• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68158
+
-

احداث غیرقانونی مناره‌های جدید برای مسجد کریم‌خان

کارشناس ارشد باستان‌شناسی: هرگونه کاستن و افزودن به بناهای تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی جرم محسوب می‌شود

میراث
احداث غیرقانونی مناره‌های جدید برای مسجد کریم‌خان

ساخت 2 مناره جدید در جوار مسجد کریم‌خان تبریز که از چند روز قبل آغاز شده است، به لحاظ معماری و نوع سازه تهدید بصری جدی برای این بنای تاریخی به شمار می‌رود. به گزارش ایرنا، مسجد تاریخی کریم‌خان متعلق به دوره قاجاریه در سال 83 به شماره ۱۱۱۵۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و به دلیل موقعیت خاصی که در مرکز شهر تبریز دارد، با معماری منحصر به فرد و زیبایش همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی و البته مردم این کهن‌شهر بوده است. 

با توجه به فعالیت‌های عمرانی شهرداری مربوط به قطار شهری در جوار این مسجد تاریخی و احداث بزرگ‌ترین میدان سنگ‌فرش ایران در داخل محوطه جنوبی این بنا، اقدام به ساخت 2 مناره همسان و هم‌ارتفاع در نزدیک‌ترین نقطه متصل به مسجد و بیرون از اعیانی آن جای بسی تأمل و تعجب دارد. 

این‌که ارتفاع بلند مناره‌ها کل معماری زیبا و اصیل ایرانی‌اسلامی مسجد کریم‌خان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و مانع جدی در دیده شدن بنای کلی مسجد می‌شود، ذهن و فکر هر شهروند تبریزی را آزرده می‌کند. آیا ساخت این مناره‌ها با مجوز و نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی صورت می‌گیرد؟ و اگر چنین مجوزی صادر شده است، علت آن چیست که در کنار این مسجد تاریخی به‌اندازه حداقل دوبرابر ارتفاع کنونی مسجد مجوز ساخت مناره داده شده است. 


اقدام خلاف قانون 

کارشناس ارشد باستان‌شناسی و میراث فرهنگی کشور و مشاور حوزه فرهنگی، میراث و ساخت‌و‌ساز شهری استاندار آذربایجان شرقی، با انتقاد شدید از اقدام به ساخت مناره در جوار مسجد تاریخی کریم‌خان، اظهار کرد: این اقدام از سوی هر نهاد و ارگانی صورت بگیرد به هیچ عنوان مناسب نیست و مسئولانی که مجوز چنین سازه‌ای در کنار اثر ثبت‌شده ملی داده‌اند، باید پاسخ‌گو باشند. 

«اکبر تقی‌زاده» با تاکید بر این‌که هر گونه کاستن و افزودن به بناهای تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی جرم محسوب می‌شود، عنوان کرد: این گونه اقدامات بدون اخذ مجوزهای لازم از سوی میراث فرهنگی غیرممکن است و اگر اقدامی بدون اخذ مجوز انجام شود تخلف آشکار از قوانین است. 

وی اثر تاریخی را نشانه‌ای از هویت و تاریخ هر منطقه دانست و افزود: مسجد کریم‌خان نیز در همین ردیف است و برای خود دارای هویت، شکل و فرم به‌خصوصی است؛ بنابراین هر اثر تاریخی با توجه به چنین شرایطی دارای وزن و قد مخصوص به خود است که اگر به این اثر چیزی اضافه شود در حقیقت هویت و فرم خود را از دست داده است. 

این مسئول با ابراز تعجب از ساخت مناره در کنار مسجد تاریخی کریم‌خان، اظهار کرد: این اثر حتی در زمان ساخت که بیش از ۲۰۰ سال از آن زمان سپری می‌شود، مناره‌ای نداشته است و این ربطی به نوع معماری اسلامی ندارد، چون در بسیاری از ممالک اسلامی مساجدی با یک یا ۲ مناره یا حتی بدون مناره وجود دارند. 

وی به شرایط جغرافیایی شهر تبریز اشاره و عنوان کرد: این شهر در طول تاریخ همواره زلزله‌های مهیبی را تجربه کرده است که به همین دلیل مردم این دیار در ساخت مساجد این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند و امروز شاهدیم که اغلب مساجد قدیمی تبریز بدون مناره هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید