• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63054
+
-

شبح حادثه در جاده‌های فارس

رئیس پلیس راه شمال فارس: مقصرین حادثه محور خرامه، مسئولین ایمنی راه و راننده به طور برابر، شناخته شدند

این سو و آن سوی استان
شبح حادثه در جاده‌های فارس

انتشار ویدئویی توسط پدر یکی از قربانیان حوادث جاده‌ای در استان فارس و واکنش فعالان فضای مجازی به آن، دستور استاندار فارس، وزیر راه و شهرسازی و تکاپوی مسئولان اجرایی را برای علت‌یابی تصادفی را که منجر به فوت دختری جوان شده بود به دنبال داشت. به گزارش ایسنا، در پی فوت یک دختر جوان در حادثه رانندگی که در محور شیراز - خرامه (یکی از مسیرهای فرعی استان) به وقوع پیوست، پدر قربانی با انتشار ویدئویی از محل وقوع حادثه و مسیر منتهی به آن، دلیل حادثه را نبود علائم مناسب و مسدود شدن جاده با استفاده از تابوک‌های سیمانی اعلام کرد.

انتشار این ویدئو منجر به دستور استاندار فارس برای بررسی فوری صحنه حادثه با حضور معاون عمرانی استانداری و جمعی از مسئولان فرمانداری شیراز و راه و شهرسازی فارس شد، اگرچه راهداری فارس بار دیگر با انتشار خبری ضمن تسلیت به خانواده متوفا اعلام کرد علائم به میزان کافی در مسیر وجود داشته است. از مدت‌ها قبل، شهروندان فارس به آنچه اهمال در مدیریت راه‌های فارس عنوان می‌شد انتقاد داشتند و وضعیت نامناسب آسفالت و علائم راهنما و وجود نقاط بحرانی ناشی از لحاظ نشدن مسائل فنی در احداث راه را عاملی موثر در وقوع حوادث جاده‌ای می‌دانستند.


مسئولین ایمنی راه و راننده؛ مقصرین حادثه 

رئیس پلیس راه شمال فارس گفت: با انجام فعالیت های کارشناسی مقصرین حادثه محور خرامه مسئولین ایمنی راه و راننده به طور برابر مشخص شدند. سرهنگ «عبدالهاشم دهقانی»  در خصوص انجام کارشناسی تصادف خودرو ۲۰۶ در محور خرامه تاکید کرد: طی نتیجه کارشناسی مقصرین این حادثه مسئولین ایمنی راه ها و راننده خودرو تشخیص داده شده است.
وی ادامه داد: سرعت زیاد و عدم توجه به جلو راننده خودرو ۵۰ درصد بروز این حادثه را تشکیل داده است. رئیس پلیس راه شمال فارس تصریح کرد: عدم رعایت نظامات دولتی و ضعف علائم هشدار دهنده از جانب مسئولین راه باعث ۵۰ درصد دیگر بروز حادثه شده است.


محوری بدون دید کافی

هفته گذشته نیز وقوع یک تصادف زنجیره‌ای در گردنه کولی‌کش و کشته شدن یک سرباز و یک امدادگر جوان و تاکید بر این نکته از سوی کارشناسان که این محور دید کافی ندارد انتقادهایی را موجب شده بود. 

شهروندان استان فارس معتقد هستند که بخش مهمی از حوادث جاده‌ای به دلیل اهمال مسئولان و دستگاه‌های مربوطه، خصوصا مدیریت اداره راه شهرستان شیراز و راهداری در بهبود وضعیت راه‌ها است. این در حالی است که مدیران راه و شهرسازی و دیگر مسئولان عامل اصلی وقوع حوادث رانندگی در فارس را خودرو و انسان می‌دانند و تنها در یک مورد، حادثه واژگونی اتوبوس سربازان، بخشی از تقصیر متوجه راه و شهرسازی شد و در نهایت هم مشخص نشد که در قبال آن تقصیر، چه کسی پاسخ گفت.
واکنش استاندار فارس به وقوع حادثه دلخراش جاده خرامه، که تاکنون قربانیان فراوانی را گرفته است، این بود که حادثه باید دقیق بررسی شود و مقصر یا مقصران مشخص شوند. 

این دستور موجب شد که مسئولانی از فرمانداری شیراز و راهداری فارس به محل حادثه بروند و تصاویری از خود در حال تلاش برای مشخص کردن علت حادثه در فضای مجازی منتشر کنند.
اطلاعیه راهداری فارس و انتشار آن در فضای مجازی واکنش‌های تندی از سوی مخاطبان به همراه داشت که بیشتر آنها حاوی درخواست از مقامات برای بررسی دقیق موضوع این حادثه و حوادث مشابه و رفع عوامل بروز چنین وقایعی بود. راهداری فارس در اطلاعیه خود ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانی حادثه، اعلام کرده بود که تعداد و نوع علائم به کار گرفته شده در مسیر جاده خرامه به شیراز کافی بوده است و روزانه تعداد زیادی خودرو از این مسیر عبور می‌کنند و هیچ حادثه‌ای برای آنها رخ نداده است.

این درحالی است که برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌کنند که اگر فردی برای اولین بار در مسیر جاده خرامه به شیراز تردد کند، قطعا در نقطه حادثه دچار سردرگمی خواهد شد. 


مطالبه‌گری از مسئولان

هفته گذشته، نماینده مردم ممسنی در مجلس هم به وضعیت راه این شهر اعتراض شدید داشت و تاکید کرد که نبود جاده ایمن و بی‌توجهی به توسعه مناسب آن منجر به حوادث فوتی و جرحی بسیاری شده است.
بخشی از اعتراضات مردمی خطاب به نمایندگان مردم شیراز و استان فارس در مجلس شورای اسلامی است که چرا برای ایمن‌سازی راه‌ها و تلاش برای کاهش حوادث جاده‌ای با افزایش ایمنی جاده‌ای، اقدامات لازم انجام نداده‌اند و طی سال‌های نمایندگی، حساسیت لازم را در این زمینه نداشته‌اند.

واکنش‌های فضای مجازی در حالی است که خبرها حاکی از احتمال ورود دادستانی به موضوع وقوع حوادث جاده‌ای و بررسی دقیق علت بروز این وقایع دلخراش و مرگ شهروندان بر اثر این حوادث است. اداره کل راه و شهرسازی استان فارس اعلام کرده است که مسئولیت نگهداری، ایمنی، مرمت و بهسازی راه‌ها بر عهده راهداری است و راه و شهرسازی تنها در حوزه ساخت راه‌های جدید مسئولیت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید