• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70458
+
-

آزادسازی 1500 هکتار از بستر کشف‌رود

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی: هنوز 10 درصد از مشکلات استفاده از این رودخانه حل نشده است

۱۵۰۰ هکتار از اراضی بستر کشف‌رود آزاد‌سازی شده است. به گزارش ایرنا، قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان مطلب بالا گفت: کشف‌رود، رودخانه‌ای زباله‌بر و فاضلاب‌رو بود که ساماندهی آن از حدود ۱۵ سال قبل آغاز شد. «محمدرضا طاهری» افزود: طرح‌های مختلفی برای ساماندهی کشف‌رود نظیر جایگزینی کشت صنوبر به جای محصولات آلوده، مشارکت مردم و رفع تصرف‌ها دنبال شد و با همراهی همه دستگاه‌های مرتبط امروز با آزادسازی 1500 هکتار از بستر کشف‌رود، صیفی در این اراضی کاشته نمی‌شود. وی اظهار کرد: در ساماندهی کشف‌رود نمره قبولی بالای ۹۰ درصد کسب کرده‌ایم، اما هنوز ۱۰ درصد مشکل داریم. امیدواریم با ادامه حمایت‌های دستگاه‌های بالادستی بتوانیم کشف‌رود را ایزوله و تبدیل به رود پارک کنیم. 

طاهری گفت: برنامه جدید وزارت نیرو سازگاری با کم آبی است. در خراسان رضوی از قبل دهه ۸۰ به نوعی کار برای فراهم کردن زیرساخت‌های این موضوع آغاز شده است. این مسئول افزود: ۸۵ درصد منابع آب مورد استفاده در استان مربوط به آب‌های زیرزمینی است بنابراین طرح‌های تعادل‌بخشی منابع آب نیز در استان دنبال شده است. بیش از ۹۹ درصد چاه‌های برقی استان نیز به کنتورهای هوشمند مجهز شده‌اند. وی با اشاره به مسدود شدن بیش از 3 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان طی سال گذشته گفت: قانون تعیین تکلیف چاه‌های بدون پروانه باید تعدیل شود و تفاوتی بین استفاده‌کنندگان از چاه‌های غیر مجاز و چاه‌های مجاز وجود داشته باشد. 

طاهری افزود: تا آب ارزش اقتصادی خود را نداشته باشد، نجات آن کار سختی است، همچنین سازگاری با کم‌آبی و انتقال آب از دریاهای شیرین به مناطق بی‌آب باید دنبال شود. شعبه‌ای از کشف‌رود به عنوان یکی از سرمایه‌های طبیعی این کلان‌شهر از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد و از شمال شهر مشهد می‌گذرد. این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن فقط در خاطره‌ها باقی مانده از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد، از آنجا به بعد رود تجن نام گرفته و به سمت ترکمنستان ادامه می‌یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود. با آغاز فعالیت دولت یازدهم ساماندهی این رودخانه و جلوگیری از کشت و کار فاضلابی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است. ساماندهی مسیر ۲۷ کیلومتری حریم کانال کشف‌رود از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ آغاز شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید