• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 6 تیر 1398
کد مطلب : 62349
+
-

پیشگیری از تخلف مهم‌تر از کسب درآمد

شهردار تهران: کمیسیون ماده 100 باید رفع تخلف کند،نه کسب درآمد

گزارش 2
پیشگیری از تخلف مهم‌تر از کسب درآمد

وقتی بودجه شهرداری‌ها به عوارض ساخت‌وساز وابسته باشد جریمه‌های تخلف ساختمانی هم سهمی در آن پیدا می‌کند اما نتیجه این روال کار رشد ناهمگون شهر و افزایش مشکلات آن است. در دهه گذشته و همزمان با بیشتر شدن واحد‌های مسکونی و تجاری در پایتخت، احکام متعددی به‌عنوان جریمه صادر شد اما اجرای آنها به جای رفع مشکل بنا‌ها به دریافت هزینه تخلف ختم شد.

به گزارش همشهری، شهردار تهران با اشاره به فعالیت کمیسیون ماده 100 که احکام مرتبط با جریمه‌های ساختمانی را صادر می‌کند، گفت: شایسته نیست قانونی بگذاریم و اگر کسی از آن تخلف کرد با گرفتن جریمه آن تخلف را قانونی کنیم؛ این موضوعی است که در دولت، مجلس و قوه قضاییه نسبت به آن حساسیت ایجاد شده است و آن را دنبال می‌کنند. هدف اصلی کمیسیون ماده 100 درواقع قلع و قمع تخلفات ساختمانی است؛ درحالی‌که همه شهرداران چشمداشت درآمدی از این کمیسیون دارند که اشتباه است؛ حتی برخی برای آن در بودجه درآمدی درنظر می‌گیرند.

پیروز حناچی در بیست و هشتمین نشست مدیران حقوقی شهرداری‌های کلانشهرها که در ساختمان شهرداری تهران برگزار شد، اظهار کرد: معتقدم در قانون اساسی جایگاه شوراها و شورای‌عالی استان‌ها در ظرفیت یک قوه دیده شده است. استناد من برای این حرف این است که در قانون اساسی به دولت و به‌نظر برخی به قوه قضاییه و شورای‌عالی استان‌ها اجازه ارائه لایحه به مجلس داده شده است. البته ما از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم. شاید به این دلیل که عقبه حقوقی منسجمی نداشته‌ایم. ما باید این جایگاه را حفظ کرده و از این ظرفیت به‌درستی برای حل مشکلات نظام مدیریت شهری استفاده کنیم.

او افزود: از سوی دیگر ظرفیت‌هایی در قوانین عمومی دیده شده است؛ به‌طور مثال در مواد 99و 100قانون شهرداری‌ها، بخشی از وظایف در حاکمیت محلی تعریف می‌شود. وضعیت مالی شهرداری‌ها باعث شده تلاشی برای تحقق این وظایف صورت نگیرد. به‌طور نمونه، ما در کلانشهرها وظیفه حفظ و کنترل حریم را داریم و قانون شهرداری‌ها ما را در این زمینه موظف کرده است. امروزه اما به دلایل مختلف این ماموریت از سوی حاکمیت و شهرداری‌ها ضعیف‌تر اعمال می‌شود. عوامل دیگری همچون کمیسیون ماده 100وجود دارد که به هر حال همه ما به درآمدهای این کمیسیون چشمداشتی داریم.

شهردار در ادامه بر ضرورت افزایش درآمدهای پایدار شهرداری‌ها تأکید و عنوان کرد: 2 لایحه در مجلس داریم که یکی لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده است و در آن تلاش شده سهم شهرداری‌ها در مالیات بر ارزش‌افزوده حفظ شود و دیگری لایحه منابع مالی پایدار است که نمی‌دانم در این مجلس مطرح می‌شود یا نه؟ اما تصویب این لوایح می‌تواند حداقل نیاز ما برای ماموریت‌مان در مدیریت شهری را تامین کند؛ هر چند که باید در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنیم.

او خطاب به مدیران حقوقی شهرداری‌ها گفت: شما به‌عنوان بخش حقوقی شهرداری‌ها باید از ظرفیت‌های حقوقی در استان‌ها برای تصویب این لوایح استفاده کنید تا تصویب شوند. درصورت تصویب این لوایح بسیاری از اتفاقاتی که نتیجه‌اش به نفع مردم نیست، متوقف خواهد شد. همینطور تلاش کنید تبعات مثبت تصویب این لوایح و تبعات منفی احتمال تصویب نشدن آنها را برای نمایندگان حوزه‌های انتخابیه خود در مجلس روشن کنید تا آنها در مجلس تصمیم درستی بگیرند.

شهردار تهران به ظرفیت‌های کمیسیون‌های ماده 5اشاره و تصریح کرد: درست است دبیرخانه این کمیسیون در اختیار شهرداری‌ها نیست اما شهرداری‌ها در این کمیسیون‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. کمیسیون ماده 5موضوع قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی برای انعطاف بخشیدن به طرح‌های توسعه اماکن شهری است، نه کسب درآمد. متأسفانه در این زمینه هم از مسیر خارج شده‌ایم و بسیاری از ناهنجاری‌های امروز شهری به‌دلیل همین اشتباه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید