• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68451
+
-

جای خالی آب‌شیرین‌کن‌ها

سال گذشته مسئولان وعده ‌داده بودند آب‌‌شیرین‌کن آب‌پخش راه‌اندازی و وارد مداری شود، ولی کسی رنگ این آب‌شیرین‌کن را ندید

آبفا
جای خالی آب‌شیرین‌کن‌ها

استان بوشهر دارای ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است و این سواحل طولانی فرصت بسیار خوبی برای ایجاد و راه‌اندازی تأسیسات آب‌شیرین‌کن است، ولی تاکنون به‌خوبی از این ظرفیت استفاده نشده است. 

به گزارش مهر، در سال‌های اخیر، مشکلات تامین آب آشامیدنی مردم استان بوشهر همواره وجود داشته است و سال به سال شاهد نامناسب‌تر شدن وضعیت در استان بودیم و این مشکلات در سال گذشته به اوج خود رسید. هر سال که مشکلات کم‌آبی در فصل تابستان به اوج خود می‌رسد، مسئولان به مردم وعده می‌دهند که مشکلات به‌زودی پایان می‌یابد، ولی این موضوع هیچ‌گاه محقق نشده است و هنوز هم مشکلات ادامه دارد. 

اگر شرکت آب و فاضلاب بوشهر و مسئولان استان دوراندیشی داشتند و از سال‌ها قبل توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها در استان را کلید می‌زدند، اکنون به این‌همه مشکل برای تامین آب آشامیدنی استان برخورد نمی‌کردیم.
 توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها در استان بوشهر در حالی آغاز شده است که استان در اوج مشکلات کم‌آبی قرار دارد و حالا باید چند سالی انتظار کشید تا این تأسیسات به صورت کامل وارد مدار شوند و کمبودها را جبران کنند. 


تأمین آب از طریق چاه

در حالی که استان بوشهر ظرفیت بالایی برای شیرین‌سازی آب دریا دارد، شرکت آب و فاضلاب استان تمرکز خود را روی استفاده از آب چاه برای تامین آب آشامیدنی مردم در شهرستان دشتستان گذاشته است. شهرستان دشتستان و خصوصاً مناطقی همچون شهر آب‌پخش در سال گذشته و سال‌های قبل از آن بیشترین مشکل را برای تامین آب آشامیدنی داشتند و خانه‌هایی بود که طی چند ماه یک قطره آب هم وارد آن نمی‌شد. 
مسئولان استان و آبفا بارها وعده داده بودند که سال گذشته آب‌‌شیرین‌کن آب‌پخش راه‌اندازی و وارد مدار شود، ولی کسی رنگ و بوی این آب‌شیرین‌کن را ندید و حالا آبفا تلاش دارد از طریق آب چاه به مردم آب‌پخش آب‌رسانی کند. 


تولید ۵۰۰ متر مکعب آب در شبانه‌روز از چاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر درخصوص حفر چاه برای تامین آب در آب‌پخش گفت: با حفر و تجهیز یک حلقه چاه برای حل مشکلات آب‌رسانی آب‌پخش، ظرفیت تولید آب در این شهر افزایش یافت.
 «عبدالحمید حمزه‌پور» ظرفیت این چاه را ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز عنوان کرد و افزود: چاه آب شهر آب‌پخش به عمق ۴۵ متر از نوع دهانه‌گشاد است که به بهره‌برداری رسید. 

وی گفت: آب تولیدی از این چاه از طریق خط انتقال برای توزیع در شبکه آب‌رسانی وارد مخزن ذخیره این شهر می‌شود. حمزه‌پور با تاکید بر رعایت صرفه‌جویی آب از سوی مشترکین افزود: برای گذر از تنش آبی در تابستان لازم است مشترکان در مدیریت مصرف آب همکاری کنند. 


«آب خاکستری» به کمک منابع آبی می‌آید

 با سرمایه‌گذاری اندک و مدیریت بهینه پساب‌های شهری، در برداشت از حجم عظیمی از منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی می‌شود و به این وسیله از آب خاکستری برای کمک به منابع آب استان بوشهر که با مشکلات جدی در زمینه تأمین منابع آبی پایدار روبه‌روست استفاده می‌شود.

 به گزارش ایرنا، مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: طرح مطالعات استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بوشهر با هدف ساماندهی وضعیت پساب خروجی از این تصفیه‌خانه و ارائه راهکارهای استفاده بهینه از آن در حال انجام است. 

«جابر مظفری‌زاده» افزود: حجم ورودی به ایستگاه تصفیه‌خانه فاضلاب بوشهر ۳۸ هزار متر مکعب در روز برآورد می‌شود که خروجی آن دارای EC میانگین 3386 است. وی با اشاره به برنامه‌‌ریزی بلندمدت برای استفاده از آب خاکستری در استان بوشهر گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده و پس از اتصال شبکه فاضلاب شهرهای عالیشهر و چغادک به این تصفیه‌خانه، حجم ورودی به بیش از ۶۶ هزار متر مکعب در روز می‌رسد. 

مظفری‌زاده افزود: حجم پساب ارسالی به تصفیه‌خانه فوق در افق ۱۴۰۵ به رقم قابل توجه ۲۳ میلیون متر مکعب در سال افزایش می‌یابد. مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: استفاده از فاضلاب تصفیه شده به عنوان یک منبع تأمین آب به مدت چند دهه در مناطق مختلف دنیا از جمله تگزاس شناخته شده است و به همین دلیل استفاده از فاضلاب تصفیه شده یکی از مهم‌ترین راهبردها برای برآورد نیازهای آبی تگزاس تا سال ۲۰۶۰ در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: طبق برآوردها در سال ۱۹۹۹ در ایالت تگزاس حدود ۷۳ هزار هکتار با فاضلاب تصفیه شده آبیاری می‌شده است که این رقم در سال ۲۰۰۲ به ۲۱۰ هزار هکتار رسیده است. مظفری‌زاده اضافه کرد: در ایران نیز تجارب موفقی در استفاده از پساب تصفیه شده در استان‌های خراسان رضوی، تهران، اصفهان و یزد به‌ویژه در حوزه‌های کشاورزی، فضای سبز و صنعت وجود دارد. 

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا افق ۱۴۲۰ از پساب تصفیه شده در تغذیه آبخوان، تأمین بخشی از حقابه‌های کشاورزی تنگستان، تأمین آب فضای سبز شهرهای بوشهر، عالیشهر و چغادک و همچنین مصارف صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: با توجه به استانداردهای ملی، امکان استفاده از این پساب در فضای سبز شهری وجود ندارد و باید برای استفاده آن، مدول دوم تصفیه‌خانه احداث شود. 

مظفری‌زاده یادآوری کرد: کسری مخزن سالانه آبخوان‌های استان بوشهر حدود ۳۰ میلیون متر مکعب و پساب موجود در شهر بوشهر به تنهایی حدود ۱۲ میلیون متر مکعب است. وی افزود: این پساب که بدون استفاده در حاشیه عالیشهر و درنهایت به سمت دریا رها می‌شود، با سرمایه‌گذاری اندک و مدیریت بهینه ظرفیت عظیمی را برای استفاده در طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی آبخوان‌ها و توسعه پایدار استان دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید