• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73527
+
-

چه ‌کسی آیین‌نامه جدید لیگ فوتبال را نوشته است؟

چه ‌کسی آیین‌نامه جدید لیگ فوتبال را نوشته است؟

در مقدمه‌ای که حیدر بهاروند برای آیین‌نامه جدید سازمان لیگ نوشته، به صراحت آمده که این آیین‌نامه را سازمان لیگ فوتبال نوشته است، این در حالی است که طبق اساسنامه فدراسیون، مسئولیت این کار با کمیته مسابقات فدراسیون است.
بهاروند، رئیس سازمان لیگ، در بخشی از مقدمه‌اش نوشته است: «از آنجا که مدت‌ها بود مقررات قبلی به روزرسانی نشده بود، سازمان لیگ فوتبال بر آن شد که علاوه بر تغییرات در آیین‌نامه قبلی، خود را در امر برگزاری مسابقات با کلیه استانداردهای فیفا و کنفدراسیون آسیا هماهنگ کرده و بومی‌سازی را نیز در دستور کار خود قرار دهد...»
تأکید رئیس سازمان لیگ بر نقش این سازمان در نوشتن آیین‌نامه در حالی است که در ماده42 اساسنامه فدراسیون فوتبال به‌صراحت این اختیار به کمیته مسابقات داده شده است: «کمیته مسابقات، آیین‌نامه و مقررات و تقویم برگزاری رقابت‌های فدراسیون در رده‌های سنی مختلف در زمینه فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی را براساس مقررات فیفا و این اساسنامه تهیه و به هیأت رئیسه جهت تصویب ارائه می‌کند. بعد از تصویب بر اجرای آن نظارت و گزارش مربوطه را به هیأت رئیسه ارائه می‌کند. این کمیته از یک رئیس، 2معاون و تا 6 عضو تشکیل می‌شود.»
اما اعضای کمیته مسابقات فدراسیون فوتبال چه کسانی هستند؟ آیا آنها خبر دارند که اختیار قانونی‌شان به یک سازمان بیرون از فدراسیون فوتبال واگذار شده است؟
در سایت فدراسیون فوتبال هیچ نشانی از کمیته مسابقات نیست. حتی در قسمتی که بقیه کمیته‌های فدراسیون معرفی شده‌اند، نامی از این کمیته نیامده است. با این حال سعید فتاحی که همه او را به‌عنوان یکی از مسئولان سازمان لیگ می‌شناسند، در گفت‌وگو با همشهری مدعی شد که یکی از اعضای کمیته مسابقات فدراسیون، خود اوست! طبق ادعای فتاحی، دیگر اعضای این کمیته فریبرز محمودزاده(مسئول لیگ یک)، مهرداد شفیعی(مسئول لیگ دو)، امیرحسین فراهانی(مسئول لیگ 3) و امیرحسین روشنگ(مسئول مسابقات جام حذفی) هستند.
حالا سؤال این است: چطور می‌شود گروهی از مدیران فدراسیون فوتبال، هم اعضای کمیته‌ای باشند که وظیفه‌اش نوشتن آیین‌نامه مسابقات است و هم همزمان مسئول اجرای همین آیین‌نامه‌ها در یک سازمان بیرونی؟ 
یک کارشناس حقوقی که نخواست نامش فاش شود، به همشهری گفت:
« این تخلف آشکار است. مثل این می‌ماند که یک نفر هم عضو کمیته داوران باشد و هم مسئول دپارتمان داوری. آقای فتاحی نمی‌تواند هم عضو کمیته مسابقات فدراسیون باشد و هم مسئول برگزاری مسابقات در سازمان لیگ.»به‌نظر می‌رسد بخش زیادی از مشکلات فعلی به‌دلیل تصور اشتباهی است که مدیران فدراسیون فوتبال از ماهیت و اختیارات سازمان لیگ دارند. طبق اساسنامه، سازمان لیگ صرفا یک پیمانکار است و وظیفه‌اش برگزاری مسابقات است. حتی فدراسیون می‌تواند برگزاری مسابقات را به نهاد دیگری غیر از این سازمان بدهد. با وجود این در سال‌های اخیر اعضای این سازمان به‌گونه‌ای رفتار کرده‌اند که گاهی به‌نظر رسیده سخنگوی فدراسیون فوتبال هستند! 

این خبر را به اشتراک بگذارید