• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72078
+
-

رایزنی ایران و قطر درباره امنیت خلیج‌فارس

همزمان با حضور ظریف در دوحه، روحانی با امیر قطر گفت و گوی تلفنی داشت

گزارش
رایزنی ایران و قطر درباره امنیت خلیج‌فارس


بالا‌گرفتن تنش در خلیج‌فارس رفت‌وآمد‌های دیپلماتیک در منطقه را افزایش داده. پس از سفر وزیر خارجه عمان به تهران، این بار وزیر خارجه ایران عازم یک کشور حاشیه خلیج‌فارس شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در دیدار با شیخ تمیم بن‌حمد، امیر قطر تأکید کرد: تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران کارساز نیست و بر ناامنی منطقه افزوده است. امیر قطر نیز در این دیدار مشورت و رایزنی 2‌کشور درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش مشترک برای حل‌و‌فصل مشکلات منطقه را مورد تأکید قرار داد. او همچنین بر آمادگی همیشگی کشور متبوع خود برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تأکید کرد.

محمدجواد ظریف در دیدار با محمد بن‌عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر تأکید کرد: ائتلاف‌های نظامی از پیش شکست خورده‌اند و نیروهای بیگانه موجبات ناامنی منطقه را فراهم می‌آورند.

وزیر خارجه ایران امنیت خلیج‌فارس را مسئولیت کشورهای همین منطقه دانست و نه نیروهای خارجی و بر مسئولیت ایران در حفظ صلح و ثبات منطقه تأکید کرد. وزیر خارجه دیروز با انتشار 2تصویر در توییترش نوشت: تنها کشورهای منطقه می‌توانند امنیت منطقه را تامین کنند. ظریف در توییتر در مقابل هشتگ «اول آمریکا» ترامپ از هشتگ «اول همسایگان» استفاده کرده است.

محمدجواد ظریف‌ همچنین در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: غرق‌شدن منطقه در سلاح توسط آمریکا و هم‌پیمانانش، منطقه ما را به بشکه باروت آماده انفجار تبدیل کرده است. وزیر امور خارجه یادآور شد: خلیج‌فارس منطقه کوچکی است و هرچه حضور کشتی‌های بیگانه در آن بیشتر شود، امنیت در خلیج‌فارس برای همه ما کمتر خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان یکشنبه‌شب در ضیافت شام وزیر خارجه قطر حضور یافت. اواخر اردیبهشت امسال رسانه‌های عربی مدعی شدند که یک هواپیمای دیوان امیری قطر که حامل یک مقام بلندپایه این کشور بوده در تهران فرود آمده است، اخبار تکمیلی نشان می‌داد شخصی که به‌صورت محرمانه به ایران سفر کرده، وزیرخارجه قطر بوده اما جزئیات بیشتری درباره این دیدار منتشر نشد. با این حال، شنیده شده گفت‌وگوی مقام قطری با ظریف درباره اختیارات وزیر خارجه باعث کدورت مقام ایرانی شده بود.

مسیر آمریکا برنده نخواهد داشت
حسن روحانی در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر، اظهار داشت: ایران برای حفظ و تقویت امنیت منطقه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان اهمیت زیادی قائل است و همه تلاش خود را در این راستا به‌کار گرفته و معتقد است که حفظ این امنیت، توسعه و منافع مردم منطقه را تضمین می‌کند. رئیس‌جمهور هدف اقدامات برخی کشورهای فرامنطقه‌ای ازجمله آمریکا در منطقه خلیج‌فارس را القای ناامنی در منطقه به جهانیان دانست و تأکید کرد که این اقدامات، مشکلات منطقه را پیچیده‌تر و خطرناک‌تر می‌کند. روحانی با تأکید بر اینکه ثبات و امنیت خلیج‌فارس با همکاری و همراهی کشورهای ساحلی و در قالب ترتیبات امنیتی مشترک قابل تحقق است، اظهار داشت: تجربه تاریخی این واقعیت را به همگان نشان داده که مداخله خارجی‌ها، تنها موجب افزایش تنش و پیچیده‌ترکردن شرایط منطقه شده است. رئیس‌جمهور افزود: تهران معتقد است که کاهش تنش‌ها در منطقه به نفع همه است و امیدواریم آمریکایی‌ها دریابند مسیری که انتخاب کرده‌اند، نادرست است، این مسیر برنده‌ای نخواهد داشت و باید رفتار خود را اصلاح کنند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید