق نشان می‌دهد 4هزار و 573نفر در سال ٩4جان خود را از دست دادند که این عدد درحال حاضر بیش از ٧ هزار نفر است.

این ذرات معلق از سال ٩4به دلایل مختلف ازجمله اصلاح وضعیت سوخت، جدی گرفتن موضوع معاینه فنی و جدیت در رسیدگی به معضل خودروهای آلوده، بهتر شده اما هنوز سه‌برابر استانداردهای مجاز است.

19/3 درصد تهرانی‌ها از چاقی رنج می‌برند و این عارضه بین زنان 1/7 برابر بیشتر از مردان است. 55/2 درصد از مردم تهران نیز فعالیت بدنی مناسب ندارند.

سالانه در تهران حدود 5٧ هزار نفر فوت می‌کنند که هزار و 400 مورد از آنها بر اثر سوانح است. 9/3 درصد تهرانی‌ها دیابت دارند و نیمی از این تعداد از ابتلای خود به این بیماری بی‌اطلاع‌ هستند و ٣٠درصد از این تعداد اساسا قند خون خود را کنترل نمی‌کنند. همچنین 5٠ درصد مردم تهران کلسترول بالا دارند و ٣٠ درصد از آنها نیز از تری‌گلیسیرید بالا رنج می‌برند.

از هر 5 تهرانی یک نفر به فشارخون مبتلاست. این یعنی 1/7 میلیون تهرانی فشارخون دارند. شیوع پرفشاری خون در میان اهالی پایتخت
١٩ درصد است و تنها 36/1 درصد از مبتلایان، از بیماری خود خبر دارند درواقع از هر ٨ نفر، یک نفر از فشارخون خود مطلع نیست.

راهکار بلندمدت رفع این مشکلات، توسعه حمل‌ونقل عمومی و متروست که شهرداری آن را پیگیری می‌کند. باوجود ٢میلیون سفر روزانه با مترو، سهم این وسیله از حمل‌ونقل عمومی تهران حدودا ١6درصد است. 4٠درصد از آلاینده‌‌ها مستقیما مربوط به ‌خودروهای شخصی، به‌ویژه خودروهای تک‌سرنشین است.

میان شهرداری تهران و سازمان نظام پزشکی توافقنامه‌ای امضا شده‌است. آموزش و اطلاع‌رسانی از محورهای این توافقنامه است. براین اساس از اعضای جامعه پزشکی می‌خواهم که نظام مدیریت شهری را در این زمینه همراهی کنند.

یکی از نکاتی که نباید فراموش کرد و بنده نیز از افرادی بودم که آن را با تمام وجود درک کرده‌ام، زحماتی است که پزشکان در طول بحران‌های مختلف قبل و بعد از انقلاب کشیدند. اوج این زحمات را در دوران ٨ سال دفاع‌مقدس شاهد بودیم. قبل از هر عملیات، تیم‌هایی از دانشگاه‌های مختلف به‌ویژه دانشگاه تهران در منطقه حضور پیدا می‌کردند و گردان مهندسی امکاناتی به‌صورت زنجیره بیمارستان‌های صحرایی را برای آنها فراهم می‌کرد. عنوان می‌شود که ما در آن دوره رکورد آمار رسیدگی درمانی به زخمی‌ها را شکسته بودیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید