• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68151
+
-

دیوار بلند میان نخبگان و مدیران

نخبگان استان معتقدند بدنه کارشناسی ادارات به دلیل عدم ریسک‌پذیری مدیران ظرفیت‌هایشان را نادیده می‌گیرند

نمای نزدیک
دیوار بلند میان نخبگان و مدیران

سیدمرتضی احمدپور | تبریز – خبرنگار:


گلایه از بی‌مهری مدیران و بی‌توجهی آنان به جامعه نخبگان در عین شعارهای فراوان حمایت از مخترعان و دانشمندان جوان پای ثابت تماس با صدای همشهری تبریز است.  مخترعانی که برای بیان مشکلات خود رسانه‌ها را امین می‌دانند و از آنان می‌خواهند صدایشان را به گوش جامعه برسانند، ‌بلکه مسئولان به اجبار هم که شده پای کار بیایند. آذربایجان شرقی 200 هزار دانشجو دارد. 

تعداد شایان توجهی از آنان افراد نخبه و توانمندی هستند که مدرک دانشگاهی خود را گرفته‌اند و به دنبال عملیاتی کردن پروژه‌هایشان در بدنه صنعت و جامعه‌اند. اما حرف مشترک این نخبگان گلایه از بی‌مهری‌ها و سر دواندن در ادارات است. گلایه‌هایی که موجب سرخوردگی عده‌ای و فراموش کردن رؤیاهای شیرین خلاقانه‌شان می‌شود. 


دریغ از یک تلفن و پیگیری

 «محمد مصراوغلی» مخترع تبریزی است که اولین بار دستگاه برش شیشه با دقت میکرون را در سال 93 در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسانده و چندی قبل نیز دستگاه دیگری اختراع کرده اما از بی‌مهری مسئولان گله‌‌مند است. وی با بیان این‌که مسئولان و مدیران استان با وجود ادعا برای حمایت از مخترعان در عمل کاری نمی‌کنند، اظهار می‌کند: دستگاه‌های مختلفی اختراع کرده‌ام اما مدیران حتی حاضر به پیگیری و ارزیابی نیستند. حتی یک تلفن هم نمی‌زنند که این دستگاه اختراع شده چیست و چه کاربردی دارد. 

وی عنوان می‌کند: شاید به نظر بیاید این اختراعات کاربردی ندارد، اما سوال من این است که چرا کشوری مانند آلمان این اختراع را می‌بیند، رصد می‌کند و حتی اعلام حمایت هم می‌کند اما در داخل کشور و استان هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد. این عدم حمایت‌ها میل مخترعان برای خدمت به کشور را کم و آن‌ها را بی‌انگیزه می‌کند. 
 

مشکل در بدنه کارشناسی سازمان‌ها و ادارات

«ابراهیم زینالی» دیگر مخترع و کارآفرین استان که در حال راه‌اندازی دومین کارخانه صنعتی خود در منطقه محروم ورزقان است، می‌گوید: مدیران و مسئولان ارشد درک خوبی از جامعه نخبه استان دارند و مدیران دانشگاهی هم در حال حاضر در صدر کار هستند اما مشکل اصلی در بدنه کارشناسی و بروکراسی اداری است. کارشناسان ادارات به مقررات اهمیت بیشتری می‌دهند تا به نخبگانی که افتخار جامعه هستند. 

وی ناملایمات اداری را سدی در برابر نخبگان عنوان می‌کند و می‌افزاید: هرقدر هم که مدیران حتی مدیران ارشد و شخص استاندار دستوری بدهد در صورتی که کارشناس مربوطه صلاح نداند و نامه را تأیید و امضا نکند تاثیری به حال نخبه ندارد. در این بین حلقه‌های مفقودی میان مدیران و نخبگان بیشتر هم می‌شود. 


عدم ریسک‌پذیری مدیران استان

«امید علیزاده» مخترع دستگاه ترمیم برای مرمت شیار‌ها و شکاف‌های ایجاد‌شده در آسفالت است که او هم از مدیران بی‌توجه به نخبگان گله دارد و اظهار می‌کند: برخی مدیران واقعاً علم کافی برای درک اختراعات نخبگان را ندارند و حاضر به قبول سطح دانش پایین خود هم نیستند. 

وی که در حال حاضر به عنوان مجری تعدادی از پروژه‌های علمی با ادارات استان همکاری می‌کند، می‌گوید: برخی مدیران شهری در تبریز تمایلی برای ریسک کردن ندارند. آن‌ها در برابر دستگاه‌هایی که مخترعان استانی می‌سازند مقاومت منفی می‌کنند اما حاضرند چند برابر پول بدهند و دستگاه‌هایی از خارج کشور یا خارج استان تهیه کنند. وی تاکید می‌کند: اغلب نخبگان با این بی‌مهری‌ها کنار نمی‌آیند و مقاوم نیستند. آن‌ها در برابر این بی‌توجهی‌ها عقب‌نشینی می‌کنند و اختراعاتشان در کنج خانه و کارگاه خاک می‌خورد. در حالی که این دستگاه‌ها و اختراعات نیاز اصلی کشور و استان هستند. 


تلاش برای آشتی مدیران و نخبگان 

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با بیان این‌که عملیاتی کردن پروژه‌های نخبگان و به نتیجه رسیدن این ایده‌ها را دنبال می‌کنیم، اظهار می‌کند: با دستور و تاکید استاندار و مدیران ارشد کشوری مبنی بر حمایت از نخبگان به صورت عینی اهداف متعددی را دنبال می‌کنیم تا ایده‌ها به سرانجام برسد. 

 «عبدالرضا واعظی» ادامه می‌دهد: ایده‌ها شاید توسط یک فرد معمولی هم ارائه شود اما باید حمایت، پردازش و کاربردی شوند و بتوان از آن برای اهداف اقتصادی و صنعتی استفاده کرد. به‌ویژه در شرایط تحریم که به این ایده‌ها بیشتر نیاز داریم. وی بیان می‌کند: برای نشان دادن این ایده‌ها نمایشگاه‌های متعددی برگزار می‌شود اما پارک علم و فناوری استان در یک اقدام ابتکاری نمایشگاه معکوسی دایر کرده و از سازمان‌ها خواسته نیازهای فناورانه خود را به نمایش بگذارند تا نخبه‌هایی که توان ساخت این تجهیزات را دارند وارد گود شوند. 

با این کار بسیاری از مشکلات اعم از عدم ریسک‌پذیری مدیران، بی‌توجهی بدنه کارشناسی و پروسه‌های اداری طی می‌شود و نخبگان دقیقاً همان چیزی را می‌سازند که نیاز صنعت، سازمان‌ها و ادارات است. این مسئول تاکید می‌کند: ادعا داریم از صفر تا صد در کنار نخبگان هستیم و در این راه از اعطای مستقیم تسهیلات بانکی تا حمایت‌های قانونی لازم را انجام می‌دهیم و مقررات اداری هم کمتر شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید