• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70317
+
-

حناچی: ظریف زبان تدبیر و تأثیر بر دنیاست

وزیر امور خارجه: برای من افتخار است که برای دفاع از این مردم تحریم شوم

گزارش
حناچی: ظریف زبان تدبیر و تأثیر بر دنیاست


کنسرت موسیقی سنتی به نفع سیل‌زدگان لرستان 2مهمان ویژه داشت؛ شهردار تهران و «محمدجواد ظریف» که این روز‌ها به‌دلیل تحریم از سوی آمریکا، در رأس اخبار قرار دارد.

تحریم ظریف به‌عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نه فقط در داخل کشور بلکه در سطح جهانی نیز واکنش‌هایی در پی داشت که بخشی از آن شامل اعتراض کشور‌های اروپایی طرف گفت‌وگو در برجام بود. به گزارش همشهری، در ایران اما شخص وزیر امور خارجه پیش از این در مراسمی عمومی درباره تحریم خود سخن نگفته بود و تنها در توییتی ذکر کرده بود که اموالی در خارج از ایران ندارد. شهردار در این مراسم تأکید کرد که دکتر ظریف زبان تدبیر و تأثیر بر دنیاست و قدرت تحمل بسیاری را به حداقل رسانده است.
وزیر خارجه نیز در نخستین اظهارنظر پس از تحریم شدن، گفت: به همین دلیل برای من افتخار است که برای دفاع از این مردم، تحریم شوم؛ اگرچه هنوز هم احساس حقارت و دین در برابر این مردم می‌کنم. مردم ما مردمی خوب، بزرگ و شایسته بهترین‌ها هستند. وظیفه ما این است که پشت مقاومت این مردم پنهان نشویم؛ چراکه اگر قرار است پشت مقاومت مردم پنهان شویم پس ما چه کاره‌ایم؟

ظریف با اشاره به مذاکرات منجر به برجام، ادامه داد: این مردم بودند که کشور را نگه داشتند و فشارها را تحمل کردند، پشت ما ایستادند و زمانی که ما به مذاکره رفتیم حمایت کردند.

البته گروهی هم حمایت نکردند؛ آن هم یک واقعیت بود که باید بپذیریم. حقیقت این است که اگر می‌خواهیم در برابر تمام ناملایمات با هم باشیم، باید بپذیریم گروهی هم ممکن است نظر ما را نداشته باشند. این شعار نیست که برای آزاد بودن مخالف، حتی باید خودمان را فدا کنیم؛ این واقعیت و نیاز کشور ماست و باید آن را بپذیریم.

ظریف گفت: امروز رعایت حقوق این مردم و تلاش برای رساندن این مردم به آنچه شایسته آن هستند، تنها وظیفه اخلاقی و قانونی نیست؛ گرچه هر دو هست. باید بدانیم این امر ضرورت امنیت ملی است. امنیت ما وامدار مردم است و بدون این مردم ما هیچ نیستیم. باید بپذیریم ما در جایگاهی نیستیم که به این مردم فخر بفروشیم و برای آنها تعیین‌تکلیف کنیم؛ این مردم هستند که باید برای ما تکلیف‌تعیین ‌کنند.

وزیر خارجه با بیان اینکه ما طلبکار مردم نیستیم، بلکه وامدار آنها هستیم، بیان کرد: امروز همه جمع شده‌ایم تا قسمتی از وام خودمان را به گروهی از این مردم که به‌خاطر سیل خانه‌هایشان و عزیزانشان را از دست داده‌اند، پرداخت کنیم. اگرچه همه ما از سیل اخیر، آن هم در شرایطی که منابع آبی کشور به وضع خطرناکی رسیده بود، بهره‌مند شدیم، اما گروهی از هموطنان ما در این نعمت، نقمت کشیدند. اینکه اینجا جمع شدیم نشانه همبستگی است که حتما کشور را حفظ خواهد کرد. همین همبستگی موجب می‌شود هرچه پیش آید و هر فشاری وارد شود، کشور پیشرفت کند.

او ضمن تقدیر از شهرداری تهران برای حمایت از سیل‌زدگان ادامه داد: ما هر چه داریم از مردم داریم و هر افتخاری، هر مقاومتی، هر پیشرفتی و هر افتخارآفرینی در این کشور محصول حضور فعال مردم در همه صحنه‌هاست.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: ما بودیم که در برابر این مردم کم آوردیم و نتوانستیم آنطور که شایسته این مردم است و به واقع استحقاق آن را دارند، از آنها سپاسگزاری کنیم و خدمتگزار باشیم. این ضعف ماست، نه اینکه تلاش نکرده باشیم، حتما تلاش کردیم و شب‌ها نخوابیدیم اما آنچه این مردم کردند در برابر همه آنچه ما می‌کنیم یک دریا در برابر یک قطره ناچیز است.

مناطق سیل‌زده را فراموش نکردیم
شهردار تهران نیز در این مراسم با تشکر از هنرمندان حاضر در این برنامه، گفت: برگزاری این کنسرت و حضور و حمایت شما شهروندان تهرانی نشان داد که ما هموطنان سیل‌زده را فراموش نکرده‌ایم و با توجه به تابستان گرم به‌ویژه در نقاط جنوبی، مناطق سیل‌زده کماکان مورد حمایت و پشتیبانی هستند.

پیروز حناچی اظهار کرد: به سهم خودم و به نمایندگی از مردمی که نمایندگی آنها در شهر تهران را بر عهده دارم از زحمات دکتر ظریف و همکارانشان تشکر می‌کنم. این باعث افتخار ماست که با زبان تدبیر و تأثیر با دنیا صحبت کنیم؛ به‌گونه‌ای که حضور ما را در نیویورک تحمل نکنند. مطمئن هستم که عملکرد و زبان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در تعامل با دنیا بسیار مؤثر بوده و قدرت تحمل بسیاری را به حداقل رسانده است.

شهردار با اشاره به تحریم وزیر امور خارجه کشورمان از سوی دولت آمریکا تصریح کرد: کسی که با ما دشمنی دارد و این موضوع را پنهان نمی‌کند، این اتفاق را رقم زده است. جالب است که هنری کیسینجر، وزیر اسبق امور خارجه آمریکا هنگامی که کتابی را به دکتر ظریف تقدیم می‌کند، روی آن می‌نویسد: «تقدیم به دشمن قابل احترام» که این نشان‌دهنده قدرت و اثرگذاری ایشان در حوزه دیپلماسی است.

مکث
تحریم افتخار است
وزیر خارجه پس از این مراسم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «از محبت‌های شما مردم دوست‌داشتنی و‌ بزرگوار یک دنیا ممنونم. بابت همه محبت‌ها و پیام‌های زیبایتان... حضور غیررسمی همسرم و من در مراسم مؤسسه سروش مولانا برای کمک به عزیزان سیل‌زده و محبت غافلگیرکننده برادر عزیزم دکتر حناچی و برگزارکنندگان محترم. باز هم سپاس که تحریم شدن به جرم دفاع از مردم دلاور ایران برای من بزرگ‌ترین افتخار است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید