• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70668
+
-

باید ونبایدهای تیمداری شهرداری قزوین

تامین هزینه‌های تیمداری از اعتبارات عمرانی شهرداری قزوین، محل اختلاف اعضای شوراست

ورزشی
باید ونبایدهای تیمداری شهرداری قزوین

لایحه شهرداری مبنی بر انتقال ۳۸ میلیارد ریال از بخش عمرانی برای تیمداری ورزشی که در صحن علنی شورای اسلامی شهر قزوین مطرح شد، صحن پارلمان محلی این شهر را به محل بحث اعضای موافق و مخالف شورا تبدیل کرد. 

به گزارش ایرنا، نشست شورای اسلامی شهر قزوین پس از خواندن لایحه شهرداری مبنی بر کسر ۳۸ میلیارد ریال اعتبار از بخش عمرانی و انتقال آن به باشگاه‌های ورزشی، بحث‌ها و اختلاف نظرهای اعضای شورا را در خصوص ضرورت یا نبود ضرورت تیمداری توسط شهرداری به میان آورد. 

متن لایحه شهرداری به این شرح بود که با توجه به صدور مجوز پروانه تاسیس باشگاه ورزشی شهرداری قزوین و نیز به منظور تامین هزینه‌های باشگاه‌های شهرداری پیشنهاد می‌شود ۳۸ میلیارد ریال از کد ۳۷۰۱۴ مربوط به پروژه احداث ساختمان شهرداری کسر و به کد اعتباری ۲۰۵۱۹ خدمات شهری مربوط به فعالیت‌های برنامه‌ای سازمان فرهنگی ورزشی اضافه شود.

پس از قرائت این لایحه اولین ایراد وارده این بود که چرا لایحه باید با قید دو فوریت در شورا مطرح شود. با توجه به غیبت نماینده مطلع شهرداری، اعضای شورا با محمد درافشان، سرپرست شهرداری و مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی، تماس تلفنی برقرار کردند. پاسخ وی این بود که با توجه به مهلت دو هفته‌ای باقیمانده به شروع معرفی اعضای تیم‌ها در لیگ برتر و همچنین آغاز تعطیلات شورای شهر این موضوع باید هرچه سریع‌تر تصویب و تعیین تکلیف شود. 

با این پاسخ درافشانی گرچه اکثریت اعضا با این موضوع موافقت کردند اما اختلاف اصلی همچنان به قوت خود باقی بود. اختلاف بر سر این‌ بود که چرا باید از محل اعتبارات عمرانی برای تیم‌های ورزشی شهرداری که جزو وظایف ذاتی این نهاد نیست هزینه شود. 


تیمداری وظیفه شهرداری نیست

احد چگینی از جمله مخالفان این لایحه با بیان این‌که داشتن تیم‌های ورزشی جزو وظایف ذاتی شهرداری‌ها نیست، گفت: در این لایحه تنها علت مخالفت با تیمداری شهرداری نیست بلکه اختلاف اصلی بر سر این است که چرا باید از اعتبارات پروژه‌های عمرانی آن هم پروژه‌های نیمه‌تمام برای تیم‌های ورزشی هزینه شود. 

وی بیان کرد: اگر اعتبارات ساختمان نیمه‌تمام شهرداری زیاد بوده و قرار است برای ورزش هزینه شود، چطور نمی‌توانیم همین امسال ساختمان شهرداری را تکمیل کنیم. اگر این اعتبارات مازاد بوده چرا شهرداری از ابتدا این میزان اعتبار را برای ساختمان خود پیش‌بینی کرده است. 

چگینی همچنین از غیبت نماینده مطلع شهرداری در خصوص این لایحه انتقاد کرد و افزود: شهرداری وقتی لایحه‌ای ارائه می‌کند باید نماینده خود را هم برای جلسه بفرستد در غیر این صورت غیبت نماینده مطلع در صحن، تضییع حقوق اعضای شوراست و دفاعیات اعضای موافق شورا به جای نماینده شهرداری برای ما قابل قبول نیست. 

وی ادامه داد: براساس قانون، امکان جابه‌جایی اعتبار از یک بخش به بخش دیگر تا سقف ۱۰ درصد مجاز است اما در این لایحه قرار است 5/47 درصد جابه‌جایی اعتبار آن هم از یک معاونت شهرداری به سازمان دیگر شهرداری انجام شود که خلاف مقررات است. 


ظلم به شهروندان

مهدیه سادات قافله‌باشی دیگر عضوی بود که با انتقال این اعتبار از بخش عمرانی به تیم‌های ورزشی مخالفت کرد و گفت: توسعه ورزش قهرمانی نباید به بهای کسر اعتبار سایر بخش‌ها تمام شود. حمایت از ورزش قهرمانی وظیفه همه ماست و موفقیت تیم‌های ورزشی افتخار بزرگ برای شهرداری است، اما راه ورود به ورزش قهرمانی در کسر اعتبارات از بخش‌های دیگر و انتقال آن به تیم‌های ورزشی نیست. 

وی خاطرنشان کرد: شهرداری در ۲ سال اخیر برنامه‌های صبحگاهی و عصرگاهی زیادی با هدف توسعه ورزش همگانی اجرا کرده است که نباید اهمیت آنها را با این استدلال که در توسعه ورزش تاثیری ندارند زیر سوال ببریم. 

این عضو شورای اسلامی شهر ادامه داد: البته در خصوص ورزش زنان و مردان نیز باید عدالت و توازن رعایت شود و اعتبارات به طور متناسب توزیع شود. قافله‌باشی افزود: ما با تیمداری شهرداری مخالفت نیستیم، اما اعتبارات باید در جای خود استفاده شوند. 


موافقان تیمداری شهرداری‌

سعید دقیقی و مهدی عبدالرزاقی مدافعان جابه‌جایی اعتبارات ساختمان نیمه‌تمام شهرداری به تیم‌های ورزشی بودند. دقیقی گفت: توسعه ورزش با افزایش ایستگاه‌های ورزشی در بوستان‌ها محقق نمی‌شود، بلکه توسعه ورزش همگانی ایجاد افق برای ورزش قهرمانی است. 

وی تصریح کرد: همایش‌های پیاده‌روی و یا نصب وسایل ورزشی در بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر زودبازده نیست و چندان در توسعه ورزش تاثیری ندارد. در ورزش قهرمانی نیز مسائل زیادی مانند جذب اسپانسر و درآمدزایی مطرح است که نیاز به حمایت از آن را بیشتر می‌کند. 

این عضو شورای شهر توضیح داد: تیم‌های ورزشی خودشان می‌توانند با وارد کردن هزاران نفر از تماشاگران رقابت‌ها مهم‌ترین عامل تقویت گردشگری هم باشند. دقیقی افزود: در تمام دنیا و همچنین استان‌های کشور خودمان شهرداری‌ها در زمینه تیمداری ورود پیدا کرده‌اند و موفقیت‌های زیادی هم داشته‌اند. 


مخالفت با تیمداری شهرداری‌ها تاسف‌بار است

مهدی عبدالرزاقی نیز در این خصوص گفت: شهرداری بندرعباس با وجود آن‌که بودجه آن ۲۰۰ میلیارد تومان پایین‌تر از قزوین است ۱۳۰ میلیارد ریال فقط برای تیم‌های ورزشی خود در لیگ هزینه کرده است، اما در قزوین برای پرداخت ۳۸ میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی به تیم‌های ورزشی مخالفت می‌شود. 

وی اظهار کرد: از ۴۰ میلیارد ریال برای تشکیل 5 تیم ورزشی شهرداری ۲۴ میلیارد ریال برای تیم بسکتبال مردان و ۱۳ میلیارد ریال برای 4 تیم باقیمانده هزینه شده است.  این عضو شورای اسلامی شهر ادامه داد: به تفکیک 3 میلیارد ریال برای تیم بسکتبال بانوان، 4 میلیارد ریال برای فوتسال مردان، 4 میلیارد ریال برای والیبال مردان و ۲ میلیارد ریال برای والیبال زنان اختصاص یافته است.

عبدالرزاقی افزود: ایجاد شور و نشاط جزو وظایف شهرداری‌هاست که یکی از مهم‌ترین راه‌های آن حمایت از تیم‌های ورزشی است. وی با بیان این‌که توسعه ورزش در گرو گام برداشتن در راه تشکیل تیم‌های ورزشی است، گفت: اگر اراده‌ای برای نگهداری تیم‌های شهرداری نیست بهتر است از همین امروز برای واگذاری و فروش آنها اقدام شود تا صدها جوان منتظر حمایت هم تکلیف خود را بدانند، البته در این میان باید پاسخگوی افکار عمومی نیز باشیم. 

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: هزاران نفر از نوجوانان و جوانان ما با ورود به ورزشگاه و تشویق تیم‌های مورد حمایت خود انرژی‌شان را تخلیه می‌کنند و همین یعنی ورزش می‌تواند بهترین ابزار برای ایجاد شور و نشاط باشد. عبدالرزاقی یادآور شد: در شهرداری قزوین در گذشته به این موضوع کم‌توجهی شده و امروز نیز این حوزه به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

سال گذشته 5 تیم ورزشی فوتسال مردان، بسکتبال زنان و مردان و والیبال زنان و مردان توسط شهرداری قزوین تشکیل شد. از این تعداد، تیم بسکتبال مردان و والیبال زنان به لیگ برتر صعود کردند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید