• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 16 بهمن 1396
کد مطلب : 6178
+
-

تغییر الگوی مالیات بر حقوق

مالیات
تغییر الگوی مالیات بر حقوق

مجلس به تغییر الگوی مالیات بر حقوق و درآمد در سال آینده رأی داد که براساس آن افرادی که حقوق یا درآمد بیشتری داشته باشند، مالیات آنها به‌صورت پلکانی افزایش خواهد یافت و در عین حال حقوق یا درآمد افراد تا سقف 2میلیون و 300هزار تومان در هر‌ ماه معاف از مالیات خواهد بود.   به گزارش همشهری، نمایندگان در حالی سقف معافیت مالیاتی در سال آینده را سالانه 27میلیون و 600هزار تومان تعیین کردند که براساس آن، نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده،  کارانه و... به استثنای درآمد ناشی از امور پژوهشی و دانشگاهی مازاد بر مبلغ تعیین شده تا سه برابر آن مشمول مالیات سالانه 10درصد خواهد بود. به این ترتیب، نرخ مالیات بر درآمد و حقوق افراد بسته به میزان درآمد آنها به‌صورت پلکانی 10، 15، 25 و 35درصد خواهد بود. علی لاریجانی، رئیس مجلس پس از تصویب این بند از لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد: محاسبه معافیت‌های مالیاتی دقیق بوده و مالیات‌ها به‌صورت پلکانی محاسبه و دریافت می‌شود. وی همچنین تصریح کرد: برای کارهای پژوهشی استادان دانشگاه معافیت‌هایی درنظر گرفته شده ولی به‌طور کلی محاسبه معافیت‌های مالیاتی درست و دقیق بوده و مالیات‌ها به‌صورت پلکانی دریافت می‌شود. نمایندگان روز گذشته در حالی میزان معافیت مالیاتی را از 24میلیون تومان به‌طور سالانه در سال96 به 27میلیون و 600هزار تومان افزایش دادند که دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داده بود که سقف معافیت مالیاتی افزایش پیدا نکند. از سوی دیگر در قانون بودجه سال‌جاری نرخ مالیات مازاد بر سقف معافیت تعیین شده تا 50برابر آن 10درصد و بیشتر از آن 20درصد تعیین شده بود.

 

تصمیم مجلس درباره عوارض آب و برق و گاز

در ادامه، نمایندگان مجلس به دریافت عوارض آب‌بهای شهری رأی مثبت داده و شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور را مکلف کردند به ازای هر مترمکعب آب مصرفی، 15تومان عوارض از مشترکـــــان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. نمایندگان مردم، همچنین به دریافت عوارض ۸درصدی از برق مصرفی قبوض مشترکان برای حمایت از صنعت برق کشور نیز رأی مثبت دادند که مشترکین روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول آن معاف هستند. از سوی دیگر به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو اجازه داده شد ماهانه از هر واحد مسکونی و تجاری مشترکین گاز مبلغ 200تومان، از هر واحد مسکونی مشترکین برق مبلغ 100تومان و از مشترکین روستایی 50درصد این مبالغ اخذ و برای حمایت بیمه از افرادی که دچار سوانح گازگرفتگی و برق‌گرفتگی شده و فاقد حمایت‌های بیمه‌ای هستند، هزینه شود. همچنین در بندی از لایحه بودجه97، عنوان شده بود که هرگونه افزایش قانونی بهای آب، برق و گاز مصرفی در بخش‌های خانگی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی فقط با مصوبه هیأت‌وزیران امکان‌پذیر است که نمایندگان این بند را به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند. از طرفی در لایحه پیشنهادی دولت، کلیه مدارس آموزش‌وپرورش نیز از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز در سقف الگوی مصرف معاف شده بودند که این بند به‌دلیل مخالفت نمایندگان به کمیسیون تلفیق برگشت.

 به گزارش خانه ملت، در جریان جلسه دیروز، نمایندگان با تمدید اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تا زمان لازم‌الاجرا شدن قانون جدید در سال۹۷ نیز موافقت کردند تا مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال1387 و اصلاحات بعدی آن همچنان ادامه داشته باشد. البته در موضوع شرایط اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده مقرر شده بود که سازمان امور مالیاتی کشور بتواند مالیات بر ارزش‌افزوده گروه‌هایی از مؤدیان مشمول این قانون را با اعمال ضریب کاهنده تعیین کند اما نمایندگان آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند. از سوی دیگر، نمایندگان با واریز مالیات بر ارزش‌افزوده سیگار و محصولات دخانی، بنزین، سوخت هواپیما، نفت سفید و نفت گاز به‌حساب وزارت کشور مخالفت و مصوب کردند که به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود.

 

 

   مالیات بر حقوق‌های نجومی

 

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه۹۷  هم توضیح داد: طبق مصوبه جدید مجلس در مورد مالیات پلکانی، حقوق‌های تا ۸ میلیون تومان مالیات کمتری نسبت به سال گذشته می‌پردازند و نرخ مالیات حقوق بالای ۲۰میلیون تومان از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش می‌یابد. به گزارش ایسنا، غلامرضا تاجگردون خاطرنشان کرد: کسانی که درآمد بالا دارند یا بنگاه و شرکت دارند، نرخ مالیاتشان بالاتر است و البته نهایت نرخ مالیاتی مؤثر ۱۴.۱ است چون مالیات‌ها پلکانی پیش‌بینی شده و مابه‌التفاوت محاسبه می‌شود درواقع ما مالیات ۳۵درصد نداریم. به گفته این نماینده مجلس، حقوق‌های بالای ۲۰ میلیون تومان حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد مالیات می‌پردازند که مالیات حقوق این افراد در سال گذشته ۱۰ درصد بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید