• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6606
+
-

۱۲ اسفند؛ عرضه دوباره سهام شرکت‌های بیمه دولتی در بورس

 بلوک‌های سهام شرکت‌های بیمه البرز و بیمه آسیا در روز ۱۲اسفندماه امسال دوباره در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شوند.به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ هفته گذشته و در روزهای۱۶ و ۱۷بهمن‌ماه، به‌ترتیب بلوک ۱۷.۳۴ درصدی سهام شرکت بیمه البرز و بلوک ۱۸.۸۴درصدی سهام بیمه آسیا را در بورس اوراق بهادار عرضه کرد اما هر دو عرضه به‌دلیل احرازنشدن شرایط متقاضیان خرید انجام نشدند. معاون بورس تهران دلیل توقف عرضه سهام بیمه البرز را احرازنشدن شرایط خریدار و دلیل انجام‌نشدن عرضه بلوک سهام بیمه آسیا را نداشتن تمکن مالی متقاضی خرید، تأخیر در ارسال مدارک و رعایت نشدن شرایط مالکیت در شرکت‌های بیمه اعلام کرده بود.

 

پشت پرده ماجرا

به باور کارشناسان آیین‌نامه سخت‌گیرانه و انعطاف‌ناپذیر مربوط به انجام معاملات عمده- مصوب شورای بورس و همچنین نکته‌سنجی بعضا بی‌مورد برخی کارشناسان سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه دولت را برای اصلاح ساختار مالکیت شرکت‌ها، با مانعی جدی مواجه کرده است. به‌طوری که 2هفته پیش پس از آنکه در پی تأکید وزیر صنعت 15.8درصد سهام ایران‌خودرو در بورس عرضه شد، این بلوک سهام، با وجود آنکه یک مشتری جدی داشت، سازمان بورس با استناد به آیین‌نامه ضوابط مربوط به متقاضیان خرید در معاملات عمده، صلاحیت متقاضی خرید سهام ایران خودرو را رد کرد.

در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته هم در پی تأکید وزیر اقتصاد سهام 2شرکت بیمه در بورس عرضه شد اما این بار هم برای اصلاح ساختار مالکیت در شرکت‌های وابسته به دولت به بن بست مقررات انعطاف ناپذیر سازمان بورس برخورد کرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور چندی پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تأکید کرده بود دستور عرضه سهام شرکت‌های وابسته به دولت و نهادهای عمومی را صادر کرده است. در یک‌ماه گذشته بسیاری از نهادهای دولتی برنامه خود را برای اجرای دستور رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد تداوم رویه موجود در بازارسرمایه می‌تواند مانعی جدی بر سر راه برنامه راهبردی دولت در اجرای دور دوم خصوصی‌سازی ایجاد کند.

 

   برنامه جدید عرضه سهام بیمه‌های دولتی

 

طبق برنامه‌ای که سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده؛ بلوک ۱۷.۳۴درصدی سهام بیمه البرز شامل ۶۹۳ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۷۷۷ سهم و بلوک ۱۷.۳۴ درصدی سهام بیمه البرز شامل ۶۹۳ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۷۷۷ سهم دوباره در روز ۱۲ اسفندماه امسال دوباره در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شوند. بر این اساس قیمت پایه تعیین شده برای هر سهم بیمه البرز در این عرضه، ۱۲۷۵ ریال است. همچنین قرار است بلوک ۱۸.۸۴ درصدی سهام بیمه آسیا شامل ۴۳۳ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۸۴۱ سهم به قیمت پایه ۱۹۲۰ ریال عرضه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید