• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70759
+
-

عمارت ملک 2 ساله احیا می‌شود

اعتبار احیا و مرمت فاز نخست عمارت ملک بوشهر 40 میلیارد ریال پیش بینی شده است

میراث
عمارت ملک 2 ساله احیا می‌شود

عمارت ملک یکی از بناهای تاریخی و کم‌نظیر بوشهر است که با حضور نمایندگان صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای مرمت، ساماندهی و بهره‌برداری به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش ایرنا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: بخش خصوصی برای احیا و مرمت فاز نخست عمارت ملک در بوشهر ۴۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی کرده است.

«نصرالله ابراهیمی» افزود: عمارت ملک از جمله بناهایی است که در اختیار صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور قرار گرفت و با طی فرایند‌های قانونی از طریق صندوق به مزایده گذاشته و سرمایه‌گذارآن مشخص شد. وی اضافه کرد: سرمایه‌گذار بخش خصوصی برنده مزایده بومی است و باید در مدت ۲ سال کار مرمت و احیای بخش اصلی عمارت ملک را انجام دهد.

ابراهیمی گفت: همچنین این عمارت ۲۰ سال در اختیار سرمایه‌گذار به عنوان بهره‌بردار قرار می‌گیرد و باید اجاره‌بهایی پرداخت کند. وی ادامه داد: کاربری تعریف‌شده برای عمارت ملک اقامتی و پذیرایی است و آنچه به سرمایه‌گذار واگذار شده فاز اول آن است که شامل بخش اصلی و فاز دوم شامل فضاهای پیرامونیِ عمارت اصلی است که بعد از تخلیه کامل فاز دوم به بخش خصوصی واگذار می‌شود.


مرمت زیر نظر میراث فرهنگی

ابراهیمی گفت: نظارت دقیق بر بنا به عهده کارشناسان میراث فرهنگی است و بر اساس طرح مرمت و احیایی که تهیه شده است باید کار مرمت انجام شود.
 وی بیان کرد: پیش از این، عمارت تاریخی نجفی در بافت تاریخی بوشهر به بخش خصوصی واگذار شده بود که به علت اوضاع اقتصادی سرمایه‌گذار قرارداد را فسخ کرد.

ابراهیمی افزود: قلعه زائر خضرخان اهرمی هم از جمله آثار تاریخی استان بوشهر است که به مزایده گذاشته شد، ولی متقاضی نداشت و بخش خصوصی ورود نکرد. 


واگذاری 10 بنای تاریخی به بخش خصوصی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: امسال ۱۰ بنای تاریخی شامل قلعه نصوری سیراف، قلعه محمدخان دشتی، قلعه زائر خضر در این استان در دستور کار واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند که با فرایندهای قانونی این کار انجام می‌شود.

وی یادآور شد: برخی منابع در اختیار صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی است که باید برای واگذاری این اماکن اقدام کند و برخی استانی است که از طریق ماده ۲۷ قانون الحاق باید برای واگذاری آنها اقدام شود. ابراهیمی گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش می‌کند با ارائه مشوق‌هایی زمینه توسعه پایدار و بهینه اماکن تاریخی و گردشگری را فراهم کند. 

وی ادامه داد: با واگذاری بناهای تاریخی و سرمایه‌گذاری برای مرمت و احیای این اماکن از سوی بخش خصوصی، از تخریب این اماکن پیشگیری می‌شود. وی تاکید کرد: واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی ضمن حفاظت از این آثار باعث ایجاد اشتغال به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌شود.


یادگار ملک‌التجار بوشهری

عمارت تاریخی ملک با یک قرن قدمت مربوط به ملک‌التجار بوشهری در دوره قاجار است که در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. عمارت تاریخی ملک یکی از معماری‌های منحصر به فرد کرانه خلیج فارس و مورد توجه گردشگران است.
 شیوه ساخت عمارت تاریخی ملک برگرفته از معماری ایرانی - اروپایی است و با توجه به این‌که معمار آن فرانسوی بوده، ساخت این بنا برگرفته از عمارت‌های قرن نوزدهم کشور فرانسه است. عمارت تاریخی ملک حدود ۲۵ هزار متر‌ مربع زیربنا دارد و شامل شاه‌نشین، حمام عمومی، اصطبل، خانه‌هایی مربوط به خدمه، آشپزخانه و انباری است. 

این بنا از مصالح بوم‌آور داخلی و وارداتی شامل چوب‌های چندلی است که از بمبئی و زنگبار وارد شده و در سقف بنا کلاف‌هایی استفاده شده است. همچنین در عمارت ملک از تزئینات زرکوبی‌شده استفاده شده که به مرور زمان از بین رفته است. نمونه معماری خاص عمارت تاریخی ملک با این حجم توده و فضا در محدوده بافت تاریخی بوشهر و خارج از آن دیده نمی‌شود و از بناهای فاخر حاشیه خلیج فارس است. 

قبل از تملک بنای تاریخی عمارت ملک در سال‌های ۸۹ و ۹۰ از محل اعتبارات استانی یک سری عملیات مرمتی استحکام‌بخشی و استحفاظی برای رفع خطر شکل گرفته است. سقف بنا به طور کامل تعویض و بخشی از برج‌ها استحکام‌بخشی شده است. 

در زمان حاضر ۳۸۷ اثر در استان بوشهر به ثبت ملی رسیده که از این شمار ۷۰ اثر ناملموس (معنوی)، 5 اثر منقول، ۲ اثر طبیعی و ۳۱۰ اثر نامنقول شامل محوطه‌ها، تپه‌ها و عمارت‌های تاریخی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید