• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72074
+
-

مأموریت اقتصادی همسایگان خزر

جهانگیری: حجم مبادلات تجاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر متناسب با روابط سیاسی ما نیست

دیپلماسی
مأموریت اقتصادی همسایگان خزر


مقامات بلندپایه کشورهای حاشیه دریای خزر در ترکمنستان گردهم آمدند تا درباره راه‌های افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری تبادل‌نظر کنند. از ایران اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در این اجلاس شرکت کرده بود.

اسحاق جهانگیری در نخستین مجمع اقتصادی خزر که در ترکمنستان برگزار شد، تأکید کرد: اگرچه سیاست نخ‌نمای ایران‌هراسی آمریکا به‌دلیل ایفای نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم رنگ باخته است، اما ایجاد ناامنی برای فروش امنیت، همچنان استراتژی فریبکارانه آمریکایی‌هاست.

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، جهانگیری که در سالگرد امضای توافقنامه خزر سخن می‌گفت، ادامه داد: اکنون و پس از امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، نخستین اولویت ما باید توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی به‌ویژه از طریق برقراری ارتباط مؤثر میان بخش‌های خصوصی و دولتی در حوزه خزر باشد.

کاهش تعرفه‌ها
21 مرداد روزی بود که کنوانسیون تهران درباره دریای خزر در سال 2006 لازم‌الاجرا شد و در سال 2018 نیز کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر به امضا‌ رسید.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: اگرچه حجم مبادلات تجاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر روندی رو به رشد دارد، اما متناسب با روابط سیاسی ما نیست. اهتمام دولت‌ها در بسترسازی و فعال‌کردن بخش‌های خصوصی، تسهیل روادید تجاری و کاهش و به صفر رساندن تعرفه‌های تجارت ترجیحی در قالب دو یا پنج‌جانبه می‌تواند باعث افزایش حجم روابط اقتصادی حوزه خزر شود.

همکاری‌‌های حمل‌ونقلی از دیگر محورهای رایزنی در اجلاس ترکمنستان بود. کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال - جنوب‌‌، اقیانوس هند و خلیج‌فارس را از مسیر ایران به دریای خزر سپس از روسیه به سن‌پترزبورگ و شمال اروپا پیوند می‌دهد که نقش مهمی در ترانزیت کالا و تجارت بین‌المللی دارد.

جهانگیری در ادامه گریزی هم به توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 زد و خاطرنشان کرد: دولت آمریکا با خروج غیرمنطقی و غیرقانونی از برجام که دستاوردی بزرگ برای دیپلماسی جهان به‌حساب می‌آید، نشان داد که به توافقات بین‌المللی پایبند نیست.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده است، گفت: آمریکا با اعمال تحریم‌های نامشروع، ظالمانه و غیرانسانی علیه ایران و حضور تحریک‌آمیز در خلیج‌فارس به‌دنبال بی‌ثبات‌سازی‌ و ایجاد ناامنی در منطقه است.

دیدارهای دیپلماتیک
دیدار و مذاکره با رئیس‌جمهور ترکمنستان و نخست‌وزیران فدراسیون روسیه، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان و بلغارستان ازجمله برنامه‌های جهانگیری در سفر دو‌روزه به ترکمنستان بود.

دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در دیدار با جهانگیری با بیان اینکه آمریکا سیاست‌های گسترده‌ای را علیه ایران و روسیه وضع کرده و روزبه‌روز به فشارهای خود افزایش می‌دهد، گفت: خط‌مشی روسیه درخصوص برجام پایدار و غیرقابل تغییر است و موضع‌گیری ایران در قبال خروج آمریکا از برجام را منطقی و مقتدرانه تلقی می‌کنیم.

نخستین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر روزهای 20 و 21 مرداد با حضور نمایندگان دولت‌ها، بخش خصوصی، جوامع دانشگاهی و برخی سازمان‌های بین‌المللی در منطقه گردشگری آوازه در شهر ترکمن‌باشی ترکمنستان برگزار ‌شد.

ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان 5کشور ساحلی دریای خزر هستند که سال گذشته توافق رژیم حقوقی دریای خزر را پس از 2دهه بررسی به تصویب رساندند.

این مجمع در 3 بخش «نمایشگاه فناوری‌های نوآورانه خزر»، «همایش اقتصادی خزر» و «تشکیل نشست‌های نمایندگان دولت‌ها، شرکت‌ها و نمایندگان محافل تجاری» به بررسی دیدگاه‌های مختلف پرداخت. دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه در حاشیه اجلاس روز گذشته گفت که روسیه به زودی کنوانسیون مربوط به وضعیت حقوقی دریار خزر را به تصویب خواهد رساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید