• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61587
+
-

زنگنه زیر ضرب عوامل رانت‌جو

نگاه
زنگنه زیر ضرب عوامل رانت‌جو


احمد شیرزاد/ نماینده پیشین مجلس
آقای زنگنه، وزیر نفت، یکی از پاکدست‌ترین مدیران جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون بوده است. با شناختی که از او در دوره اصلاحات دارم، پاکدستی او برای همگان مشهود بود به‌طوری‌که ایشان در برداشت از بیت‌المال بسیار دقیق و سختگیرانه عمل می‌کرد. ایشان با تجربه‌های طولانی خود در سطوح مدیریتی مختلف در دوره‌های گوناگون و حضور در دولت‌های سازندگی، اصلاحات و تدبیر و امید کارنامه موفقی را بر جای گذاشته‌اند. به‌ویژه کارنامه و عملکرد ایشان در وزارت نیرو و نفت غیرقابل انکار است.

آقای زنگنه زمانی وزارت نفت را تحویل گرفت که سال‌ها بود سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه صورت نگرفته بود و سهم ما از تولید نفت روزبه‌روز در حال کاهش بود. پس از تغییراتی که در دوره آقای احمدی‌نژاد در ترکیب مدیریتی وزارت نفت صورت گرفت، آقای زنگنه تلاش ویژه‌ای در پرورش مدیران جوان در وزارت نفت به‌کار گرفته است که امید می‌رود که در آینده در این حوزه نقش‌آفرینی کنند.

با وجود کارنامه موفق و پیشینه روشن آقای زنگنه، در شرایط حساس کنونی این سؤال مطرح است که چرا گروهی در تلاش برای سرنگون‌کردن این وزیر موفق برآمده‌اند؟ طرح استیضاح وزیر نفت در مجلس، طرح اتهامات مختلف علیه شخص ایشان و عملکردش در وزارت نفت از سوی طیف‌هایی از جناح‌های سیاسی همزمان با شدت‌گرفتن تحریم‌ها افزایش پیدا کرده است. دقیقا در شرایطی که دولت در جبهه مبارزه بی‌امان اقتصادی با دشمنان خارجی قرار گرفته است و درحالی‌که وزارت نفت خط مقدم این جبهه محسوب می‌شود، فشارهای داخلی علیه زنگنه و وزارت تحت مدیریت وی جای تعجب بسیار دارد. این اقدامات مخالفان دولت، بی‌تردید به‌عنوان تلاش‌هایی برای تضعیف جبهه داخلی قابل ارزیابی است.

در چرایی تشدید فشارها به وزارت نفت و زنگنه، باید به تجربه‌ای که در دوره‌های قبلی تحریم شاهد بودیم، اشاره کنیم؛ تلاش گروهی برای بهره‌برداری از شرایط تحریم و رانت‌جویی امر تازه‌ای نیست. در دوره آقای احمدی‌نژاد و شرایط تحریم‌ها شاهد ظهور پدیده‌هایی مانند بابک زنجانی در کشور بودیم و پس از گذشت سال‌ها، عوارض و اثرات این پدیده کشور و دستگاه قضایی را به‌خود مشغول داشته است. استیفای حقوق مردم و اعاده بیت‌المال در این پرونده هنوز محقق نشده است. با شناختی که از آقای زنگنه داریم، ایشان در مقابل ظهور پدیده‌های مشابه بابک زنجانی خواهد ایستاد و در این مسیر بسیار ثابت‌قدم و جدی است. ایشان در عین اینکه به تولید داخل و توانمندی‌های داخلی کشور اعتقاد راسخ دارد، اما همانطور که خود تأکید کرده‌اند، اجازه نخواهد داد که عده‌ای تحت این عناوین منافع رانتی خود را دنبال کنند.

 به هر حال، عوامل رانت‌جو دست از فشارهای خود برنخواهند داشت و تلاش خواهند کرد که از مجلس و دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد منافع خود یارگیری کنند. حال ممکن است گروهی از نمایندگان یا مسئولان خواسته یا ناخواسته در معرض این یارگیری‌ها و در جبهه رانت‌جویان قرار بگیرند. به هر ترتیب، آثار زیانبار این فشارها علیه وزارت نفت متوجه منافع ملی خواهد بود. در بیرون از کشور، این تصور نزد دشمنان ایجاد خواهد شد که فشارهای آنان موجب شکل‌گیری شکاف در جبهه درونی شده است و آنها با این تصور در تشدید فشارها علیه ایران مصمم‌تر خواهند بود.

 با این حال تصور من این است که آقای رئیس‌جمهور نیز تمام‌قد پشت سر این وزیر کلیدی خود خواهد ایستاد و آقای زنگنه از این آزمون هم سربلند بیرون خواهد آمد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید